logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Skladování malých dílů se nese ve znamení automatizace

18. října 2020
Sklad 0
2311
Skladování malých dílů se nese ve znamení automatizace

Skladování malých dílů se nese ve znamení automatizace

V oblasti skladování malých dílů se stále více uplatňují např. automatizované vertikální systémy, vertikální karuselové sklady, miniloady atp. Jsou vhodné zejména pro skladování malých a středně velkých produktů. Poptávka po nich neustále roste, i když je znát, jak firmy potvrzují, že koronakrize celkový trh zpomalila.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 189/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Poptávka po automatizaci skladování a vychystávání malých dílů sílí spolu s rostoucím tlakem na rychlost a přesnost vychystávání takového zboží. Je to trend, který lze vystopovat řadu let do minulosti. „Rok 2020 je v oblasti poptávek specifický v tom, že řada projektů, zejména v automotive, se pozastavila, a řada zajímavých projektů naopak vznikla u firem, které posilují své internetové obchody. Vzhledem k tomu, že příprava podobných projektů může trvat roky, realizace v roce 2020 je nepravděpodobná, ale je to naděje do let budoucích,“ konstatuje Petr Švejnoha, obchodní ředitel společnosti Stow. Podobně situaci vnímá Marian Gono, jednatel společnosti SSI Schäfer Systems International, který uvádí: „Vidíme, že většina investic je pozastavena. Myslíme si však, že už ve čtvrtém čtvrtletí uvidíme oživení na trhu. Firmy budou nuceny neustále investovat do skladových technologií z důvodu nedostatku pracovní síly na trhu.“

Systémy zvyšují produktivitu

Základem při jakémkoliv navrhování nové logistické technologie je důkladné plánování a výběr samotné techniky. A to platí v případě automatických systémů dvojnásob. „Jedná se o systémy, které jsou vždy navrženy přímo na míru konkrétního zákazníka a provozu tak, aby ideálně obsluhovaly jeho procesy. Velmi důležité je tedy dbát na znalosti partnera, jeho zkušenosti, reference a zázemí,“ konstatuje Martin Koudelka, vedoucí marketingu společnosti Jungheinrich (ČR). Jak vertikální výtahové systémy, tak samozřejmě i systémy miniload výrazně zvyšují kapacitu plochy pro skladování malých dílů, snižují chybovost a několikanásobně zvyšují produktivitu lidské práce, což je z dlouhodobého hlediska hlavním požadavkem všech firem. „My v současnosti nepozorujeme nějaký výrazný výkyv v poptávce po automatických řešeních. Tyto instalace jsou většinou investice dlouhodobějšího charakteru, proto na ně krátkodobé výkyvy na trhu nemají takový vliv,“ uvádí Martin Koudelka.

Chyby se mohou krutě vymstít

Při plánování automatizovaných skladů je nutné věnovat maximální pozornost zadání. „Chyby se mohou krutě vymstít nejen finančně, ale i tím, že systém neposkytne výkony, které se od něj očekávají. Automatizované systémy není snadné modifikovat. Proto je potřeba komunikovat se specialisty, kteří dokáží spočítat všechny intralogistické toky a vědí, kterým směrem upřít svoji pozornost, aby projekt dopadl podle očekávání,“ doporučuje Petr Švejnoha.

Pro skladování malých dílů jsou vhodné např. vertikální skladové věže. „Coby poloautomatické řešení představují pro firmy vstupenku do světa automatizace. Jsou cenově dostupné a nabízejí relativně krátkou návratnost investice. Oproti tomu miniload systémy jsou součástí plně automatizovaných řešení, při kterých je cena realizace v desítkách milionů korun. Není to pro všechny firmy,“ podotýká Marian Gono. Vertikální skladové věže doporučuje propojit se systémem WMS, který pomáhá urychlit a zpřesnit skladové operace.

Stroj lze doplnit např. laserovým ukazovátkem, které světelným paprskem ukáže přesnou pozici na polici, kde je třeba materiál manipulovat. Důležité je každopádně vše předem přesně naplánovat. „Firmy by se určitě měly vyvarovat situace, kdy procesy, softwarová řešení, plánují až následně, tedy po nákupu hardwaru. Naplánovat například proces vychystávání s naváděním obsluhy vyžaduje komplexní přípravu. Pokud se řeší až následně, může se realizace celého projektu neúměrně prodloužit,“ upozorňuje Blanka Lejsalová, specialistka marketingu společnosti Kardex. Automatizace se vždy navrhuje s velkým důrazem na charakter zboží, strategii a potřeby uživatele.

