Vláčky ano, nebo ne? Záleží na kvalitě zásobování výrobních linek
Zásobování výroby pomocí logistických vláčků patří mezi charakteristické aspekty štíhlé logistiky, která až „žárlivě“ střeží přímé náklady na výrobní logistiku a jde cestou náhrady klasických čelních vysokozdvižných vozíků tažnou soupravou složenou z tahače a několika přívěsů. Tato forma dopravy v horizontální úrovni přináší úsporu investičních a provozních nákladů.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 190/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
Cílem lean logistiky je úspora. Jak úspora plochy, tak i nákladů. Logistické vláčky do konceptu štíhlých řešení optimálně zapadají. Zvyšují efektivitu zásobování výroby i odvozu produktů z výrobních hal. Šetří také pracovní síly, což je při nedostatku pracovníků mnohdy ještě významnější a potřebnější efekt. Potvrzuje se, že zavádět inovace do praxe má svůj efekt.
„Logistické vláčky jsou velkým přínosem. Dokážou zásobovat více operací na montážní lince v rámci jedné jízdy. Léta praxe nám dala mnoho zkušeností, naučili jsme se hodně. Postupné obměny vozíků a zdokonalování přípojných vozíků jsou pro nás nyní výhodou,“ konstatuje David Strnad, vedoucí logistiky značky Škoda Auto.
Vláčky nejsou všestranným lékem
U souprav je standardem použití elektrických tahačů s tažnou kapacitou do osmi tun pro vnitřní provoz, pro venkovní nasazení lze aplikovat i větší tahače s tažnou kapacitou až do 25 tun. K tahačům se připojují různé varianty přívěsných vozíků, často i specializovaných, které nabízejí možnost zvednutí a spuštění nákladu na zem.
„Nasazení tažných souprav a logistických vláčků není všestranným lékem na efektivitu a je třeba jejich využití dobře plánovat s ohledem na přepravní a výrobní špičky obsluhovaných provozů, aby nedošlo k přetížení dopravní kapacity a vzniku prostojů ve výrobě,“ říká Vladislav Záveský, specialista na protizátěžové a elektrické vozíky společnosti Linde Material Handling Česká republika.
Tahače se používají elektrické, v poslední době hlavně v kombinaci s lithium-iontovými bateriemi. „Efektivita logistických vláčků je závislá hlavně na kvalitě nastavení procesu celého zásobování výrobních linek tak, aby nedocházelo k ne zcela vytíženým jízdám. V ideálním případě odjíždí souprava s plně naloženými přívěsy, což je typicky čtyři až šest přívěsů, a během cyklu současně sbírá prázdné manipulační jednotky,“ sděluje Pavel Králík, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR).
Vyšší efektivita i bezpečnost
Pomocí jednoho tahače, tzn. i jednoho řidiče, dokáže firma přepravit v jednom časovém úseku více přepravních jednotek oproti manipulaci stejného objemu s využitím jiné manipulační techniky. Přidanou hodnotou je i zvýšená bezpečnost provozu. „Méně manipulační techniky znamená menší riziko incidentu. Tahače pro logistické vláčky jsou vždy elektrické. Diskutovanou otázkou je většinou jen to, jaký druh baterie se použije. Zda standardní olověná nebo Li-Ion,“ uvádí Václav Jung, projektový manažer společnosti Still ČR.
Dodává, že dalším kritériem pro výběr správné koncepce logistického vláčku by měla být také možnost oboustranné nakládky a vykládky přepravních jednotek, pokud je to pro logistický proces důležité. Samozřejmě je potřeba velmi podrobně kalkulovat počet logistických vláčků.
Důležité je správně nastavit jízdní řád vláčků. „Jízdní řád lze vyladit, to je ten nejmenší problém, navíc v této oblasti může docházet k mnoha změnám ve výrobním provozu. Může jít o změnu tras, nové trasy, nové zastávky či jiné intervaly zásobování,“ specifikuje Jan Kohák, produktový manažer pro skladovou techniku společnosti Toyota Material Handling CZ. Doplňuje, že v rozumné míře lze měnit počet vozíků v soupravě nebo měnit typy vozíků v soupravě. V kritické situaci je možné např. přidat tahač, zkrátit přestávky nebo zvýšit rychlost pojezdu, pokud je vozík zpomalen.
Jan Kohák doplňuje: „Pamatuji případ, kdy firma tahač nahradila zpět vidlicovými vozíky. Šlo o výrobní provoz, kde tahač nadiktovala lokálnímu managementu centrála, ale protože vzdálenost ze skladu materiálu a komponentů pro výrobu byla krátká, tahač se v praxi ukázal jako neefektivní. Čas mezi napojením a odpojením vozíku u výroby byl velmi krátký. Zdržovalo to, tahač totiž jede většinou pomaleji než vidlicový vozík.“
Cesta rozumné automatizace
Podívejme se do provozu společnosti Kiekert-CS. „Ještě stále máme soupravy s řidičem, protože náš dodavatel kvůli koronaviru posunul dodávku automatických tahačů. Nyní je již ale každým dnem očekáváme. Ani poté se však nebude jednat o plně automatizovaný proces. Vláček bude sám jezdit mezi skladem a výrobní halou. V té do něj nasedne řidič, který materiál rozveze po výrobě, naloží hotovou produkci a souprava zase sama dojede do skladu,“ prozrazuje Petr Kuchyňa, generální ředitel společnosti Kiekert-CS.
