logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

Diskuse KLM: Čas uklidnění a sčítání škod

8. června 2020
Názory a analýzy 0
2632
Diskuse KLM: Čas uklidnění a sčítání škod

Koronavirová pandemie se stala tématem uplynulých tří setkání Klubu logistických manažerů. Protože konference probíhaly vždy přibližně po měsíci a v různém složení, lze si při čtení reportáží učinit poměrně plastický obraz o tom, co se dělo v logistických provozech firem, jak logističtí odborníci vnímali krizi a s jakými nadějemi či obavami se dívají do budoucnosti. Následující přehled zachycuje vybrané myšlenky a názory z diskuse 29. května. Záznamy ze starších debat najdete na webu systemylogistiky.cz, na LinkedInu a Facebooku.

Petr Kuchyňa, general manager, Kiekert-CS

Automotive stál v celé Evropě. Máme dodavatele i v Číně, proto se naše problémy projevily už v lednu, kdy začala platit tamní omezení. Řešili jsme, jak sem dostat materiál pro výrobu. Tehdy ještě nikdo nepředpokládal, že v Evropě to bude možná ještě horší než v Číně. Snažili jsme se přivézt vše, co měli naši dodavatelé na skladě. Potom se pandemie přesunula do Itálie, kde máme také dodavatele. Zápolili jsme s týmž problémem – jak získat materiál. Paniku mezi dopravci způsobila některá zvláště nešťastná vyjádření vlády. Od druhé poloviny března a celý duben jsme téměř nevyráběli. Dodávali jsme pouze pro zákazníky v zámoří, tudíž objem produkce byl minimální. Po zahájení výroby jsme kompenzovali výpadky například závodu v Mexiku, který byl otevřen, ale na konci května opětovně uzavřen. Na přelomu května a června jely evropské automobilky tak na třetinu standardní výroby, objednávky na červen se zvýšily na téměř dvě plné směny.

Michal Martinovič, jednatel, Geis CZ

Můj pohled na aktuální stav je docela optimistický. Neplatí to samozřejmě pro každý segment nebo firmu, pro které děláme, protože někoho se krize dotkla více, někoho méně, ale ve srovnání s dubnem nebo počátkem května se blížíme standardnímu stavu. I tak některé věci přetrvají delší dobu – například vysoký důraz na hygienu, fyzický odstup mezi zaměstnanci či návštěvami nebo částečné používání roušek. Trh oživuje, rozložení sil mezi e-commerce a B2B se více blíží stavu před krizí. Chybí nám přirozený a zcela volný mezinárodní pohyb, ale myslím, že i to je na dobré cestě. Restrikce a koronavirová krize tedy odeznívají. Patřím ale k těm, kteří s napětím očekávají, jestli a jak moc nás v následujících měsících postihne ekonomická recese.

Petr Hampejs, supply chain manager, Unilever

V rámci FMCG na nás krize dopadla ze dvou směrů. Protože je ale Unilever široce rozkročený, nebylo to tak kritické jako třeba v automotive. Uzavřením restaurací padla divize Foodsolutions, a to téměř o 85 procent. Zavřely se restaurace, školní jídelny, fungovaly jen nemocnice a věznice. Silně propadla také zmrzlina Algida, a to v prodejních kanálech mimo retail (tam jsme zaznamenali nárůst). Na druhou stranu jsme velmi bojovali s nedostatkem dezinfekčních prostředků. V našem případě je to hlavně Savo. Výrobní závod v Bohumíně jel na maximum směn, ale pak jsme zase čelili nedostatku suroviny a nemohli stoprocentně vykrývat poptávku. Se Savem rostl zájem i po Domestosu. Pro nás se tedy negativní a pozitivní vlivy na poptávku v podstatě vyrovnaly. Obávám se spíše následujícího období, kdy teprve uvidíme, jak koronavirus postihl celou ekonomiku.

