DHL Supply Chain využívá ve skladech stále častěji autonomní vozíky
Globální specialista na smluvní logistiku DHL Supply Chain rozšiřuje komerční využití autonomních vysokozdvižných a paletových vozíků ve svých více než 1500 skladech na celém světě. Soustředí se přitom v první řadě na provozovny v Evropě, Velké Británii a Irsku nebo v Severní Americe, tedy na trhy s dlouhodobým nedostatkem pracovníků.
Autonomní paletové vozíky přemisťují zboží na paletách jak ve vertikálním, tak horizontálním směru. Používají se proto zejména v odvětvích, v nichž se zboží přepravuje převážně na paletách, například ve spotřebním a automobilovém průmyslu nebo maloobchodu. Využití této inovativní techniky je součástí programu urychlené digitalizace společnosti DHL Supply Chain v rámci strategie pro komercializaci a široké uplatnění inovativních řešení a nových technologií.
Efektivní robotická podpora zaměstnanců ve skladech této firmy není omezena jen na proces vychystávání zboží v provozovnách pro internetové obchody a vyřizování objednávek, tedy v segmentu e-commerce, který zažívá výrazný růst. Autonomní paletové vozíky mohou také rozmanitými způsoby zvyšovat kvalitu služeb a zlepšovat provozní procesy. „Jedna z mnoha výhod těchto zařízení pro robotickou přepravu ve skladech spočívá v tom, že jsou pro naše provozní činnosti a naše zákazníky okamžitým přínosem, a teoreticky je lze používat ve všech našich distribučních centrech, kde se manipuluje s paletami. V našich skladech na celém světě jsou totiž každý den přemisťovány miliony palet. Tyto procesy nejenže vyžadují technická zařízení – vysokozdvižné nebo paletové vozíky – ale také na sebe vážou značné personální kapacity, které bychom mohli efektivněji využívat jinde, a to především na trzích s chronickým nedostatkem odborných pracovníků,“ říká Markus Voss, globální ředitel IT a provozní ředitel společnosti DHL Supply Chain, a dodává: „Vycházíme z toho, že do roku 2030 bude až 30 procent naší globální flotily vozidel pro manipulaci s materiálem používat nějakou formu robotické automatizace.“
Bezpečnost a další benefity
Autonomní vysokozdvižné vozíky zajišťují již dnes ve vybraných skladech DHL Supply Chain vychystávání, uskladňování a doplňování celých palet, čímž se minimalizuje jejich manuální přeprava, aniž by byly nutné významné změny v infrastruktuře skladu. Tyto vysokozdvižné vozíky snadno dosáhnou i do regálů vysokých více než 10 metrů a mohou přepravovat všechny druhy palet a gitterboxů nebo jiné přepravky.
V aktuálních provozních podmínkách ve skladech DHL Supply Chain dosahují autonomní vysokozdvižné vozíky až 65 procent lidské produktivity a v průměru přemisťují 10 až 15 palet za hodinu. Autonomní vozíky navíc manévrují výrazně bezpečněji, a proto se pohybují i v bezprostřední blízkosti zaměstnanců skladu a běžných přepravních zařízení. Takové formy hybridní práce zahrnující spolupráci zaměstnanců a robotů mohou být přínosné především na trzích s rychle rostoucími nebo výrazně kolísavými logistickými aktivitami a v regionech s přechodným nedostatkem kvalifikovaných pracovníků.
DHL vypočítává, že v nepřetržitých provozech může flotila čítající pouhý tucet těchto autonomních vysokozdvižných vozíků přemístit více než jeden milion palet za rok. Automatizovaná robotická přeprava ve skladech plní monotónní úkoly související s přemisťováním palet a tím zvyšuje efektivitu a bezpečnost práce. DHL Supply Chain dokáže díky těmto optimalizacím zlepšovat a zefektivňovat provozní procesy pro své zákazníky.
Klíčem je rentabilita
DHL Supply Chain v Česku zatím autonomní vozíky pro paletovou manipulaci neprovozuje. „Je to ale technologie, kterou sledujeme a možnosti nasazení pravidelně ověřujeme. Klíčem pro nasazení je pochopitelně rentabilita takové investice. Je třeba si uvědomit, že v porovnání s manuální manipulační technikou dosahuje ta autonomní zhruba 60–70 % hodinové produktivity a cena celého řešení, jejíž významnou částí je integrace se skladovým informačním systémem, je znatelně vyšší,“ vysvětluje Dalibor Ondra, který má ve společnosti DHL Supply Chain na starost implementaci inovací ve střední a východní Evropě. „Trend je ovšem jasný, a i když nepředpokládám, že manuální manipulační technika během několika málo let zmizí, budeme se s autonomním stroji setkávat stále více. Její využití vidím například pro převoz zboží na delší vzdálenosti ve skladu – ze zóny balení k výstupním bránám, zakládání přijímaných palet se zbožím do regálů a podobně,“ dodává.
V současné době DHL Supply Chain nasazuje v jednom ze svých tuzemských provozů robotické řešení pro převoz manuálních pickovacích vozíků, tzv. klecí. Firma se zaměřuje mimo jiné na robotizaci pickovacích procesů.