Výběr mýtného v roce 2021 přesáhl 14 miliard korun, meziročně téměř o čtvrtinu více
Změny ve struktuře mýtných sazeb platné od 1. ledna 2021 zajistily v loňském roce nejvyšší výběr mýtného v historii. Za celý rok uhradili dopravci za užití zpoplatněných komunikací 14,198 miliardy korun, o 23 procent více než v roce 2020.
Za celý rok 2021 uhradili dopravci 1,63 miliardy korun za jízdu po zpoplatněných silnicích I. třídy, zbylých 12,56 miliardy korun bylo předepsáno za užití dálnic. Dlouhodobě platí, že přibližně polovinu z celkově vybraného mýtného uhradí zahraniční dopravci. Vzrostla také výše vyplacených slev pro dopravce – na mýtné projeté v roce 2020 byly přiznány ke konci roku 2021 množstevní slevy v celkové výši 261 milionů korun. V roce 2020 (za rok 2019) to přitom bylo 196 milionů korun.
„Parametry, které požadoval stát a podle kterých jsme satelitní mýtný systém vybudovali, byly zvoleny na základě odborné úvahy a třináctiletých zkušeností z provozu první generace mikrovlnného mýtného systému. Díky tomu se nyní náklady na výběr mýtného v Česku pohybují pod hranicí sedmi procent. Tím se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě,“ vysvětluje Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll, která satelitní mýtný systém v tuzemsku provozuje.
Celkové náklady na provoz mýtného systému, jeho technický rozvoj i změnové požadavky státu nepřekročí za rok 2021 hranici 1 miliardy korun, informuje společnost.
V samotném prosinci předepsal CzechToll dopravcům s vozidly nad 3,5 tuny na mýtném 1,087 miliardy korun (meziroční růst 21 procent). Mírně rostla také intenzita dopravy – počet zaznamenaných mýtných transakcí vzrostl meziročně o 2,2 procenta na 78,5 milionu.
Mýtný systém fungoval podle provozovatele v průběhu celého roku spolehlivě a bez výpadků. V každém měsíci loňského roku splnil CzechToll smlouvou stanovené parametry kvality služeb a efektivity výběru mýtného, uvádí společnost.
Ke konci roku 2021 bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno takřka 643 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho více než 164 tisíc vozidel má domácí registrační značky. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překročil hranici 530 tisíců kusů, z toho více než 153 tisíc jednotek je používáno v tuzemských vozidlech.