logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

Jaký je vývoj situace v mezinárodní přepravě v souvislosti s covid-19?

23. února 2021
Přeprava 0
2193
Jaký je vývoj situace v mezinárodní přepravě v souvislosti s covid-19?

Jaký je vývoj situace v mezinárodní přepravě v souvislosti s covid-19?

Mezinárodní přeprava po celém světě čelí mnoha problémům, a to nejen v souvislosti s onemocněním covid-19, ale i s oslavami čínského nového roku. O obrovských dopravních zácpách před velkými přístavy a rekordních ziscích rejdařů informuje ve zprávě z 19. února prokurista společnosti Geis CZ air+sea David Knobloch.

Velký nárůst objemů společně s nedostatkem kontejnerů

Na poslední chvíli se odesílatelé ještě snažili odeslat z čínských továren zboží určené pro evropský a americký trh, než některé továrny zavřou nebo velice omezí provoz kvůli nastávajícím čínským svátkům. Velký nárůst objemů společně s nedostatkem kontejnerů, a hlavně nově vzniklým potížím s nedostatkem řidičů, skladníků a pracovníků, kteří již odjeli za svými rodinami, způsobuje nemalé potíže v zácpách na silnicích, přístavech a letištích. Například frekventovaný čínský přístav Yantian hlásí dopravní kolaps, kdy na silnici do přístavu stojí dvacetikilometrová kolona tahačů. Ze silnice se doslova stalo parkoviště.

Rejdaři na situaci reagovali uváděním mimořádných kapacit do provozu

Rejdaři na situaci reagovali uváděním mimořádných kapacit do provozu a využívají již tak vyšroubované ceny za námořní dopravu. I tak však bude ještě chvíli trvat, než se situace uklidní a s čínskými svátky se vše ještě více zpomalí. Stále totiž nejsou k dispozici dostatečné kapacity prázdných kontejnerů a vyrobené zboží proto musí čekat déle, než obvykle až se prázdný kontejner uvolní pro nakládku. Dochází tak k nahromadění zboží.

Dle posledních informací jeden z aliance rejdařů 2M, konkrétně rejdař MSC (Mediterranean Shipping Company S.A.) stahuje na poslední chvíli kontejnerovou loď MSC Erica s kapacitou 19,244 TEU, která je už v teď plně vyknihovaná, z plánovaného odjezdu 21. února ze Šanghaje do Evropy. V letošním roce se i tak jedná o nejmenší objem stažené kapacity v době čínských svátků. Zatímco v loňském roce bylo staženo více než 54 % kapacity, letos se jedná jen o cca 8 % celosvětově.

Čínská vláda motivuje pracovníky, aby zůstali a pracovali i o svátcích a necestovali za rodinou. Jedná se i o jedno z opatření v boji s covid-19.

Podle dostupných informací došlo za leden k nárůstu objemů přeložených objemů v osmi největších čínských přístavech v porovnání s rokem 2020 o 21 %.

Ceny námořní dopravy pomalu klesají

I když ceny námořní dopravy pomalu klesají, viz SFCI index, ještě nějakou dobu nelze očekávat nějaké dramatické snížení.

Rejdaři zveřejňují své výsledky, které překonaly očekávání. Například dánská skupina Maersk vykázala EBITDA (hrubý provozní zisk) za Q4 roku 2020 neuvěřitelných 8,26 miliardy USD což představuje o 15,5 % více ve srovnání s rokem 2019, a to hlavně díky nárůstu poptávky po dopravě, levnější ropě a možného navýšení cenových podmínek a celkové vytíženosti kapacit. Jedná se o vůbec nejlepší historický kvartální výsledek za námořní, logistickou a přístavní divizi. Výsledek za Q1 2021 bude údajně ještě o něco lepší.

Německý rejdař Hapag Lloyd očekává za Q1 2021 cca 1,8 miliardy USD, což je 3x lepší výsledek ve srovnání s výsledkem Q1 roku 2020, kdy dosáhl 517 milionů USD.

Navzdory takto dobrým výsledkům, ale rejdaři stále mají obavy o budoucí vývoj v návaznosti na stále trvající pandemii covid-19 a jejím vlivu na celé dodavatelské řetězce.

V mezinárodních přístavech chybí lidské kapacity

Kvůli stále trvajícím omezením, kdy chybí lidské kapacity v mezinárodních přístavech, dochází k obrovským zácpám a lodě jsou i několik dní zaparkované na kotvě, než jsou vpuštěny do přístavu. Asi nejhorší situaci po Indii a Singapuru hlásí americký přístav Long Beach/Los Angeles v Kalifornii. Tento přístav avizuje přes 1000 zaměstnanců pozitivně testovaných na covid-19, a kvůli tomu dochází k situaci, kdy na kotvách stojí až 41 kontejnerových lodí odpovídajícím 336.500 TEU, čekajících na složení a naložení. Dalších 27 lodí je již zaparkovaných u břehu, kde probíhá nakládka a vykládka. Čekací doba se tak protahuje na více než týden.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required