
V Systémech Logistiky 186/2020 jsme publikovali několik článků, které se týkají současné koronavirové krize a jejích dopadů na logistiku a ekonomiku. Zároveň jsme vyzvali firmy, aby informovaly, jak v průběhu epidemie pomáhaly, pomáhají nebo jak změnily přístup vůči svým zákazníkům, neziskovým organizacím či dobrovolníkům. Přinášíme třetí část speciálu o koronaviru.
VCHD Cargo

Foto: VCHD Cargo
Společnost VCHD Cargo oznámila svoje opatření v souvislosti se šířením onemocnění covid-19. Téměř dva měsíce činí kroky pro ochranu zdraví svých zaměstnanců, zejména řidičů, proti nové koronavirové nákaze, a investovala do této oblasti více než 100 000 korun. „Myslím, že toto vypjaté období ukazuje, jak je logistika důležitá,“ říká Petr Kozel, předseda představenstva VCHD Cargo a vysvětluje: „Naši řidiči jsou hned za první linií, kterou, co se rizika nákazy infekčním onemocněním týče, bezesporu tvoří zdravotníci, záchranáři a obranné složky. Naši lidé každý den křižují celou Evropu a vyrážejí i do rizikových oblastí postižených nákazou. Starají se o to, aby byly zásobené prodejny, a i nyní tolik exponované e-shopy. Jsou vystaveni kontaktům s neznámými lidmi na cestách, při nakládce i vykládce. Tím, že je chráníme, chráníme vlastně i nás všechny.“
„Trápí nás však řada negativních vlivů na naši práci. Je to zejména pomalý, laxní přístup k ochraně zdraví v některých zemích, byť s postupující nákazou se situace v nošení roušek zlepšila. Přesto kuřácké koutky, kde stojí až patnáct lidí, jsou dokonce i v Německu velmi běžné,“ pokračuje Petr Kozel, a upozorňuje i na opačný extrém – totální izolaci, kterou si některé společnosti vysvětlily tak, že uzamkly zázemí pro řidiče – toalety, sprchy, kantýny. „Toto je pro naše řidiče, kteří jsou denně na cestách, také velice špatné zpráva a znepříjemňuje jim život.“
Společnost VCHD Cargo pořídila roušky, respirátory, jednorázové rukavice a dezinfekční prostředky pro osobní hygienu ve stovkách kusů. Investovala také do generátorů ozónu, které slouží k efektivnímu čištění a účinné likvidaci virů a bakterií pro celou flotilu nákladních vozidel. Kromě toho VCHD Cargo v únoru zavedla přísné interní směrnice pro dodržování hygienických doporučení a pravidel pro pohyb osob a dokumentů na pobočkách.
PKP Cargo International
Společnosti skupiny PKP Cargo International ihned po objevení nákazy v České republice zavedly přísná opatření pro budovy a areály, kde působí a provozují své služby, a především důkladná bezpečnostní a hygienická opatření pro všechny provozní i administrativní zaměstnance. Všechna tato opatření a bezpečnostní postupy koordinuje krizový štáb skupiny.
„V souvislosti s nákazou covid-19 v Evropě jsme ihned zavedli ve všech společnostech skupiny opatření pro všechny administrativní budovy, provozy a zaměstnance, abychom ochránili jejich zdraví, ale i zdraví jejich rodinných příslušníků,“ říká Maciej Walczyk, předseda představenstva.
PPL

Foto: PPL
Společnost PPL nabízí přepravu roušek zdarma soukromým osobám, které je chtějí zaslat neziskovým organizacím nebo zdravotnickým zařízením. Ta se stále potýkají s jejich nedostatkem, a to včetně Charity České republiky. Lidé tak mají možnost objednat si vyzvednutí roušek řidičem zdarma přímo u domovních dveří. Minimální počet k odeslání je 30 roušek. Zároveň však PPL nabádá všechny, aby si při předávání balíků zakrývali nos a ústa. Podle jejích statistik otevírá řidičům bez roušky stále 18 % lidí.
Novou službou chce PPL pomoct všem, kteří chtějí po domácku vyrobené roušky distribuovat do míst, kde stále chybí. Jen Charitě Česká republika schází v tuto chvíli tisíce roušek pro její pracovníky a ty, kterým pomáhají. Pro objednání svozu roušek stačí vyplnit jednoduchý webový formulář umístěný na webových (bit.ly/rouškyproPPL) a facebookových stránkách PPL. Roušky je třeba zabalit jako běžný balík do kartonové krabice.
