logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Distribuce zboží: různorodé potřeby, stejný cíl

22. prosince 2020
Přeprava 0
3187
Distribuce zboží: různorodé potřeby, stejný cíl

Distribuce zboží: různorodé potřeby, stejný cíl

Distribuce se zpravidla rozděluje na primární a sekundární. Jako primární se většinou označuje rozvoz na distribuční centra, do velkoobchodů nebo na pobočky velkých klientů. Sekundární jsou rozvozy přímo na prodejny, zpravidla ze segmentu nezávislého trhu. Každá z nich potřebuje něco jiného: jiné časy, jinou dopravní techniku, jinou organizaci. Jaké jsou v oblasti distribuce ty nejaktuálnější trendy?

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 190/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Distribuce zboží je důležitý prvek celkového dodavatelského řetězce. Je na ni kladen vysoký důraz s ohledem na různorodé potřeby všech angažovaných stran v rámci přepravy. Cíl je stejný: doručení ve správný čas na správné místo. Výrazným trendem v rámci distribuce je stále větší podíl takových přeprav, kdy přepravci vozí najednou např. chlazené zboží spolu s ambientním, chlazené s mraženým, případně zboží ve všech třech režimech současně. Jednoznačným požadavkem na distribuci zboží z pohledu vozového parku je zkracování dopravních časů, tedy rychlejší dodávka od objednávky po doručení do prodejny nebo koncovému zákazníkovi. S tím souvisí i rostoucí trend prodejů koncovým zákazníkům po internetu s doručením domů, což vyžaduje potřebu mít více malých dodávkových vozů

Vyšší tlak na ekologičnost přeprav

Větší a korporátní společnosti se intenzivně věnují oblasti ekologie přeprav, své cíle v enviromentální politice často přenášejí na své dodavatele a hledají s nimi vhodný způsob spolupráce. Řeší především otázku stáří vozového parku, vytížení vozidel a také využití alternativních pohonů a paliv. „V posledních dvou letech proto výrazně investujeme a omlazujeme flotilu vozidel. Máme více než 75 % vozidel mladších pěti let, která splňují emisní normy Euro 5 a 6. V těchto investicích do vozového parku budeme i nadále pokračovat,“ konstatuje Štěpán Dlouhý, COO společnosti Esa logistika. Tato firma současně testovala vozidla na zkapalněný zemní plyn (LNG) a chtěla by tahače na tento pohon v budoucnu zařadit do své flotily. „Disponovat vozidly s nejvyšší emisní třídou je určitým trendem dnešní doby, nicméně je to považováno za určitý standard, za který zákazníci nepřiplácejí žádné dodatečné poplatky,“ podotýká Luděk Kohout, vedoucí obchodního oddělení společnosti Emons Spedice.

Poptávka po ekologických řešeních ze strany zákazníků trvá, vždy ale musí jít ruku v ruce s ekonomikou řešení. „Zatím ji v ČR nicméně nevnímáme jako velký trend, začínáme však ve velkých městech vnímat tlak ze strany municipalit po udržitelném řešení dopravy při zásobování center měst. Ten je již velmi patrný v západní a severní Evropě, kde jsme otestovali a převedli do praxe řadu řešení od vozidel na alternativní pohon až po instalaci mikrohubů a distribuci na poslední míli pomocí nákladních elektrokol,“ říká Jan Polter, obchodní ředitel společnosti Dachser Czech Republic. Dodává, že budoucnost tzv. city logistiky spočívá v chytrých a udržitelných konceptech vyvinutých na míru každé metropoli. Nedávno byl například spuštěn testovací provoz konsolidovaného mikrohubu pro zásobování pěších tříd Prahy 1 pomocí elektrokol.

LNG, CNG nebo vodík?

„Trendem je využívání vozidel na alternativní pohony. Snažíme se naše externí dopravce, kteří nám zajišťují sekundární distribuci, motivovat k jejich pořízení. Jde o CNG/LNG paliva v případě kamionové dopravy a elektrický pohon v případě rozvozů do hospod a menších prodejen,“ říká Michael Kutscher, distribution leader společnosti Heineken Česká republika. Tato firma začátkem letošního roku například zařadila ve spolupráci se svým externím dopravcem do své flotily kamion s pohonem na CNG. „Vozy na alternativní paliva, tedy elektromobily, CNG, LNG nebo vozy s vodíkovými pohony, budou ve většině flotil pro městské doručování postupně hrát stále důležitější roli a nahradí vozy s běžnými motory,“ uvádí Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Důraz na ekologii potvrzuje i Daniel Sychra, jednatel společnosti Logex logistics, který uvádí: „Při řešení tendrů, které zákazníci nasmlouvávají na následující měsíce a roky, je jedním z důležitých parametrů uhlíková stopa. V předchozí době se to týkalo převážně společností s návazností na automobilový průmysl, ale v současné chvíli se začínají tyto požadavky objevovat i u společností, které se zabývají výrobou a distribucí jiných produktů.“

Rostou požadavky na kvalitu servisu

Jungheinrich paletový vozíkV oblasti sekundární distribuce přicházejí zákazníci s většími nároky na kvalitu a flexibilitu servisu. „Časová okna se však zkracují, omezení v centrech měst přibývá, požadavky na častější a rychlejší závozy jdou často proti nákladové efektivitě. Samozřejmě dalším trendem v dopravě je ekologie. I to je jeden z důvodů, proč jsme se před dvěma lety rozhodli pro znovuzavedení vlastního vozového parku pro sekundární distribuci v Praze,“ uvádí Jakub Tuháček, manažer distribuce společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.

