
Startuje Liftago.network, využívá aktuální volné kapacity přepravních prostředků ve městech
Česká technologická společnost Liftago spouští digitální platformu s názvem Liftago.network. Ambicí této novinky je postupně budovat přepravní síť, kde mohou spolupracovat všichni ti, kdo přepravují zboží a lidi ve městech. Jde o technologii, která má v každém okamžiku aktuální přehled o volných kapacitách všech zapojených dopravních prostředků v ulicích měst. V reálném čase je možné ji prostřednictvím API využívat tam, kde je potřeba.
Liftago.network nezačíná na zelené louce. „Dílčí části fungování této infrastruktury mohli zákazníci vidět v našich spolupracích s partnery jako je Alza, Shoptet či DHL Express. Rozsah partnerů i přeprav, které si díky Liftago.network programují, je však daleko větší. Firmy obsluhující majoritu českého e-commerce, včetně například DPD, uvedené Alzy, Mall.cz či Datart, si díky Liftago.network rozvíjejí různé typy inovativních přeprav, aniž by do ulic další přepravní prostředky přidávaly. Navíc naše spolupráce adresuje snahu všech zapojených firem o větší úspornost s ohledem na přicházející recesi. Vzájemně se doplňujeme, aby služby pro zákazníky i přeprava fungovaly lépe,“ komentuje Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO společnosti Liftago.
Místo boje o řidiče, kurýry, parkovací místa a prostor v ulicích umožňuje nová platforma spolupráci mezi různými hráči, kteří pokrývají různé segmenty přepravy. Během dne se totiž poptávka po nich vzájemně doplňuje. Stačí využít synergie mezi nimi a nepřidávat do ulic nové dopravní prostředky. Dnešním dnem proto oficiálně startuje sdílená přepravní síť Liftago.network. Tato digitální infrastruktura je otevřená všem partnerům, kteří jsou ochotni vzájemně sdílet volnou přepravní kapacitu ve městě. Jednoduše se zapojí do technologie a využívají chytré sdílení vlastních přepravních kapacit v reálném čase.
V praxi to znamená, že do Liftago.network zapojené firmy získávají efektivnější vytížení vlastní kapacity nebo mohou vykrýt její nedostatek či uspokojit potřebu speciálních přeprav. Aktuální volnou přepravní kapacitu dopravních prostředků ve městě totiž technologie nabídne v reálném čase tomu, komu chybí. Na konkrétní segment specializované rozvážkové služby tak mohou Liftago.network využít, aby například svým řidičům a kurýrům umožnili vytížení i v časech mimo jejich obvyklé rozvážkové špičky. Například kurýři rozvážející jídlo se mohou mezi obědem a večeří vytížit závozem balíčků pro e-shopy a zároveň tak snížit množství zásilek přepravovaných v dopravních špičce. Noční taxikáři mohou nad ránem zavézt balíčky do úložných boxů a ulevit ranní dopravě.
Do Liftago.network jsou díky jednoduchému API už zapojeni například velcí e-commerce hráči jako Alza.cz, Datart nebo Mall.cz. Ti mohou skrze zapojení do Liftago.network pro své zákazníky získat rychlejší nebo přesnější druhy doprav bez zvyšování dopravní zátěže pro město. Síť využívají také kurýrní a balíkové společnosti jako DPD či DHL Express, které díky ní udržitelně vykrývají poptávku po doručování během dne, týdne i sezony.
Jedním ze základních principů Liftago.network jsou synergie. „Snahy jednotlivých hráčů o větší udržitelnost svých služeb nebo snížení své uhlíkové stopy jsou hodné následování. Revoluci pro celý trh ale přineseme společně, díky technologii propojující přepravní kapacity chytře a napříč odvětvími. Partneři sice musí upravit řadu zvyklostí a procesů, ale motivací k inovacím jsou kromě ekologických benefitů i výrazné benefity ekonomické,“ dodává Ondřej Krátký.
Reálné zkušenosti přepravců i e-shopů
Správně naplánovat a předvídat výkyvy poptávky po službách rozvážkových společností je složité, ba téměř nemožné. Podobná zkušenost do Liftago.network přivedla i firmu DPD.
„Nejprve optimálně pokryjeme doručení pomocí DPD dodávek, našich kol a pěších kurýrů. V průběhu roku ale potřebujeme dynamicky řešit i těžko predikovatelné výkyvy poptávky, například v předvánoční sezoně nebo v nedávné době během covidu. V neočekávaných situacích, na které je třeba velmi rychle reagovat, nám pomůže řešení sdílené přepravní kapacity v Liftago.network. Díky němu můžeme poptat kapacitu až v den samotného doručování, tedy těsně před rozvozem zásilek, což nám dává velkou míru flexibility,“ vysvětluje Miloš Malaník, CEO DPD v České republice.
Pro e-shopy je spolehlivé a rychlé doručení zákazníkem objednaného zboží, případně i doručení ještě týž den, konkurenční výhodou. Programovat si přitom vlastní logistické řešení nezřídka znamená nejen zdržení, ale pro mnohé kamenné retail hráče i překážku pro přechod do online prodeje. Na platformu Liftago.network se e-shopy mohou skrze API jednoduše připojit, a mít tak pro zákazníka přesné a rychlé doručení k dispozici velmi snadno.
„Požadavky našich zákazníků na doručování expresních nebo standardních zásilek na přesný čas průběžně posíláme do Liftago.network API. Ta je chvíli před expedicí nabídne chytré infrastruktuře, ve které poptávku přes mobilní aplikaci převezmou nejbližší kurýři. Logistiku tak máme zajištěnu pro většinu našich poboček po celé ČR. Díky jediné technologii máme přístup na celé tržiště dopravců v reálném čase,“ popisuje své zkušenosti Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkům Datart.