Jaroslav Žlábek, jednatel, Toyota Material Handling CZ

Dopad koronavirové krize bude v několika oblastech. Posílí e-byznys a změní se struktura ekonomiky směrem k tomu, co je běžné v západní Evropě. Velmi pravděpodobně přijde větší nezaměstnanost, ale nemyslím, že bude plošná, spíše očekávám nezaměstnanost strukturální. První nezaměstnaní budou lidé s nižším vzděláním a menšími schopnostmi uspět na trhu práce. My klademe na své zaměstnance vysoké požadavky, a tak pro nás bude klíčové kvalifikované lidi udržet. Dle mého názoru se více prosadí nové technologie jako prediktivní údržba, jež uspoří čas a optimalizují výkon právě těchto lépe placených pracovníků. Též se pohybujeme v oblasti automatizace, máme autonomní stroje a já osobně vidím dva zajímavé, a protichůdné trendy. Vlivem rozhodnutí svých zahraničních centrál některé firmy posouvají již rozeběhnuté projekty do dalšího období. Ale zase přichází více nových společností, jež chtějí automatizaci urychlit, protože koronavirus vyvolal nejistotu, zda budou schopni i napříště udržet své provozy při stávajícím počtu lidí.

Svatopluk Úředníček, platform director, FM Logistic

Poslední měsíce ukázaly významný nárůst e-commerce. V situaci, jaká nastala, bylo ideální objednávat si zboží přímo z domů bez kontaktu s okolím. Situace přiměla mimo jiné i starší generaci k tomu, že začala využívat možností e-commerce k nákupu zboží na dálku s dodávkou přímo do domu. Věřím, že lidé se teď nebudou až tak rychle vracet do kamenných prodejen, a trend růstu virtuálních obchodů dále posílí.
Firmy, které dříve neumožňovaly home office, přišly na to, že z domu se dá pracovat efektivněji než v kanceláři a pracovníci najdou při práci z domu více klidu, ušetří čas a náklady na dojíždění a i firmy mohou ušetřit významné částky spojené s provozem kanceláří.
Většina interních meetingů se přesunula na videokonferenční platformy a mnohé si tuto formu zachovají i v budoucnu. Máme zkušenost, že schůzky jsou efektivnější a například ve větších provozních areálech můžeme hovořit i o úspoře času na přesun do jednací místnosti, nehovoříce o přesunu mezi vzdálenými pobočkami.

Tomáš Martoch, senior manager ECR, GS1 Czech Republic

V ECR se soustřeďujeme na poučení a přípravu postupů nejlepší praxe. Pro nás je tato situace nová, protože z pohledu společné platformy, kde se potkávají obchodníci, výrobci, dodavatelé a poskytovatelé služeb, je nyní možnost setkávání pracovních skupin a projektových týmů opravdu omezená. Na jednu stranu nás nová situace krátce paralyzovala, na druhou stranu posunula k rychlé digitalizaci. Podařilo se zorganizovat několik webinářů na téma nejlepší praxe a jak postupovat, pokud se objeví podobná situace. Expertní skupina pro retail loss prevention vytvořila nový výstup ECR Retail Loss College, kdy byly všechny podklady za poslední léta převedeny do digitální podoby. Každý týden probíhá jedna lekce zaměřená na ztráty v retailu. Je toho více, ale všeobecně lze říci, že nás situace vyburcovala k větší elektronické aktivitě.

Miroslava Jechoux, CEO, DLC Napajedla

Krizová situace odkryla skutečnosti, kterým je třeba se věnovat více než samotné pandemii. Dopady koronakrize změnily pohled na dříve sekundární záležitosti, jež se staly středem pozornosti. Ukázala se třeba solidarita společnosti, připravenost firem přestát nenadálé ekonomické otřesy, charakter lidí i chování celé společnosti. Přitom je v tom hodně pozitivního. Vnímáme věci jinak, můžeme fungovat za menších nákladů nebo s menšími požadavky. Poznali jsme, jaké nebezpečí spočívá v manipulaci s jednotlivcem a s davy. Viděli jsme, jak těžké je učit děti doma, a lze tak lépe chápat učitele. Lidé v podnicích se k sobě chovali ohleduplněji. Zaznamenali jsme, jak v době krize vystupovali politici a snahy využít situaci k osobním zájmům a prosazení moci. Z toho všeho si můžeme odnést mnoho poučného a v postpandemickém období lze tyto poznatky zužitkovat k našemu prospěchu.

