DB Schenker testuje LNG v dálkových přepravách. Do Nizozemska dojel kamion na jednu nádrž
Udržitelnost patří mezi strategické hodnoty logistické společnosti DB Schenker, která s cílem snížit ekologickou zátěž přeprav dlouhodobě podporuje technologie a inovace na poli alternativních paliv. Jedním z takových projektů byl nedávný praktický test dojezdu LNG tahače s návěsem na dálkové trase z České republiky do Nizozemí.
Už několik let se ve firemní flotile osobních a užitkových vozidel společnosti DB Schenker objevují vozy na stlačený zemní plyn (CNG), kvůli kterým vznikla přímo v areálu společnosti v Rudné vlastní plnička. Pro dálkové přepravy však CNG není optimální zejména kvůli nedostatečnému dojezdu a jízdním vlastnostem. Ve spolupráci s automobilkou Iveco se proto společnost rozhodla otestovat provoz kamionu na tekutý zemní plyn (LNG) na pravidelné lince z Rudné u Prahy do více než 860 km vzdáleného nizozemského Tilburgu.
Dojezd až 1500 km na jednu nádrž
Díky úctyhodnému deklarovanému dojezdu až 1500 km na jednu nádrž bylo možné naplánovat trasu dlouhou přes 1 700 km na trase Rudná – Tilburg s jedním plánovaným tankováním. K tomu byla vybrána samoobslužná plnicí stanice přímo v Tilburgu, kam náklad směřoval. „Během týdenního testu zvládl kamion vybranou trasu hned dvakrát. Jízdní vlastnosti nebyly oproti kamionu na naftu výrazně odlišné, jen plnění LNG trvalo o něco déle. Plyn je udržován při teplotě -162 °C, proto je jeho skladování a manipulace s ním náročnější. Řidič byl před cestou odborně zaškolen a tankování bez problému zvládl,“ říká Petra Sůvová, manažerka přeprav ve společnosti DB Schenker.
Testovací přepravy LNG kamionu 2x na trase Rudná-Tilburg-Rudná
Tahač: IVECO Stralis AS440S46T/P NP
Celková vzdálenost: 3658 km
Průměrná rychlost: 75 km/hod.
Tempomat: 62 % času jízdy
Průměrná celková hmotnost vozidla: 29 t
Spotřeba paliva: 25,6 kg/100 km
Emise CO2: 0,7 kg/km
„Alternativní paliva jsou v popředí zájmu DB Schenker dlouhodobě, protože v nich vidíme budoucnost udržitelnějších a ekologičtějších přeprav. Nasbírali jsme cenné zkušenosti, které bychom rádi uvedli i do každodenní praxe. Uvítali bychom větší podporu od našeho státu, protože díky vysokým pořizovacím nákladům není provoz zatím rentabilní,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker pro Českou republiku, a dodává: „Vítáme, že některé významné české firmy, například Škoda Auto, aktivně motivují své dodavatele a dopravce ve využívání LNG vozů.
LNG zaznamenává v posledních letech velký rozmach
LNG zaznamenává v posledních letech velký rozmach zejména v západní a jižní Evropě. Síť LNG stanic je hustá zejména v Nizozemí a Itálii. Některé země, jako například Německo, má navíc pro LNG vozy nastavenou nulovou sazbu mýta. „Za týden jsme s daným kamionem ujeli 3 658 km a úspora na mýtném v Německu činila 513 eur,“ dodává Petra Sůvová.
Zkapalněný zemní plyn (LNG) se ve volné přírodě běžně nevyskytuje. Namísto stlačení, jehož výsledkem by byl CNG, je vytěžený zemní plyn zkapalněn a pomocí LNG tankerů dále přepravován. Využívání zemního plynu, ať už v kapalné nebo stlačené plynné podobě, s sebou nese výhody zejména z pohledu spalinových emisí, které jsou výrazně méně škodlivé oproti naftovým motorům. LNG také díky svému nižšímu objemu oproti CNG umožňuje do stejné nádrže natankovat více paliva, čímž garantuje vyšší dojezd. V kombinaci s nižší cenou paliva a nižší spotřebou lze dosáhnout úspor nákladů na palivo až o 20 %.