Každopádně specifikum letošního roku je pro společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko změna skladby objednávek v době omezení v segmentu Horeca. „Tomu jsme se na jaře museli rychle přizpůsobit a v některých případech jsme se naučili být efektivnější. Často jsme zažité postupy změnili k udržení nákladové úrovně i při snížených přepravených objemech, a to s minimálním vlivem na kvalitu servisu. Nyní, na podzim, jsme již věděli, jak postupovat,“ podotýká Jakub Tuháček.

Správný software klíčem k úspěchu

Současným trendem je plánování přeprav pomocí moderních optimalizačních nástrojů využívajících aktuální mapové podklady pracující s lokálními omezeními, časovými okny zákazníků, specifiky jednotlivých vozidel atd. Manuální plánování tras využívající znalosti a zkušenosti dispečerů a různé excelové tabulky jsou dnes již minulostí.

Důležitá je tedy správná volba a nastavení systému, který trasy rozvozů plánuje a optimalizuje. „Je potřeba, aby byl systém především připraven na značné množství dat, nazývejme je masterdaty, s nimiž bude pracovat. Je proto nutné vždy ověřit fungování optimalizačního modulu uvnitř takového softwaru, tedy zda oproti manuálnímu plánování vytváří nejen úspory z hlediska času dispečera, ale hlavně zda funguje v denním provozu rozvážkových vozidel s respektováním jejich provozních omezení a podmínek koncových míst na přejímku zboží,“ vysvětluje Jakub Svatoň, technology department manager společnosti Esa logistika. Doplňuje, že systém musí zohledňovat, zda jde v rámci rozvozu o místa bez nakládkových ramp, která vyžadují pro vykládku hydraulické čelo. V úvahu musí brát i průjezdnost (úzké uličky v centrech měst), výšku podjezdů, nosnosti mostů a také omezení vjezdů do historických center měst (časově limitované průjezdy pro zásobování apod.). Klíčové je ovšem zaměřit se na aktuálnost masterdat.

Analyzujte všechny nutné faktory

Pro výběr správného IT řešení si musí každá společnost určit, co potřebuje pro své správné řízení a fungování. „Setkáváme se s tím, že některé společnosti mají programové vybavení, které vlastně vůbec nevyužívají a platí za to nemalé částky, a na druhou stranu potřebují implementovat další řešení, které ale jejich současný poskytovatel nenabízí,“ popisuje zkušenost z praxe Daniel Sychra.

Jak uvádí Jiří Brunclík, manažer sekundární distribuce Budějovického Budvaru, všechny trendy distribuce a funkcionality nabízených systémů není možné obsáhnout, proto velmi záleží na konkrétní situaci. Vše má svá pro a proti, z toho důvodu je nutné dobře analyzovat a vyhodnocovat všechny faktory, než se firma rozhodne pro daný systém.


„Recept na efektivní distribuci“

Michael Kutscher, HeinekenMichael Kutscher, distribution leader, Heineken Česká republika

„Receptem na zajištění efektivní distribuce jsou pro nás spolehliví a flexibilní dopravci podpoření naším zkušeným dispečinkem. Pro dispečink jsou klíčové ty nejmodernější optimalizační nástroje na plánování tras, které pracují s aktuálními mapovými podklady, lokálními restrikcemi, časovými okny zákazníků, specifiky jednotlivých vozidel atd.“


„Systém musí zohlednit maximum možných omezení“

Jakub Tuháček, Coca-ColaJakub Tuháček, manažer distribuce, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko

„Kritická omezení pro efektivní plánování sekundární distribuce jsou pro nás časová okna a podmínky vykládky u zákazníků, omezení silniční sítě zejména v centrech měst, okolí obchodních center nebo například v horských oblastech. Důležité je, aby specializovaný optimalizační software dokázal zohlednit co nejvíce těchto omezení, a přitom byl uživatelsky přístupný a přehledný tak, aby poslední slovo mohl mít zkušený dispečer. Kritické jsou také kvalitní mapové podklady s flexibilně nastavitelnými omezeními pro nákladní vozidla a nejlépe s rozdílnými vrstvami pro různé kategorie vozidel.“


„Zkracuje se doba od objednávky po požadovaný termín doručení“

Jiří Brunclík, Budějovický BudvarJiří Brunclík, manažer sekundární distribuce, Budějovický Budvar

„Kromě trendů z širšího pohledu, jako je koncentrace skladových sítí spojená s centralizací skladů, úzká kooperace výrobních a distribučních organizací, standardizace zásobovacích systémů či crossdocking, se v oblasti FMCG zvyšují požadavky zákazníků na zkracování času mezi dobou od doručení objednávky a požadovaným termínem dodání kombinované s omezováním otvírací doby na příjmu zboží u odběratelů nebo dnes již standardním přidělováním časových oken k vyložení zboží ve velkoobchodech a distribučních centrech. To má nemalý vliv na distribuční náklady a vyšší ekologickou zátěž.“


Článek připravil: Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required