Foto: Kardex

Automatizace skladování malých dílů má bezpočet výhod oproti konvenčnímu stylu skladování, ať už se jedná o kapacitní využití stávajících prostorů ve skladech, zrychlení procesů vychystávání zboží nebo o významnou redukci chybovosti. „Začátek letošního roku byl z hlediska poptávek po automatizaci pozitivně nastavený, a to nejen z oblasti automotive průmyslu, ale také od menších a středních firem. Realizovali jsme několik instalací našich vertikálních věží a otevřeli nová jednání. Bohužel nám v dalším úspěšném vývoji těchto projektů zabránil covid-19 a zákazníci z obav z toho, co bude dál, pozastavili veškeré investiční kroky. Věříme ale, že do konce roku se nám podaří některé projekty dotáhnout do úspěšného konce,“ popisuje svou zkušenost Jan Novotný, manažer společnosti Dexion.

Jak doplňuje, už před koronou byl vidět rostoucí trend automatizace ve skladové logistice. Teď, po odeznění první vlny, v dané oblasti tato firma zaznamenala další růst. Klade se více důrazu na to, aby zboží putovalo k obsluze místo tomu, aby to bylo naopak, tedy trend směřuje k využívání dopravníků nebo jiné autonomní technologie. „Nejdůležitější je, aby náš zákazník byl schopen co nejrychleji expedovat. Automatizace skladování malých dílů se tedy vyplatí tam, kde se dokáže uspořit velký podíl lidské práce, a tam, kde to nakonec pocítí zákazník, tedy v oblasti rychlosti zpracování jeho objednávky,“ konstatuje Jan Novotný.

Foto: SSI Schäfer Systems International

Vertikální zakladače pro skladování využívají např. ve společnosti Ferring-Léčiva, kde na své produkty používají mnoho druhů obalů, řadu různých štítků a příbalových letáků, přičemž jejich umístění právě ve zmíněných zakladačích se ukázalo jako koncepční řešení. Alternativou tohoto způsobu skladování by bylo chodit pro jednotlivé položky do skladu, což by bylo časově náročnější. Vertikální zakladače si měří výšku zakládaného materiálu umístěného na polici, na základě čehož je optimalizováno její konkrétní umístění v systému. Vše bylo nastaveno tak, aby se na daný prostor, kde zakladače stojí, vešlo požadované množství materiálu. Kdyby se zboží zaskladňovalo v klasických policových regálech, zabralo by podstatně více plochy skladu. „Systém znamená podstatné zrychlení práce. Máme navíc dokonalý přehled o uskladněných položkách. V jednom zakladači je osmatřicet polic, které operátor obsluhuje z jednoho místa. Nemusí tedy obcházet celý sklad a zboží hledat. Vychystání je díky tomu tedy mnohem rychlejší,“ uvádí Jan Machulda, vedoucí skladu firmy Ferring-Léčiva.

Inovace i v segmentu miniloadů

Velkou efektivitu do skladování malých dílů přinášejí i miniloady. Ty jsou neustále inovovány. Jednou z inovací, kterou např. Jungheinrich uvedl na trh v nedávné době, je nový systém miniload Jungheinrich STC 2B1A. Jde o modulární konstrukci, což umožňuje flexibilní instalaci v různých skladech od výšek okolo pěti metrů až po 18 metrů. Zároveň se vyznačuje vysokou rychlostí až 6 m/s a silným zrychlením. Martin Koudelka k tomu říká: „I přes rekordní výkony zůstává nízká spotřeba elektrické energie – mimo jiné díky instalaci vysokofrekvenčních kondenzátorů, které dokáží po krátkou dobu skladovat velké množství energie generované při brzdění a spouštění a následně ji využít při dalším pojezdu.“


„Vývoj směřuje k umělé inteligenci a autonomním strojům“

Blanka Lejsalová – specialistka marketingu, Kardex

„Předpokládáme, že se vývoj v oblasti skladování malých dílů bude i nadále ubírat směrem k umělé inteligenci a autonomním strojům, které si samy vyžádají třeba servisní zásah nebo objednají položky na základě toho, že jejich počet dosáhl kritickou úroveň. Poslední inovace byly zaměřeny zejména na proaktivní servis a vzdálenou podporu, ale také na navádění obsluhy. Automatizace skladování je trend a je zřejmé, že právě firmy, které včas zavedly automatizaci, mohly rychle a pružně reagovat na potřebu omezení počtu osob ve výrobě, zavedení směnného provozu nebo na potřebu dodržovaní sociálního odstupu.“


„Základ: správná interpretace dat“

Jan Novotný – manažer, Dexion

„Kde neudělat při plánování automatizace skladování malých dílů chybu? Důležité je sledovat data a správně je interpretovat, držet se hesla „v jednoduchosti je krása“, a především mít při rozhodování selský rozum a jistou míru sebereflexe. Podstatné je také nebát se přizvat logistické experty, kteří za sebou mají mnohaleté zkušenosti, protože ty jsou nepřenositelné.“


Článek připravil: Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required