„Svážením roušek přímo od lidí dokážeme jejich distribuci urychlit a doplnit tak zásoby tam, kde nyní chybí,“ vysvětluje Petr Horák, managing director společnosti PPL CZ. „Stačí nám sdělit, kde roušky vyzvednout, jaké organizaci je máme předat a kolik jich bude. Naši řidiči je v následujících dnech vyzvednou a doručí na dané místo. Může jít o místní polikliniku nebo třeba domov pro seniory,“ dodává Petr Horák.
Jednou z organizací, která žádá veřejnost o zaslání roušek, je Charita ČR, která se každoročně stará o 40 000 pacientů nejrizikovějších věkových skupin. Naprostou většinu z nich tvoří pacienti v domácí zdravotní péči, za kterými pravidelně docházejí zdravotní sestry. Ochranné pomůcky nyní chybí jak samotným sestrám, tak i pacientům a jejich rodinám. „Jsme moc vděční za to, že nám lidé nabízejí doma ušité roušky a že se k nám s pomocí PPL dostanou snáz. I díky tomu se roušky dostanou k těm, kteří nemají možnost si je ušít sami nebo to prostě nedokážou. Často se jedná o starší nebo nemocné pacienty, kteří jsou zranitelnější a naši pomoc potřebují,“ vysvětluje národní koordinátor pro mimořádné události Charity Česká republika Martin Zamazal.
První novinová společnost
První novinová společnost (PNS) zajišťuje distribuci 200 000 kusů respirátorů KN-95 třídy FFP2, které domovům seniorů a dalším sociálním zařízení věnoval Energetický a průmyslový holding. V první vlně ve dnech 6.–8. dubna PNS distribuovala 100 550 respirátorů do 294 domovů sociálních služeb, seniorů, na farní charity a do dalších sociálních zařízení. Distribuci zajistila PNS prostřednictvím své logistické sítě pro rozvoz denního tisku a v regionech za pomoci svých obchodních zástupců a lokálních vedoucích distribuční sítě.
„Využili jsme naši logistickou infrastrukturu pro rozvoz tisku. Zásilku respirátorů jsme přijali v našem pražském provozu, kde následně proběhlo roztřídění a příprava balíků pro osm regionálních závodů podle kusů respirátorů požadovaných v jednotlivých oblastech. Do nich odjely v noci spolu se zásilkou tisku a tam si je 7. a 8. dubna převzali naši obchodní zástupci a vedoucí distribuční sítě, kteří následně zajistili rozvoz do všech zařízení,“ vysvětluje provozní manažer PNS Marek Watier.
Regionální obchodní zástupci a vedoucí distribuční sítě si s jednotlivými sociálními zařízeními museli předem dohodnout bezpečný způsob předání zásilek, protože praxe je v mnoha domovech velmi odlišná. Při distribuci respirátorů najeli tito zástupci přes 9000 km. Nejvíce respirátorů směřovalo na Moravu a do hlavního města. Domovy seniorů a další sociální zařízení mohou požádat o respirátory na www.epholding.cz/covid. Další vlna distribuce respirátorů bude pokračovat okamžitě, jakmile se sejde dostatek poptávek ze strany těchto zařízení.
Timocom

Foto: Timocom
Provozovatel evropské burzy nákladů, IT firma Timocom, rozšiřuje v dobách krize možnosti přístupu ke svému logistickému systému. „Chceme přispět svým dílem k tomu, aby bylo zajištěno zásobování obyvatelstva a zachovány dodavatelské řetězce, a to i za současných výjimečných podmínek,“ říká Tim Thiermann, jednatel společnosti Timocom.
Zákazníci tak mohou po přenastavení své licence vázané na konkrétní IP adresu po kontrole řídit své obchody v dopravě a logistice z home office nezávisle na obvyklém místě výkonu. Timocom kromě toho otevírá svou síť čítající více než 43 000 firem všem, kterým aktuálně chybí stálá síť partnerů v dopravě a logistice, aby i nadále byli schopni zásobovat své zákazníky nezbytně nutným zbožím.
