Orlen Unipetrol Doprava posiluje přepravní kapacity, firma převzala sedmou lokomotivu Siemens Vectron
Společnost Orlen Unipetrol Doprava završila obměnu vozového parku zařazením další nové elektrické lokomotivy do své flotily. Firma z rafinérské a petrochemické skupiny Orlen Unipetrol převzala v litvínovském Chemparku poslední, již sedmou lokomotivu Siemens Vectron MS řady 383. Jejím převzetím Orlen Unipetrol dokončil plánovanou modernizaci vozového parku, zahájenou v roce 2017.
Orlen Unipetrol Doprava díky postupné obměně vozového parku posiluje své přepravní kapacity, kterými zajišťuje přepravu na domácích tratích i do sousedních států a také mezi společnostmi ze skupiny Orlen. Pokračuje tak v naplňování strategie skupiny Orlen ve snižování emisí CO2. Za dobu svého provozu ve skupině Orlen Unipetrol najezdily lokomotivy Vectron MS již téměř 2,8 milionu kilometrů, což představuje emisní ekvivalent přibližně 28 tisíc tun CO2 provozu dieselových lokomotiv.
„Strategií skupiny Orlen je být do roku 2050 emisně neutrální. Nedílnými kroky k jejímu naplnění jsou investice do udržitelného rozvoje skupiny Orlen Unipetrol, tedy i do modernizace vozového parku společnosti Orlen Unipetrol Doprava. Moderní lokomotivy Siemens Vectron MS nám pomáhají nejen zvýšit objem a spolehlivost přepravy, optimalizovat provozní náklady, ale i snižovat produkci emisí CO2, což zapadá do strategie udržitelného rozvoje skupiny Orlen,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel a předseda představenstva skupiny Orlen Unipetrol.
Orlen Unipetrol Doprava zařazením zbývající sedmé interoperabilní lokomotivy Siemens Vectron MS od společnosti Siemens Mobility aktuálně završuje rozšiřování přepravy a modernizaci svých lokomotiv. Nákup těchto moderních lokomotiv je součástí strategického investičního rozvoje, do kterého firma Orlen Unipetrol Doprava investovala od roku 2017, kdy s obměnou své flotily začala, již stovky milionů korun.
„První lokomotiva Siemens Vectron MS byla do naší flotily zařazena v říjnu 2017, postupně přibývaly další a letos v únoru byla přidána poslední sedmá. Každá lokomotiva ujede ročně bezmála 120 tisíc kilometrů a nahradí 45 nákladních automobilů a dokáže dopravovat vlaky o hmotnosti kolem 2000 t rychlostí 100 km/h. Pomáhají nám tak nejen zvýšit objem přepravených produktů, ale i optimalizovat celkové náklady na provoz a údržbu vozového parku,“ komentuje Jaroslav Dvořák, jednatel společnosti Orlen Unipetrol Doprava, a dodává: „Naše lokomotivy Vectron rekuperací za rok 2022 vyrobily 1471 tisíc kWh, tj. zhruba 10 % z celkově odebrané trakční elektrické energie. Jsou energeticky velmi úsporné, k přepravě jedné tuny zboží na jeden kilometr spotřebují jen 0,029 kWh energie.“
V barvách Orlen Unipetrol lokomotivy Vectron s výkonem 6400 kW a běžnou provozní rychlostí 100 km/h přepravují především chemické produkty. Tyto Vectrony jsou schopné provozu nejen v České republice, ale také ve všech sousedních zemích – v Polsku, na Slovensku, v Německu, Rakousku nebo Maďarsku. Velký důraz je kladen nejen na výkon, ale také na bezpečnost. Kromě národních vlakových zabezpečovačů příslušných zemí jsou lokomotivy vybaveny rovněž moderním jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS (European Train Control System), GSM-R a dálkovou diagnostikou. Jedním z důležitých bezpečnostních aspektů těchto lokomotiv je také pasivní bezpečnost, jež zajišťuje strojvedoucímu prostor pro přežití v případě mimořádných událostí.
„ETCS je zařízení, které zvyšuje bezpečnost železniční dopravy a nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých národních vlakových zabezpečovacích systémů v jednotlivých zemích. Na rozdíl od většiny vozidel na české železnici, do kterých je mobilní část evropského vlakového zabezpečovače ETCS implementována až dodatečně, je u elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS mobilní část ETCS jejich organickou součástí, žádná z nich nebyla vyrobena a dodána bez tohoto systému,“ vysvětluje Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká republika. A připomíná, že přeprava produktů po železnici ve srovnání s přepravou po silnici přináší významné úspory energie, snižuje emise oxidu uhličitého a v případě elektrické vozby, která je na železnici dominantní, také odstraňuje emise zdraví škodlivých látek. Kromě toho uvolňuje dálnice a silnice od těžkých automobilů, což má pozitivní vliv na plynulost dopravy a na životnost vozovek.
Společnost Orlen Unipetrol Doprava se smluvními partnery zajišťuje železniční nákladní přepravu nejen do sousedních zemí, ale i do Holandska či na Balkán. Kromě přepravy chemických produktů se zaměřuje také na spedici, pronájem železničních vozů, na opravárenské a čisticí služby a na konzultační činnost.