logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Assa Abloy, CountryLife, Kion Group, Foodish nebo Česká pošta. To je jen část nových nebo...
  • Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili dopravci v dubnu 1,598...
  • Developer CTP dokončil v Boru přeměnu bývalého skladu pneumatik na moderní logistické centrum....
  • První čtvrtletí roku 2025 se na českém trhu komerčních nemovitostí neslo ve znamení mimořádné...

Výsledky studie: BioLPG by mohlo do roku 2050 nahradit fosilní LPG

2. března 2021
Doprava 0
939
Výsledky studie: BioLPG by mohlo do roku 2050 nahradit fosilní LPG

Výsledky studie: BioLPG by mohlo do roku 2050 nahradit fosilní LPG

Ambicí Evropské unie je být do roku 2050 klimaticky neutrální. Představitelé evropského LPG průmyslu se zavázali tento ambiciózní cíl podpořit. Podle aktuálně publikované studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“ by mohla být budoucí poptávka po zkapalněném ropném plynu (LPG) v roce 2050 zcela uspokojena produkcí bioLPG. Na rozdíl od jiných obnovitelných zdrojů zde již existují potřebné technologie či infrastruktura a nejsou třeba žádné úpravy u stávajících zařízení. 

Klíčová role v ekologickém přechodu

Plyny z obnovitelných zdrojů hrají klíčovou roli v ekologickém přechodu a budou doplňkem elektrifikace i dalších energetických řešení šetrných k životnímu prostředí. Evropská asociace LPG v únoru letošního roku publikovala studii BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050, ve které jsou nastíněny způsoby, jak by mohl LPG průmysl do roku 2050 dosáhnout 100% klimatické neutrality.

I když je LPG ekologicky příznivější než konvenční paliva, stále jde o fosilní zdroj energie: 60 % globálně vyrobeného LPG pochází z těžby zemního plynu, zbylých 40 % z rafinérského zpracování ropy. Jde nicméně o nejrozšířenější alternativní palivo. V EU jezdí na LPG asi 8 milionů vozidel a autoplyn je k dostání na 35 tisících čerpacích stanicích. V Česku je čerpacích stanic s LPG necelá tisícovka a vozidel na propan-butan jezdí asi 170 tisíc.

Přestavba stávajících vozidel na LPG je pro spotřebitele cenově dostupným řešením s poměrně rychlou návratností. V loňském roce se na trhu navíc objevily i nové modely s tovární LPG zástavbou. „Počet registrací nových vozů na LPG loni meziročně výrazně rostl a stejný trend pokračuje i letos. Z alternativních pohonů sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility bylo v lednu 2021 registrováno meziročně více vozidel pouze právě u LPG,“ říká Ivan Indráček, předseda České asociace LPG (ČALPG).

Emise nelze měřit jen ‚na výfuku‘, ale musí se zohlednit celý životní cyklus paliva

Loni aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility považuje LPG za ekologicky šetrné palivo, ovšem dodává, že do budoucna to nebude stačit. Automobily na LPG nemají podle zmíněné studie Evropské asociace LPG téměř žádné emise znečišťujících látek. Uhlíková stopa LPG je pak z pohledu celého životního cyklu paliva výrazně nižší než u nafty (‒23 %) a benzínu (‒21 %). „Emise nelze měřit jen ‚na výfuku‘, ale musíme zohlednit celý životní cyklus paliva, tedy analyzovat veškeré dopady na životní prostředí takzvaně ‚od zdroje ke kolu‘ neboli well-to-wheel (WTW). Z tohoto pohledu pak bioLPG může mít dokonce až o 80 procent nižší emise ve srovnání s již tak ekologickým LPG a z dlouhodobého hlediska má potenciál stát se v závislosti na vývoji nových výrobních procesů uhlíkově neutrálním,“ vysvětluje Ivan Indráček.

Význam LPG potažmo bioLPG ale není jen v oblasti mobility, nýbrž i pro vytápění a ohřev vody v domácnostech nebo jako zdroj energie pro firemní provozy. Aktuálním tématem je výměna starších kotlů emisních tříd 1 a 2, které by měly být na základě zákona o ochraně ovzduší vyřazeny z provozu k 1. září 2022. „Logickou volbou pro mnoho domácností může být přechod na plyn. V rámci Česka ale nejsou výjimkou lokality, kde přípojka zemního plynu není dostupná. Nejde přitom jen o odlehlé horské oblasti, příkladem slabší plynofikace je širší okolí Prahy nebo Jihočeský kraj. Řešením může být LPG, respektive čistý propan ze zásobníku nezávislého na distribuční síti, který dodavatel plní plynem zpravidla jednou až dvakrát do roka,“ popisuje Ivan Indráček.

Na evropský trh bylo bioLPG uvedeno v roce 2018 a k dispozici je podle studie sice zatím v malém, ale rostoucím množství. První dodávka do Česka proběhla loni v červenci a do konce roku se ho na čerpacích stanicích společnosti Primagas v regionu severní Moravy prodalo již 33 tun. „BioLPG je z chemického hlediska naprosto totožné s klasickým fosilním LPG – jde o směs plynů propanu a butanu. Proto jej lze použít čisté nebo libovolně smíchané s LPG ve stejných aplikacích, od vozidel až po kotle,“ vysvětluje Ivan Indráček.

S potřebnými objemy je možné uskutečnit přechod na bioLPG prakticky ze dne na den

Z logiky věci tak vyplývá, že pokud by bylo bioLPG k dispozici v dostatečném množství, mohou na ně plynule přejít všichni stávající uživatelé LPG zařízení. „S potřebnými objemy je možné uskutečnit přechod na bioLPG prakticky ze dne na den, což znamená, že dnešní investice do dodavatelského řetězce LPG a zařízení na LPG mohou být zhodnoceny i v budoucnu. Mohou totiž nadále fungovat i na bioLPG bez dalších nákladů na modernizaci či rozsáhlých investic do zcela nových technologií,“ dodává Ivan Indráček.

V současné době produkuje bioLPG na evropském trhu šest společností: Eni (Itálie), Global Bioenergies (Francie), Neste (Nizozemí), Preem (Švédsko), Repsol (Španělsko) a Total (Francie). Ve většině případů je bioLPG stejně jako jeho fosilní varianta vedlejším produktem, například při výrobě hydrogenovaných olejů (HVO). „Evropská výrobní kapacita v tuto chvíli ještě není dostatečná pro to, aby dodala potřebný objem bioLPG. Produkce však průběžně roste,“ říká závěrem Ivan Indráček. Evropská asociace LPG předpokládá, že budoucí poptávku, která by měla na evropském trhu činit v horizontu 30 let přibližně 8 až 12 milionů tun LPG ročně, by mělo být možné zcela uspokojit díky bioLPG vyrobenému z evropských zdrojů.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required