Předvánoční období bude pro obchod i logistiku zátěžovým testem
Změna nákupních zvyklostí, nárůst on-line nákupů a požadavků na doručení koncovým zákazníkům, ale i předvánoční nákupní sezona a k tomu přidružená aktuální protiepidemická opatření tlačí již nyní logistické společnosti k jejich kapacitním limitům.
Gebrüder Weiss ČR: 36,5% nárůst zásilek v segmentu e-commerce
„Za období od ledna do listopadu registrujeme jenom v naší společnosti 36,5% nárůst zásilek v segmentu e-commerce. V meziročním srovnání tohoto segmentu za měsíc listopad rosteme dokonce přes 82 %. Z informací od zákazníků, kteří využívají více partnerů je patrné, že stojíme před adventním obdobím, které bude pro všechny zúčastněné bezprecedentním zátěžovým testem,“ uvádí Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Největší nebo spíše extrémní nárůsty se týkají zejména balíkové přepravy, tedy menších zásilek tzv. Smallboxů. U některých našich obchodních partnerů se po zavedení říjnových vládních opatření poptávka zvýšila o víc než 100 %. „Naši velcí partneři z oblasti e-commerce požadují více než zdvojnásobení objemu našich služeb. Zaznamenali jsme případy, kdy se e-shopy ve snaze ulevit extrémně zatíženému balíkovému segmentu snaží motivovat zákazníky k vlastnímu vyzvednutí zboží na svých prodejnách. Tam ale v určitých hodinách vznikají dlouhé fronty a naráží se na další epidemiologická omezení,“ říká Jan Kodada.
Je možné, že nerealizované tržby se maloobchod bude snažit dohnat rychlým výprodejem stávajících zásob
Nastávající Black Friday s významnými slevami tuto situaci ještě umocní. Logističtí experti zároveň s napětím očekávají vládní rozhodnutí o případném znovuotevření kamenných prodejen 30. listopadu veřejnosti. „Logistické společnosti jako Gebrüder Weiss zajišťují zásobování nejrůznějších druhů maloobchodních prodejen z jejich centrálních skladů. Je možné, že nerealizované tržby se maloobchod bude snažit dohnat rychlým výprodejem stávajících zásob, což přinese další potřebu rychlého zásobení ze skladu na prodejny. Logistické společnosti se na tuto situaci připravují, zvládnout takový souběh prudkého nárůstu e-commerce, předvánoční sezóny a případného skokového nárůstu potřeby přesunu zásob z centrálních skladů na prodejny bude pro všechny zúčastněné opravdovou výzvou,“ upozorňuje Jan Kodada.