Doplňuje, že pro toto řešení se firma rozhodla z několika důvodů. Jedním z nich jsou neustálé změny layoutu ve výrobní hale, protože přicházejí nové projekty, stávající linky se modernizují a upravují na zákazníky požadovanou kapacitu. Dalším důvodem je množství vykládacích a nakládacích pozic. „Kdybychom měli zautomatizovat i proces nakládky a vykládky, znamenalo by to obrovské investice, které by se nám nevrátily. Samozřejmě existují technologie umožňující plně automatický provoz, ale my jdeme cestou rozumné automatizace, tedy automatizovat tam, kde to dává smysl,“ tvrdí Petr Kuchyňa.
Automatické tahače mají ale každopádně velkou budoucnost. „Již dnes se prosazují, a to nejen díky vyšší produktivitě lidské práce, ale i díky vyšší míře bezpečnosti při průjezdu soupravy v často stísněných podmínkách. Jedinou překážkou ve využití plně automatických tahačů je tak nutnost změny procesů při odebírání materiálu z přívěsů na jednotlivých stanovištích,“ podotýká Pavel Králík.
Větší tlak na štíhlou výrobu
S ohledem na aktuální pandemii lze očekávat ještě větší tlak na prosazování principů štíhlé logistiky a hledání nových cest pro zvýšení efektivity v procesu stabilizace, který bude charakteristický pro rok 2021. „Zvláště důležité to bude pro sektor automotive, který nyní prožívá vážný pokles prodejů. Implementace logistických vláčků bude určitě jednou z cest, jak snížit náklady na intralogistiku,“ zmiňuje Vladislav Záveský. Předpokládá, že vzhledem k potřebným vyšším investicím na automatizované soupravy lze očekávat v příštím roce spíše zájem o soupravy s řidičem a v následujících letech pak opět růst zájmu o zavádění automatizovaných souprav.
Mnohé firmy se v současné době chovají celkově obezřetně. „Firem, které si nemusejí dělat starosti se stávajícím stavem, je opravdu velmi málo. Nicméně letos registrujeme zvýšený zájem o automatizaci, tedy i o automatizované logistické vláčky,“ uvádí Václav Jung. Uvidíme tedy, co následující rok i v tomto směru přinese.
„Automatizace nakládky a vykládky tahačů“
David Strnad, vedoucí logistiky značky, Škoda Auto
„V oblasti logistických vláčků se prosazuje automatizace. K navážení materiálu k montážní lince využíváme logistické vláčky s řidičem i plně automatizovaná řešení. Tam, kde je možné využít automatizaci, ji využíváme pomocí automatických AGV. Zásobování automatickou technikou není závislé na obsluze a je v provozu 24 hodin denně bez přestávek. Technologie tahačů je na vysoké úrovni. Do budoucna bychom se proto chtěli věnovat automatizaci nakládky a vykládky těchto tahačů.“
„Při navyšování výroby není potřeba přijímat další zaměstnance“
Petr Kuchyňa, generální ředitel, Kiekert-CS
„Logistické vláčky u nás používáme k dopravě materiálu ze skladu do výrobní haly, včetně rozvozu po výrobních linkách a zpětnému transportu vratných obalů a hotové výroby. Vláček uveze najednou čtyři palety, takže při navyšování výroby už nemusíme přijímat další zaměstnance. Díky podvozkům pod palety se také zjednodušila manipulace s materiálem a hotovou výrobou na výrobních linkách, nepotřebujeme žádnou další manipulační techniku. Protože vláčky jezdí přímo po výrobní hale, řešili jsme i otázku bezpečnosti. Všechny soupravy jsou tak kromě majáčku vybavené i světelnou šipkou.“
„Volba řešení záleží na plynulosti a směnnosti provozu!“
Vladislav Záveský, specialista na protizátěžové a elektrické vozíky, Linde Material Handling Česká republika
„Přeprava nákladů a materiálů v horizontální úrovni tvoří logistické operace jen s malou přidanou hodnotou, proto představují ideální možnost pro nasazení plně automatizovaných souprav. Volba, zda nasadit automatický stroj nebo použít tahač s manuální obsluhou, závisí na plynulosti a směnnosti provozu. Obecně lze konstatovat, že automatizace je vhodná pro nepřetržité nebo třísměnné provozy s pravidelným tokem nákladů balených či přepravovaných v jednotných obalech a paletách stálých rozměrů. Při velké míře opakovanosti toků a vysoké směnnosti se lze přiblížit návratnosti od tří let výše.“
Článek připravil Petr Neckař