Komentář: Spojení lockdownu v retailu a předvánoční sezony bude nepříjemné zejména pro balíkáře
Daniel Knaisl, jednatel společnosti Geis CZ, komentuje aktuální dění na logistickém trhu. Vyjádření zaznělo v rámci virtuálního setkání Klubu logistických manažerů.
Kdybychom spolu mluvili ještě 21. října, tak by řekl, že vše běží, jak má, a letošní rok nebudeme považovat za špatný navzdory všem jarním opatřením. Od 22. října se situace radikálně změnila.
Většina obchodů byla nucena uzavřít. Zboží, které bylo na cestě, prodejny ještě převzaly, přestože už byly zavřené pro veřejnost. Odesílatelé, ať jsou to centrální sklady nebo jejich dodavatelé, však stopnou zasílání zboží, protože obchody nejsou nafukovací. A když nikdo nekupuje, nelze objednávat další zboží a poptávat logistické služby. Počítám, že se to promítne především výraznými poklesy v segmentu B2B do retailu.
Předvánoční sezona znamená extrémní tlak na dopravce
Očekáváme explozi e-commerce, jako tomu bylo na jaře. S tím mám však za celý logistický trh spojenu jednu obavu. Každý podzim a předvánoční sezona znamená extrémní tlak na dopravce – balíkové firmy nebo firmy přepravující paletizované zboží ve směru B2C většinou absolutně nestíhají. K tomuto standardnímu vzrůstu zásilek přibude ještě lockdown retailu v B2B a v důsledku toho zvýšený prodej v e-shopech. Když to zkombinujeme, lze očekávat pokles kvality servisu.
Více se obávám o balíkové služby, které budou postiženy výrazněji než firmy přepravující těžší věci, například bílou techniku. Velmi záleží na tom, jak dlouho budou obchody zavřené. V tomto směru je však naivní očekávat, že k otevření dojde na začátku listopadu, když pandemie má vrcholit až v polovině měsíce.
Zpracoval: Stanislav D. Břeň, foto: archiv