E-commerce zvyšuje poptávku po skladových prostorách a nájmy v nich
Online prodej potravin v posledních letech zaznamenává razantní nárůst, v Česku v uplynulých třech letech rostly tržby v tomto segmentu průměrným tempem o 106 procent ročně. Více než 12 procenty se e-commerce v ČR aktuálně podílí na pronájmech skladových prostor a přispívá ke zvyšování nájmů v nich.
V prvním pololetí letošního roku se v Česku pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 procentům poptávky dosažené za celý rok 2020. Objem uzavřených nájemních smluv v tomto sektoru za rok 2021 by tedy měl být rekordní.
Od roku 2018 se konstantně zvyšuje nejen absolutní množství pronajatých ploch ze strany e-commerce, ale také její podíl na poptávce: zatímco v roce 2018 připadala asi 3,9 procenta nově pronajatých ploch na firmy působící výhradně v oblasti e-commerce, v prvním pololetí 2021 to bylo již 12,5 procenta. Reálně to může být i více, neboť mnohé maloobchodní firmy zařazené v kategorii maloobchod využívají vedle fyzického prodeje i online kanály.
Jiří Kristek, partner a vedoucí pronájmu průmyslových ploch a nákupních parků, Cushman & Wakefield, situaci komentuje: „Růstový trend bude pokračovat, což se – jako se to děje již dnes – projeví také na poptávce e-commerce firem, hlavně těch zaměřených na prodej potravin, po skladových prostorách, především v okolí velkých měst. Vzdálenost od koncového zákazníka a rychlost doručení k němu je u potravin zásadním faktorem, a tyto firmy tak stále hledají prostory, jež by jim umožnily dobu dodání co nejvíce zkrátit.“ Tato situace zásadně mění dynamiku trhu skladových prostor a nájemné v projektech v okolí Prahy a Brna bude do budoucna zásadně vyšší než v lokalitách mimo tato dvě největší tuzemská města.
„Rostoucí poptávku ze strany e-commerce sektoru se zatím developerům skladovacích areálů nedaří plně uspokojovat, a to z mnoha důvodů. Zejména je to nedostatek vhodných pozemků pro takovou výstavbu, zdlouhavé povolovací procesy, snížená kapacita stavebních firem a v neposlední řadě také nedostatek některých stavebních materiálů. Nicméně právě díky této zvýšené poptávce zaznamenáváme mnohem větší aktivitu na straně developerů, kteří se snaží nové prostory připravit co nejdříve, aby ji dokázali nasytit,“ pokračuje Jiří Kristek. Pokud bude odvětví e-commerce dál výrazně růst, je otázkou, zda se tento rozdíl mezi poptávkou a nabídkou vůbec kdy vyrovná.
Logickým důsledkem uvedeného vývoje je pak zájem o logistické projekty ze strany investorů do nemovitostí. V loňském roce se tato nemovitostní třída na celkovém objemu transakcí tradičních komerčních nemovitostí podílela 23 procenty, letos tyto transakce tvoří zatím (tj. ke konci třetího čtvrtletí) 35 procent.
„Díky jejich strategickému významu, vyspělosti českého trhu a omezené nabídce kvalitních lokalit v okolí velkých měst jsou logistické nemovitosti strategickým aktivem pro investory. Transakční aktivita v tomto sektoru, jako ve většině ostatních v Česku, bude diktována dostupností produktu,“ dodává Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v ČR ve společnosti Cushman & Wakefield.
Zdroj dat v grafech: Industrial Research Forum