
Logistické firmy sázejí hlavně na elektřinu
Z oblasti alternativních paliv a elektromobility přichází v posledních dvou třech letech mnoho aktualit. Publikujeme přehled několika novinek, který navazuje na článek o alternativních palivech, jejž otiskly Systémy Logistiky 204/2023.
Dachser koupí desítky eActrosů
Firma Dachser plánuje rozšířit svoji evropskou flotilu o 50 vozů eActros LongHaul od společnosti Mercedes-Benz, které byly představeny na veletrhu IAA Transportation. Za tímto účelem společnost podepsala s automobilkou Mercedes-Benz Trucks letter of intent. Logistický provider plánuje použití vozidla eActros LongHaul nakonfigurovaného jako vůz 6 × 2 s výměnnou nástavbou s nakládací výškou 1120 mm. Společnost tím rozšíří svoji flotilu vozidel na elektrický pohon. Očekává se, že tento e-kamion s dojezdem přibližně 500 km na jedno nabití bude připraven k sériové výrobě do roku 2024. V Česku chce firma v dubnu nasadit na pravidelnou linku sběrné služby mezi Kladnem a Hradcem Králové vozidlo Volvo FX Electric 6 × 2 pro dvě výměnné nástavby.
DB Schenker převezme další Volty Zero
Společnost DB Schenker spouští další fázi testování plně elektrických vozů Volta Zero a brzy si převezme první prototyp, na který se zástupci logistického providera jeli podívat do smluvního závodu v Rakousku. Po úspěšném provozu v Paříži vyzkouší společnost kamiony v reálném distribučním prostředí, a sice v 18 městech západní, jižní a severní Evropy. Letos si DB Schenker převezme 150 vozů Volta Zero, které budou operovat v přibližně sedmi zemích. Když započítáme prvních 150 vozidel Volta Zero, bude mít firma celkem 330 elektrických trucků od 7,5 tuny do 19 tun.
Více dobíjecích míst DKV
DKV Mobility rozšiřuje svou síť pro dobíjení vozidel s elektrickým pohonem. Zákazníci společnosti DKV Mobility mohou nyní s kartou DKV +Charge nebo aplikací DKV Mobility dobíjet svá vozidla v evropské síti s více než 413 000 zcela nebo částečně veřejných dobíjecích bodů. „Kromě přístupu ke zcela a částečně veřejným dobíjecím bodům nabízíme v některých zemích našim zákazníkům také řešení pro nabíjení v jejich firemních areálech nebo v domácnostech řidičů služebních vozů,“ říká Sven Mehringer, generální ředitel pro energetiku a služby pro vozidla ve společnosti DKV Mobility. V Česku firma uzavřela dohodu se společností Bonett Gas Investment, která dodává alternativní paliva. Díky ní mohou zákazníci DKV bezhotovostně platit u 40 plniček značky Bonett.
DPD v Česku má v provozu elektrický tahač
Společnost DPD začíná využívat pro přepravu balíků mezi jednotlivými depy ve středních Čechách a okolí Prahy plně elektrické nákladní vozidlo Volvo FH Electric těžké řady. Nákladní vozidlo jezdí denně mezi centrálním překladištěm v Modleticích a depy ve středních Čechách a v okolí Prahy a na jedno nabití ujede až 300 km a uveze až 2000 balíčků standardních velikostí. DPD má v rámci svých dep k dispozici vlastní elektronabíječky. Volvo FH Electric dokáže snížit roční lokální emise CO2 až o 5 tun.
CSG se stává největším akcionářem Gaussinu
Průmyslový holding Czechoslovak Group (CSG) vstoupil do segmentu bezemisní inteligentní dopravy. Poskytl rozvojovou investici formou navýšení základního kapitálu a úpisu nových akcií francouzské firmě Gaussin, výrobci bezemisních a samořiditelných vozidel pro dopravu zboží v logistických areálech, přístavech či na letištích. CSG se stala největším akcionářem společnosti s podílem přes 20 procent a s právem na zastoupení v jejím představenstvu. Gaussin dodává uzavřený ekosystém produktů, který kompletně řeší logistiku zboží, případně i osob v uzavřených zónách: elektromobilní vozidla a podvozky s bateriemi či vodíkovými články, elektrolyzéry pro výrobu vodíku či elektrické nabíječky a systémy autonomního či samořiditelného pohybu vozidel.
GW testuje nákladní vozy na elektřinu
Elektrické nákladní vozidlo Mercedes eActros nedávno absolvovalo svou zkušební jízdu pro GW Slovensko, která trvala několik dní. Zásilky doručovalo v rámci distribuční oblasti Senec na západním Slovensku. Ujelo bezmála tři sta kilometrů za den a získalo kladné hodnocení především za kilometrový výkon a dynamiku jízdy. Model nákladního vozu Mercedes eActros testovala společnost Gebrüder Weiss také při doručování zásilek na trase z Maria Lanzendorf nedaleko Vídně do Sence u Bratislavy a zpět, kde v minulosti proběhly také úspěšné pilotní jízdy elektrického nákladního vozu Man o nosnosti 24 tun. I zde se vozidlo Mercedes eActros osvědčilo. Díky vyššímu dojezdu byl nákladní vůz schopný absolvovat jízdní trasu, která činila kolem 200 kilometrů, a to bez dobíjení. Gebrüder Weiss už čtyři roky využívá nákladní elektromobil v oblasti vídeňské městské dopravy.
Hyliko využije baterie od Toyoty
Francouzská začínající společnost Hyliko plánuje využít technologii palivových článků Toyota pro svá těžká nákladní vozidla. Francouzský start-up Hyliko plánuje uvést na trh dvě vozidla využívající palivové články – 26tunový podvozek a 44tunový tahač, které budou nabízeny ve variantách 6 × 2 a 6 × 4. Základní byla navržena tak, aby mohla být vybavena skříňovou nástavbou, sklápěčem nebo jeřábem. První vozidlo bylo navrženo na podvozku Renault Trucks, u něhož byla celá vznětová pohonná jednotka nahrazena systémem vodíkových palivových článků. Podle smlouvy bude každé vozidlo vybaveno dvěma moduly palivových článků druhé generace od Toyoty.
Renault Trucks posílil v elektromobilitě
Renault Trucks zveřejnil výsledky za loňský rok, který uzavřel s celkovým objemem 58 967 fakturovaných vozidel, což představuje nárůst o 15 %. V oblasti elektromobility upevnila firma své postavení v Evropě s tržním podílem 24,2 % v segmentu středně těžkých a těžkých elektrických nákladních vozidel (MHDV). Na francouzském trhu si výrobce udržel dominantní postavení s tržním podílem 29,4 % v segmentu vozidel nad 16 tun a tržním podílem 75 % na trhu elektrických vozidel (MHDV). Na konci roku 2023 zahájí výrobce ve svém závodě v Bourg-en-Bresse výrobu těžkých elektrických vozidel, Renault Trucks T E-Tech pro regionální distribuci a Renault Trucks C E-Tech pro městskou výstavbu.
Still testuje elektrické servisní vozy
Firma Still oznámila, že pilotně testuje dva elektromobily, které slouží jako servisní vozidla. V první fázi budou po dobu jednoho roku shromažďována data, na základě těchto zkušeností se firma rozhodne, jak se bude elektrifikace servisní flotily rozvíjet do budoucnosti.