V zemích Blízkého východu i Afriky roste poptávka po nadrozměrných přepravách
S rozvojem velkých energetických projektů na Blízkém východě či v Africe roste zájem o přepravy nadrozměrného volně loženého nákladu (tzv. break-bulk). Ať už se náklad převáží v bednách, barelech nebo samostatně (jako třeba ocelové nosníky či vozidla), vyžaduje vždy individuální přístup. Koordinace takového projektu je náročná nejen pro pracovníky, kteří zásilku nakládají, ale vyžaduje i rozsáhlé odborné znalosti pro bezpečnou přepravu nákladu.
Pandemie koronaviru nebo geopolitické problémy brzdily rozvoj projektů v oblasti energetiky na Blízkém východě a v Africe (MEA). Nedávno začal zájem o velké energetické projekty opět růst, což se promítlo i v poptávce po nákladních přepravách a logistice nadrozměrných nákladů.
„Region MEA je charakteristický svými bohatými zdroji ropy a zemního plynu. Pro roky 2022 a 2023 zde vidíme mnohem více příležitostí pro nadrozměrné přepravy,“ potvrzuje Rafael Vicens, ředitel regionální divize globálních projektů a průmyslových řešení ve společnosti DB Schenker.
Restart investičních projektů
Když Rafael Vicens reflektuje uplynulý rok, říká, že v jeho druhé polovině státy v regionu očekávaly ukončení celosvětové pandemie a předpokládaly možnost pozitivního růstu akciových trhů. Na základě těchto predikcí začaly vlády v regionu poskytovat zemím finanční podporu na rozvoj nových projektů. Ty se převážně zaměřují na oblast obnovitelných zdrojů energie, nicméně v současné době je pro region MEA stále denním chlebem sektor ropy a zemního plynu.
„Budoucnost obnovitelných zdrojů vypadá slibně. Státy ohlašují nové investiční projekty, které mají oživit ekonomiku. Každopádně musíme stát nohama pevně na zemi,“ podotýká Rafael Vicens s odkazem na to, že první čtvrtletí letošního roku je ještě stále ovlivněno opatřeními proti šíření varianty omikron, a dodává: „Mohlo by se stát, že rok 2022 bude spíše přechodný, podobně jako rok 2021. Pokud ale vše půjde hladce, mohli bychom se dočkat nových projektů v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech, po nichž bude následovat boom podobných projektů v roce 2023.“
Specifika nadrozměrných přeprav
S rozvojem zmíněných projektů na Blízkém východě a v Africe bude exponenciálně narůstat potřeba nadrozměrných a speciálních break-bulk přeprav. Například jedna větrná turbína se skládá z velkého generátoru a lopatek, přičemž každá lopatka může být až 75 metrů dlouhá. K přepravě turbín proto společnosti potřebují speciální vybavení, jako jsou například výsuvné přívěsy a velké nákladní dopravní prostředky pro použití na moři i na souši.
Globální projekty DB Schenker a udržitelná průmyslová řešení pro údržbu, revize a opravy v ropném a plynárenském průmyslu podporují celý životní cyklus nového energetického zařízení. Ten se obvykle pohybuje mezi 25 až 50 lety. Po skončení životního cyklu se infrastruktura odstaví, renovuje nebo demontuje.
„Staráme se o tato zařízení ve všech třech fázích životního cyklu,“ konstatuje Rafael Vicens, jehož tým v současné době zajišťuje nadrozměrnou logistiku a služby pro projekt ropného pole Marjan v Saúdské Arábii. DB Schenker v místním království rovněž pracuje na projektu, který zahrnuje správu lodí pro přepravu zboží a materiálu z Číny do Ománu, jež využívá továrna na plasty k výrobě svých produktů.