Premiéru realizuje v těchto dnech ADLER Czech v souvislosti s dopravou zboží do logistického centra v Ostravě. Za dvacetiletou dobu své existence nyní společnost přivezla první kontejner zboží po železnici. Ekologickou formou dopravy tak firma dál snižuje uhlíkovou stopu svého podnikání.
„Doposud jsme pro dopravu zboží ze zámoří využívali pouze lodní nebo leteckou dopravu, přičemž letecký transport je pouze na vyžádání zákazníka a s jeho vlastní platbou,“ říká procurement director společnosti Aleksandar Alačkov, který má výrobu v zahraničí a její přepravu ve své gesci.
Propuknutí celosvětové pandemie koronaviru uspíšilo realizaci
Jak dodává, k zahájení nového způsob transportu se ADLER chystal už dříve v souvislosti se získáním certifikace uhlíkové stopy a aktuální přípravou podkladů ke stanovení životního cyklu produktu. Propuknutí celosvětové pandemie nového koronaviru jen uspíšilo realizaci. Právě její průběh a důsledky ovlivnily a stále působí i na doposud zažité dopravní cesty. „Veškerá námořní přeprava z asijských destinací se v březnu zcela zastavila a doposud nebyla stoprocentně obnovena,“ vysvětluje Aleksandar Alačkov s tím, že přeplněné přístavy nejsou stále schopny přijímat nové zboží. Důvodem je i skutečnost, že lodní společnosti odstavily zhruba polovinu své přepravní kapacity, což využívají k výměně technologie lodí ovlivňující negativně životní prostředí. Problémy jsou i v důsledku nedostatečného množství posádek. Původní zhruba třicetidenní časový limit dopravy zboží pro firmu ADLER z Číny do logistického centra v Ostravě se tak prodlužuje na přibližně 45 dní. V případě železničního transportu se firma dostává na výrazně zkrácený termín 17 dní.
Diverzifikace potenciálních rizik
Otázkou je ekonomický dopad, kdy je přeprava po kolejích až o 25 procent vyšší. „Vzhledem k turbulentní době nedokážeme dnes predikovat, zda a v jaké míře budeme ten který druh dopravy využívat,“ upřesňuje Aleksandar Alačkov. Nicméně za důležitou považuje skutečnost, že je ADLER v tomto směru připraven na veškeré možné varianty a může tak diverzifikovat potenciální rizika. Především s pozitivním dopadem na životní prostředí a v neposlední řadě i směrem k zákazníkům garancí dostatečných skladových zásob. Ročně firma naskladní zhruba 350 kontejnerů, což v absolutním počtu kusů představuje víc jak 15 milionů.