Logistiku trápí nedostatek skladníků, e-shopy i výrobci ale hektické vánoční období zvládají
Navzdory horší finanční situaci obyvatel v ČR zaznamenávají nyní obchodníci, logistici i dopravci masivní nákupní atak na kamenné i internetové prodejny. V logistice je z hlediska pracovních pozic největší poptávka po skladnících. A to nejen v tomto období, ale celoročně.
V oblasti dopravy a logistiky je aktuálně největší poptávka po skladnících (64 % všech inzerovaných pozic na Profesia.cz), pracovnících logistiky (26 %) a řidičích vysokozdvižného vozíku (21 %). Poptávka po skladnících je trvalá, každým rokem navíc roste. Loni byl podíl 61 % a předloni 53 %.
Nejvíce pracovníků v logistice a dopravě je potřeba ve Středočeském kraji (13 % všech inzerovaných pozic), v Praze (10 % pozic) a Jihomoravském kraji (12 %). Při porovnání s loňským rokem je poptávka po pracovnících v tomto segmentu ve Středočeském kraji i Jihomoravském kraji totožná. Nejvíce vzrostla v Plzeňském kraji (z 6 % na 9 %), naopak trochu klesla v Praze (z 12 % na 10 %).
Nejvyšší mzdu včetně odměn a bonusů podle specializovaného portálu Platy.cz má v oblasti logistiky a dopravy řidič kamionu (44.979 Kč). Skladník si přijde na 32.156 Kč, řidič vysokozdvižného vozíku na 32.820 Kč, pracovník logistiky pak na 34.867 Kč.
Nápor na sklad a distribuci
„Na vánoční sezonu se logisticky připravujeme celý rok a letos se nám povedlo expedovat rychleji, efektivněji. Každou objednávku jsme vybavili levněji než loni, což je s aktuálním tlakem na růst ceny vstupů pro nás zásadní faktor udržitelného růstu,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz, a dodává: „Dopravci dělají, co mohou a z naší strany nemáme výtky. Víme, že to nemají vždy jednoduché a prostor ke zlepšení máme vždy všichni. Celkově zhodnoceno, s našimi partnery jsme spokojeni, zejména s GLS, Zásilkovnou, Balíkovnou i Českou poštou.“
S náporem na sklad a distribuci se potýkala minulý týden česká módní značka Vuch. „Poslední týdny jedeme na maximum. Management i další kolegové z firmy pomáhají expedovat zboží. Máme totiž nárůst zájmu o naše produkty ještě větší než loni. Minulý týden jsme museli natáhnout dobu dodání místo standardního D plus 1 a na D plus 2, protože nápor na expedici byl extrémní. Celý rok jsme ale dělali, co jsme mohli, abychom se na sezonu připravili. A až na již zmiňovaný týden jsme to zvládli bez problémů,“ hodnotí Ondřej Hyrš, spolumajitel a zakladatel této značky.