Kdo se nyní zaregistruje jako nový zákazník, bude systém od Timocomu používat po celé následující čtvrtletí zdarma a bez smluvního závazku. Právě v případě krátkodobých výpadků nebo problémů s dodáním a potřebě skladových ploch tak lze v již existující síti zákazníků rychle nalézt náhradu.
V systému Timocom je denně v rámci celé Evropy zveřejňováno a zpracováno až 750 000 nabídek přeprav a volných vozů. V burze skladových prostor je kromě toho k dispozici přes 7000 logistických a skladových ploch.
PST CLC
Česká republika a ostatní evropské země se aktuálně potýkají s nedostatkem vhodných ochranných pomůcek, především respirátorů a roušek, zabraňujících šíření nebezpečné nemoci covid-19. Celní deklarace PST CLC má zkušenosti s celním odbavením roušek a respirátorů. Celní specialisté sledují aktuální informace z Celní správy ČR i od Evropské komise a pomáhají dovozcům s vyřízením formalit celního odbavení.
Oddělení námořních a leteckých přeprav PST CLC zajišťuje několik přeprav roušek a respirátorů z Číny. Současně s poklesem počtu volných letů firma pozoruje významný nárůst ceny za leteckou přepravu, která je aktuálně asi na čtyřnásobku běžných sazeb leteckých přeprav. PST CLC chce podpořit ty, kteří chtějí roušky či respirátory dovést a rozdělit zdarma potřebným osobám – těm nabízí celní služby zcela zdarma. Služba se vztahuje na příjemce, jako jsou: neziskové organizace, nemocnice a zdravotnická zařízení, Integrovaný záchranný systém, domovy seniorů, sociální služby, dětské domovy apod.
Celní specialisté PST CLC pomohou a poradí s optimálním způsobem proclení zásilek v importu či exportu v rámci celé České republiky bez ohledu na dopravní prostředek, včetně kurýrních služeb. Komunikovat lze přes centrální dispečink na telefonu 595 693 728 či emailem na celni@pst-clc.cz.
Zásilkovna

Foto: Zásilkovna
Zásilkovna rozšířila své stávající služby o další možnost, jak zajistit plynulou přepravu zboží z e-shopů zákazníkům a spustila na svém depu výdejní místo Zásilkovna Drive pro vyzvednutí a podání zásilky bezpečně z auta. Zásilky je zde možné vydávat a podávat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla. Pracovník výdejního místa je vybaven ochrannými prostředky a samotné výdejní místo je několikrát denně dezinfikováno. Zásilkovna Drive je nyní umístěno na depu Zásilkovny v Praze Ruzyni.
„Naším cílem je zachovat základní chod ekonomiky a umožnit lidem, aby se dostali ke zboží, které potřebují. Zároveň chceme v maximální možné míře chránit jejich bezpečnost. Zásilkovna Drive funguje za stejných podmínek, včetně finančních, jako jakékoliv jiné podací a výdejní místo,” říká CEO Zásilkovny Simona Kijonková. „Snažíme se reagovat okamžitě, zde se ukazuje velká výhoda digitálního nastavení naší firmy. Procesy máme nastaveny velmi flexibilně a digitálně, i proto se nám nový typ výdejního místa včetně jeho zapojení do našich systémů podařilo otevřít během několika málo dnů. Předpokládáme, že na jednom výdejním místě Zásilkovna Drive denně odbavíme 150 zásilek.“
Axigon
Během prvního dne nouzového stavu přesunula nákupní aliance Axigon celý klientský servis (přes 30 lidí) na home office, a tak zajistila zachování 100% zákaznické podpory. Klienty firma upozornila na možnost platby bez kontaktu prostřednictvím mobilního telefonu přímo u stojanu čerpací stanice. „Byli jsme také osloveni ze strany Ministerstva obrany s dotazem, zda bychom během několika málo dní byli schopni dodat tankovací karty pro mobilní jednotky armády, které v rámci takzvané chytré karantény budou provádět testování na covid-19. Standardně výroba a dodání karet trvá minimálně týden, ale v této výjimečné situaci jsme je zajistili a předali do 24 hodin,“ uvedl Damir Durakovič, generální ředitel Axigonu.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Edward Jenner, Pexels; firmy