
SuperHUB změní úplně všechno
WE|DO v Ostředku otvírá svůj SuperHUB. „Je schopen zpracovat a roztřídit až 100 tisíc zásilek za jednu noční směnu, vstupujeme tím do úplně nové kapitoly naší práce,“ říká Daniel Mareš, CEO společnosti WE|DO.
Právě jste dokončili velký hub v Ostředku, jenž se v současnosti stává velmi zajímavou lokalitou, která je považována téměř za součást pražské aglomerace. Čím je hub, kromě lokality na D1, zajímavý?
Pro nás je otevření centrálního překladiště v Ostředku krokem do úplně nové kapitoly naší práce. Máme za sebou rok rychlého růstu. Zároveň se soustředíme na neustálé zlepšování zákaznické zkušenosti. A SuperHUB je dalším krokem, který nám umožní další expanzi. A to nejen za rok nebo dva, ale v dlouhodobém horizontu. Zcela se změní organizace celé přepravní sítě a souvisejících provozních procesů. Hlavní změny jsou dvě. Jednak až na výjimky přestaneme ručně přetřiďovat zásilky na odesílacích depech a proces třídění centralizujeme a automatizujeme do objektu SuperHUBu. A jednak postupně změníme způsob nakládky zásilek do takzvaných linehaulů, páteřních linek spojujících depa a SuperHUB. Dosud jsme zásilky paletizovali a v linehaulech přepravovali na paletách, nově budeme využívat výměnné nástavby a zásilky nakládat na volno. Těmito změnami budeme schopni dodávat zboží efektivněji, rychleji a s výrazně nižší chybovostí. Vybudování SuperHUBu nás stojí zhruba půl miliardy, je to možná největší logistická investice v ČR v poslední době. Ale jsou to dobře vynaložené peníze.
Jaká je plánovaná náběhová křivka výkonu nového hubu a o kolik bude vaše síť v Česku efektivnější při plném provozu?
SuperHUB je schopen zpracovat a roztřídit až 100 tisíc zásilek za jednu noční směnu. Vzhledem ke komplexnosti změny v přepravním systému k tomu dojde „přes noc“, najednou. Obecně ale samozřejmě kapacity nevyužijeme od počátku naplno, ale prakticky okamžitě se dostaneme na dvojnásobek našich současných kapacit. Do budoucna mohou být díky této investici naše kapacity až pětinásobné.
V posledních dvou letech se velmi dobře rozvíjela e-commerce, což jen potvrzuje správnost strategického rozhodnutí stavět nový hub. Jaký objem e-commerce zásilek by měl přes hub protékat?
Maximální kapacita SuperHUBu v jedné směně je zhruba 100 tisíc zásilek a zpočátku jím bude procházet až 80 procent všech zásilek WE|DO. Počítáme s tím, že e-commerce se bude dále rozvíjet. Češi patří v Evropě mezi ty, kteří jsou při nákupech na internetu nejaktivnější, na nákupy on-line si rychle zvykli a do kamenných obchodů se moc vracet nebudou. Chceme být na tento další růst včas připraveni. S rostoucím počtem zásilek v síti budeme rozšiřovat provozní okno HUBu a zavádět více směn. Dále počítáme s tím, že bude růst počet zásilek přepravovaných přímo mezi odesílacím a doručovacím depem, a tím se snižovat podíl zásilek procházejících přes HUB. Kombinací těchto dvou trendů očekáváme, že celková kapacita přepravní sítě bude až pětinásobná oproti objemu námi rozvezených zakázek v loňském roce.
Změní hub fungování celé sítě WE|DO CZ v Česku? Bude se jinak pracovat na depech v regionech?
Ano, naše práce se tím úplně promění. Téměř všechny zásilky budou sváženy do jednoho místa a tam budou centrálně a automaticky tříděny. Odpadne tak nutnost ručního třídění na každém depu, výrazně se sníží potenciální chybovost, zvýší se naše kapacity i rychlost doručení. Trendem do budoucna bude ještě větší tlak na doručení v den objednávky, nejpozději den poté. I na to budeme díky SuperHUBu připraveni. Nicméně neznamená to, že klesne význam regionálních dep, jen se změní způsob jejich využití.
Než byl hub dokončen, změnilo se vlastnictví firmy WE|DO CZ a nyní náležíte do polské skupiny Allegro. Zároveň jste na začátku roku spustili provoz na Slovensku. Mění to nějakým způsobem nastavení logistiky a rozvozových tras?
Na tyto otázky je ještě brzy. Allegro vědělo, proč nás kupuje, věří v náš byznys i obchodní model. Ale zatím je předčasné mluvit o tom, jak silnou roli bude hrát WE|DO v další expanzi Allegra.
Bez ohledu na ohlášenou změnu vlastníka pokračujeme v našich zahraničních plánech. V únoru jsme otevřeli své první zahraniční zastoupení – depo v Bratislavě. Zatím bude sloužit výhradně pro zasílání objednávek slovenských zákazníků z českých e-shopů. Ale služby na slovenském trhu budeme rozšiřovat a do konce příštího roku tam chceme nabízet stejný rozsah, na jaký jsou zvyklí zákazníci v ČR – doručení na adresu, na výdejní místa i do vlastních výdejních boxů na celém území.
Jak se mění struktura doručovacích míst pro B2C zásilky?
Zatím se příliš nemění. Po covidu stále zůstává řada kanceláří uzavřená, lidé nadále z velké míry pracují na home office. To se projevuje i v tomto sektoru. Zhruba tři čtvrtiny zásilek míří na adresu. Do výdejních boxů zasíláme v tuto chvíli méně než 10 procent zásilek, zbytek míří na výdejní místa. Do budoucna počítáme s tím, že poroste především obliba výdejních boxů. Alternativní způsoby doručení zatím zkoušíme spíše ve formě alternativních dopravních prostředků (kola, elektrokola), která míří na adresu. Je to zatím pilotní provoz v objemu několika tisíc zásilek měsíčně.
Co dalšího plánujete v tomto roce?
SuperHUB v Ostředku je naší největší, ale zdaleka ne jedinou letošní investicí, celkem investujeme do rozvoje více než miliardu korun. Investice budou pokračovat do posilování a modernizace sítě dep, aktuálně se díváme na možnosti zejména na Moravě a v okolí Prahy. Další investice budou mířit především do vylepšení zákaznické zkušenosti. Připravujeme úplně novou klientskou aplikaci, kterou představíme už za několik týdnů. Spoustu dílčích novinek už jsme spustili – např. chatbota na našem webu, mapu se semaforem vytíženosti jednotlivých dep nebo formulář hodnocení doručení zákazníkem. Jsou to možná jen drobné inovace, ale všechny směřují k většímu komfortu a informovanosti zákazníků. Kromě toho se hodně zabýváme i ekologickými aspekty a hledáme alternativní způsoby dopravy. V Praze jsme se připojili k provozu cyklodepa Anděl na Smíchově, zkoušíme i rozvoz prostřednictvím nákladních elektrokol v centru Prahy.
Fotografie SuperHubu jsou na:
www.wedo.cz