Logistika v roce 2021? Klíčem je konektivita a automatizace procesů
Logistika, odvětví, které je staré jako civilizace sama, se za poslední půlstoletí rozvinula obrovským tempem umožňujícím nabízet služby nevídané kvality. Hnací silou všech radikálních změn, kterými logistika prochází, je konektivita. Žádný jiný sektor než doprava a logistika nedokáže lépe využívat výhody, které mobilní, propojené technologie nabízejí.
Očekávání spotřebitelů rostou nevídaným tempem
Dnešní spotřebitel nechce čekat. A to je důvod, proč je v logistickém průmyslu tak důležitý nástup nových technologií a jejich integrace do stávajících systémů. Spotřebitelé dnes chtějí, aby další díl oblíbeného seriálu vyšel okamžitě a večer si ho mohli pustit. Chtějí nakupovat jedním kliknutím a mít svůj nákup do hodiny za dveřmi. A ano, chce, aby byla zásilka doručena následující den – v některých případech dokonce ve stejný den nebo v řádu hodin.
Tyto bleskové dodací lhůty mohou logistické společnosti nabízet pouze při využívání vysoce výkonné konektivity společně s mimořádně efektivními pracovními procesy. Veškeré operace od zadání objednávky až po vyzvednutí a zabalení zboží; od vyzvednutí ze skladu po doručení ke dveřím zákazníka musí být plynulé a bezproblémové. Jakékoli zaostalé techniky nebo systémové problémy způsobují zpoždění celého řetězce.
„High-tech“ se stává novým standardem
Skutečnost, že nové technologie umožňují připojení kdekoliv a kdykoliv, znamená, že logistické firmy nemají na výběr: musejí posouvat hranice svého podnikání a přijímat nové technologie, jinak budou zaostávat za konkurencí. I když je logistika jako celek tradičně považována za těžkopádného tvora, pokud jde o technologické inovace, zavádí se nyní masově nové pracovní procesy, z nichž dříve těžili jen logističtí giganti jako Amazon, DHL nebo Kuehne + Nagel.
V příštím desetiletí se očekává rozmach automatizace, jež je často zmiňována jako skutečné měřítko Průmyslu 4.0. A pokud firmy tento trend stále neberou vážně, umocnil potřebu rychle reagovat také dopad pandemie covid-19 na osobní kontakt na pracovištích.
Automatizace nepředstavuje jen transformaci skladu
Automatické třídění zásilek. Automatické sledování zásob. Systémy automatizovaného ukládání a vyhledávání zásilek. Mnohé z těchto procesů, jejichž hybnou sílou je umělá inteligence, se staly v odvětví skladování samozřejmostí, stejně jako robotika, která je jejich podpůrným prvkem. Nejúspěšněji je používají profesionální týmy, které se tak zbavují podřadných úkolů a mohou se věnovat kreativnější práci nebo řešení problémů.
Automatizace ovšem nepředstavuje pouze transformaci skladu. Jednou z dalších významných prognóz vztahujících se k tomuto odvětví je transformace doručování zásilek na posledním úseku doručení.
Amazon patentuje a testuje řadu technologií
Pro tento účel se už ve světě testují kromě vozidel s vlastním pohonem také drony a roboty. Například Amazon patentuje a testuje řadu technologií, které by mohly znamenat významnou přeměnu doručování zásilek zákazníkům. Největší výhodou, kromě rychlosti a efektivity těchto operací, je schopnost nabídnout vzdáleným zákazníkům stejnou úroveň služeb, jakou si užívají zákazníci v centrech měst.
Konektivita a moderní technologie
Vzhledem k obrovskému pokroku v geolokaci, sledování aktiv, propojování vozidel a analytice – jež v mnoha případech umožňuje IoT (Internet věcí) – uspějí ty podniky, které nový vývoj přijmou za svůj. Pro zvýšení efektivity však není okamžitě nutné investovat do plné automatizace skladu, kupovat flotilu dronů nebo zaměstnat robotickou pracovní sílu. Stačí využívat výhody konektivity a dalších moderních technologií.
Autor: Luca Legnani, marketingový manažer společnosti Panasonic