Optimalizace balení zásilek pomocí umělé inteligence snižuje přepravní náklady v e-commerce
Míra využití umělé inteligence v rámci logistických a dopravních řešení roste. Možnosti jejího uplatnění jsou rozsáhlé, a to nejen při optimalizaci přepravních tras, ale také například pro efektivní balení zásilek, které může pomoci k redukci nákladů i snížení uhlíkové stopy přeprav. Řešení OptiCarton od společnosti DHL Supply Chain reaguje na rostoucí přepravní objemy v e-commerce a nedostatek lepenkových krabic tím, že optimalizuje objem výplní v jednotlivých zásilkách.
Uvedené řešení zvyšuje nákladovou efektivitu a ekologičnost zasílání zboží. Vychází přitom ze stávajícího, předem daného portfolia lepenkových obalů. DHL Supply Chain systémem OptiCarton nejenže reaguje na aktuální nedostatek lepenkových krabic a obalového materiálu na trhu, ale první pilotní projekty také potvrzují, že toto řešení nabízí zákazníkům dodatečné benefity v podobě úspor nákladů na přepravu až o 35 %, přičemž v průměru bylo dosaženo 15 %.
„Přestože se takové řešení může zdát na první pohled relativně jednoduché, ve skutečnosti je poskytování pokynů pro balení jednotlivých zásilek v internetovém obchodě v reálném čase velmi komplexní záležitostí. Máme velkou radost, že můžeme našim zákazníkům nabídnout zcela automatizované softwarové řešení, které jim díky schopnostem umělé inteligence pomůže optimalizovat využití stávajících sad obalových prostředků,“ říká Dietmar Steins, výkonný viceprezident oddělení Global Solutions Design ve společnosti DHL Supply Chain, a dodává: „Software na základě příslušných produktů, objemů a rozměrů nejenže navrhne optimální velikost vnějšího obalu, ale také poskytne individuální, vizuální instrukce, jak ideálním způsobem využít prostor uvnitř krabice.“ Vše podle něj probíhá intuitivně – a do jisté míry to připomíná populární počítačovou hru Tetris.
Podle prvních kalkulací může optimálně předem sestavená a dobře využívaná sada lepenkových krabic zmenšit nadbytečný přepravní prostor až o 50 %. Tím se výrazně sníží počet jízd nákladních vozidel. Komerční zákazníci díky tomu ušetří náklady nejen na materiál v podobě nadměrně velkých krabic a výplní, ale také na přepravu eliminací zbytečných jízd. Řešení navíc dokáže poskytovat doporučení, zda a jak objednávku rozdělit, aby bylo dosaženo optimální přepravní konfigurace. Vychází tak vstříc rovněž potřebám koncových spotřebitelů.
„Pokud se podíváme na rostoucí počty zásilek v oblasti elektronického obchodu a zásilek obsahujících jen jednu položku zboží, je zřejmé, že balení podle potřeby v kombinaci s optimalizovaným využitím obalového materiálu a přepravních kapacit má neuvěřitelný vliv na snižování nákladů a emisí oxidu uhličitého i na zvyšování spokojenosti zákazníků – a to vše současně,“ vysvětluje Markus Voss, ředitel IT a provozní ředitel společnosti DHL Supply Chain.