Tomáš Kubza, ředitel logistiky, Penny Market Czech Republic

V prvních třech týdnech v březnu zažívala naše logistika velký nápor. Z jedné strany byl vyvolán požadavky našich zákazníků, z druhé strany někdy nedostatkem zdrojů na straně dodavatelů. To jsme byli trochu mezi mlýnskými kameny. Tato situace se ale velmi rychle vytříbila a v posledních týdnech jsme přes zvýšené objemy najeli do běžného režimu včetně uvolňování těch nejrestriktivnějších opatření. Dovolujeme například vstup do kanceláří pro některé administrativní pozice a pracovníci, kteří jsou od sebe více než dva metry, už nemusí používat ani roušky. Celkově tedy směřujeme k uvolnění a díváme se do budoucnosti.

Dušan Drábek, vedoucí Industrial & Logistics, BNP Paribas Real Estate

Na počátku krize jsme vnímali zvýšení zájmu o krátkodobé poptávky. Vznikly v důsledku potřeby akutního řešení situace, kdy některé e-shopy musely skokově navýšit kapacitu překladišť. Toto trochu ustává a roste počet klasických poptávek. Začínají se ozývat velcí hráči na poli e-commerce a objevují se poptávky například po realizaci velkých regionálních distribučních center. Rozpracované projekty z předkrizového období probíhají dál, někdy jsou jen pozdržena finální rozhodnutí ze strany zahraničních centrál. Za pozitivní lze považovat to, že vznikají plány na projekty v budoucnosti, tedy že investiční aktivita neustává.

Peter Bečár, partner, Crowdberry

Z portfolia společností, pro které Crowdberry získalo kapitál, můžeme vypíchnut příklady ze tří oblastí. Firmy v e-commerce víceméně rostly, někdy dost významně. Otázka je, co se bude dít v druhé polovině roku, ale zatím přicházejí pozitivní zprávy, mnohé naše investice mají růst nad 30–40 %. V oblasti technologických inovací a ostatních jsme sledovali nárůsty i komplikace. Operativně všechny firmy zavedly bezpečnostní opatření jako rozdělení týmů, aby zachovaly výrobu, vývoj a prodej, který byl během covid-19 ve značné míře negativně ovlivněn. Jaký zde bude ekonomický dopad, si musíme ještě počkat, ale podniky, které reagovaly rychle změnou business modelu, budou mít lepší pozici. Oblast real estate a segment industriálních nemovitostí byly taženy úspěchem společností v e-commerce. Retail v nákupních centrech je vedle hotelů asi nejpostiženějším segmentem. Rezidenční trh se zpočátku zastavil, klienti čekali na nižší ceny, ty však zatím nepřišly, a tak se vše vrací zpět. Ze zahraniční slyšíme, že firmy bankrotují, jsou propouštěny tisíce zaměstnanců. Jestli se to projeví na chování lidí, závisí na určitém sentimentu i na tom, jak budou účinné nejrůznější balíčky včetně evropských na podporu ekonomiky. Důležité je vnímání efektu digitalizace komunikace i procesů. Vidíme veliký zájem o nasazení technologií, korona v mnoha oblastech tento trend ještě více podporuje. Máme třeba společnost v oblasti real estate, která zaznamenala velký nárůst díky své aplikaci s rozšířenou realitou i vzhledem k tomu, že lidé nemohou, a ještě nebudou určitou dobu cestovat. Krize firmy prostě rozdělí na ty, co situace dokážou využít pro urychlený růst, a na zbylé – méně úspěšné.

Text: Stanislav D. Břeň

Foto: Adam Nieścioruk, Unsplash

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required