logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Bez WCS se automatizované provozy neobejdou

29. března 2020
Názory a analýzy 0
1842
Bez WCS se automatizované provozy neobejdou

Nezadržitelně postupující automatizace ve skladech úzce souvisí s rozvojem informačních systémů, které skladový provoz koordinují a řídí. Zatímco warehouse management systémy (zkráceně WMS) již v logistice nepochybně vstoupily do obecného povědomí, tak warehouse control systémy (WCS) zatím tolik známé nejsou. Přitom právě WCS řešení jsou pro zdárné fungování automatizovaných provozů zásadní.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 185 / leden-únor 2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro uživatele logistických služeb je odběr časopisu zdarma.

WCS se stává nutností v případě, že sklad zahrnuje významnou část automatizovaných prvků, jako jsou například vícepatrové dopravníky s tříděním. Luboš Doležal, obchodní ředitel společnosti KODYS, vysvětluje: „Warehouse control system se stará o pohyb zboží a nosičů v rámci automatizované části skladu a nestará se o koordinaci práce skladníků provádějící manuální operace. To je primární úlohou WMS. U větších WMS řešení je možné některé prvky automatizace též zaintegrovat, ale jedná se obvykle o ad-hoc řízení konkrétních prvků s výraznou porcí práce pro programátory a implementační tým.“ WCS systémy jsou oproti tomu podle Luboše Doležala dobře připravené na řízení linek až na úroveň jednotlivých PLC (programovatelných logických automatů) a obvykle podporují širokou škálu automatizačních prvků od různých výrobců. Umožňují tudíž jednodušší rozšiřování bez výrazné nutnosti programátorských zásahů do systému a zároveň i vyšší úroveň kontroly.

Warehouse control system je neoddělitelně spojen s automatizací procesů, s automatickou manipulací zboží, materiálů, dílů a výrobků, jak poznamenává Rostislav Schwob, supply chain solutions director ve společnosti Aimtec. „WCS doplňuje WMS o schopnost synchronizovaně řídit a monitorovat více automatizovaných technologii najednou. WMS řídí sklad na úrovni ‚zaskladni toto zboží sem‘ nebo ‚vyskladni tento materiál odtud a přivez ho k této výrobní lince‘. WCS rozdělí tento úkol na dílčí pohyby automatických vozíků, robotických překladačů, dopravníků, výhybek a každou z těchto technologii řídí v reálném čase desítek až maximálně stovek milisekund,“ popisuje Rostislav Schwob.

Stále více vhodných scénářů

Vzhledem k jednoznačnému trendu rozvoje automatizace bude význam WCS v budoucnu jenom růst, potvrzuje Tomáš Kormaňák, produktový manažer LOKiA WMS ve společnosti GRiT. A dodává: „Navíc poskytování softwaru formou služby tyto systémy zpřístupňuje stále více podnikům, protože významně snižuje náklady spojené s jejich pořízením.“ Kromě toho pokrok v informačních technologiích umožňuje používat standardizovaná rozhraní. Propojení různých systémů bude proto v budoucnu čím dál snazší a scénářů pro vhodné použití těchto systémů bude podle Tomáše Kormaňáka nadále přibývat.

V krátkodobém horizontu budou WCS systémy adaptovat schopnost řídit nově vznikající automatizační technologie. Firmy zavádějící WCS se zaměří na automatické testování funkcí, simulaci reálného provozu na počítači bez připojených technologií. „Schopnost simulovat a testovat v počítači je vlastně nová disciplína, která při realizaci projektů WMS nebyla tak potřebná. WCS systém bez ní však nezavedete, protože žádná firma nemá postaven druhý sklad se stejnou technologií, kde si cvičně ověřuje změny, které se postupně objevují a zavádějí. Nové nastavení procesů se tak ověří při simulaci na počítači a až pak se nasadí do reálného provozu,“ podotýká Rostislav Schwob. Další budoucnost rozvoje WCS je podle něj spojená se strojovým učením (machine learning) nebo umělou inteligencí. Optimalizace chování strojů a robotů se svěří do rukou WCS a i z této úlohy se vyloučí člověk.

Vznikají komplexní celky

WMS je dnes u středních a větších skladů nutností a WCS tam, kde je vyšší míra automatizace, rovněž. „Opravdu velké a náročné provozy se ovšem potýkají s koordinací logistických toků obou řešení. Požadavky na jeden hladce fungující systém tak vedou k extrémně rozsáhlé integraci obou řešení,“ konstatuje Luboš Doležal.

Tato situace vytváří podhoubí pro vznik úplně nové kategorie logistických řešení – tzv. WES systémů (warehouse execution systems), které zahrnují funkcionality obou zmíněných řešení a propojují je do jednoho velkého komplexního celku. Luboš Doležal pokračuje: „Všichni skladníci ručně manipulující se zbožím i automatizované části pracují ve sladěném rytmu a zajišťují tak nejvyšší míru výkonnosti a přesnosti. Systém, který má přehled o obou provozech, navíc zajišťuje vyšší míru plánování a řízení celého skladu.“ Dále se ale rozvíjí i oblast samostatných WMS řešení. Ta můžou být doplněna o robotické tahače zboží nebo další pokročilé metody automatické identifikace a podobně je tomu i u WCS.

 

Názory odborníků

„WCS je vhodné hlavně do větších provozů“

Základním systémem pro optimalizaci skladových procesů je WMS. Přidat k němu WCS je vhodné v případě, kdy je nutné doplnit řízení skladových systémů v reálném čase v takovém rozsahu, které WMS neumožňuje, např. kvůli specifické či naopak velice různorodé technologii, nebo z jiných důvodů (omezená funkcionalita WMS, nákladnost jeho rozvoje). Obecně platí, že systémy WCS se hodí spíše do větších provozů, v menších podnicích se typicky jejich přínosy plně neprojeví.

Tomáš Kormaňák
produktový manažer LOKiA WMS
GRiT

 

„Vysoké požadavky na variabilitu a flexibilitu“

WCS potřebujete vždy, kdy budujete logistiku bez lidí, kdy se zboží pohybuje samo. Některé WMS systémy mají logiku WCS zakomponovánu přímo v sobě. Pak ale musí nabídnout nekonečnou variabilitu procesů. Jestli WMS nahrazoval ERP v logistice, kde byla zapotřebí větší flexibilita řešení, pak WCS posouvá tuto schopnost přizpůsobit se na míru na řádově vyšší úroveň.

Rostislav Schwob
supply chain solutions director
Aimtec

 

Text: David Čapek
Foto: Pixabay, GRiT, Aimtec

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required