S modernizací železniční sítě v ČR pomůže Evropská investiční banka
Evropská investiční banka (EIB) a vláda České republiky se dohodly na urychlení spolupráce na modernizaci tuzemské železniční sítě a zvýšení role železnice ve vnitrostátní dopravní síti. Přechod osob a zboží na železniční přepravu má České republice pomoci omezit emise skleníkových plynů, snížit znečištění, modernizovat sektor dopravy a nabídnout udržitelné, bezpečnější a dostupnější alternativy pro občany i podniky.
Na základě memoranda o porozumění mezi EIB, bankou Evropské unie, a vládou České republiky, které bylo v tomto týdnu podepsáno v Praze, budou partneři pracovat na optimálním modelu zapojení EIB do modernizace místních železničních sítí. EIB a vláda spojí své síly, aby zajistily účinnou, účelnou a včasnou přípravu a realizaci projektů železniční infrastruktury v rámci národního Jednotného železničního rámce, na kterém pracují ministerstva dopravy a financí, s poradenskou podporou při přípravě projektů a dlouhodobou finanční podporou implementace projektů.
Viceprezidentka EIB Lilyana Pavlovová říká: „Memorandum o porozumění, které jsme dnes podepsali, nám umožní hledat nejúčinnější modely zapojení EIB do výhledových plánů české vlády na modernizaci vnitrostátní železniční sítě. EIB chce zvýšit podporu modernizace železniční sítě v České republice a přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším alternativám dopravy, ze kterých můžou čeští občané a podniky těžit. To je rovněž klíčem k udržitelnému a dlouhodobému hospodářskému a sociálnímu rozvoji země a EU.“ Uvedené memorandum podle ní zdůrazňuje úlohu EIB jako spolehlivého partnera, na kterého se Česká republika může i nadále spoléhat při budování udržitelné a zelené budoucnosti pro své občany.
„Vzhledem k tomu, že potřeba investic do dopravní infrastruktury přesahuje současné možnosti státního rozpočtu, oznámili jsme, že je doplníme o další finanční nástroje, jako jsou půjčky od EIB. Memorandum podepisujeme, protože s výhledem na nadcházející výstavbu české vysokorychlostní železniční sítě chceme s EIB dlouhodobě spolupracovat,“ sděluje ministr dopravy Martin Kupka.
Spolupráci oceňuje i ministerstvo financí. „Dnes jsme učinili další důležitý krok k tomu, abychom mohli v příštích pěti letech čerpat od Evropské investiční banky výhodné úvěry ve výši více než 170 miliard korun, prvních téměř 25 miliard korun už v příštím roce. Peníze by měly směřovat na investice do digitalizace a automatizace železniční dopravy, investice do elektrifikace železničních tratí a podporu regionální dopravy,“ vysvětluje ministr financí Zbyněk Stanjura. A dodává, že optimalizaci dluhových nástrojů státu v současné turbulentní době považuje za velmi účelnou a ekonomickou. Vzhledem k volatilitě na finančních trzích vláda předpokládá, že podmínky půjčky budou výhodnější než standardní nástroje státního financování.
Zmíněné memorandum rozšiřuje desítky let trvající podporu EIB při modernizaci českého dopravního sektoru, do které banka od počátku působení v zemi v roce 1992 investovala.
Začátkem letošního roku investovala EIB do Českých drah 37 milionů eur na modernizaci a bezpečnostní vylepšení vlaků. EIB aktivně pomáhá Správě železnic při posuzování vhodnosti partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) při realizaci klíčových infrastrukturních projektů v zemi. Patří mezi ně studie proveditelnosti PPP projektu modernizace železnice Nemantice – Ševětín nebo výstavba nového ředitelství Správy železnic.