Dvacátý ročník konference Trendy automobilové logistiky (TAL), pořádaný společností Aimtec ve spolupráci s IHK Regensburg, přivedl do Plzně téměř 300 účastníků a tuzemské i zahraniční řečníky, včetně Marco Prüglmeiera z BMW Group nebo Jiřího Cee ze ŠKODA AUTO. Na otázku, kdo nebo co je hybatelem digitalizace, se všichni shodli: lidé. Stroje a roboti nás nikdy plně nenahradí, musíme ale udržet krok se stále se vyvíjejícími technologiemi a umět tak využívat naplno jejich potenciál.
Expert na digitalizaci firem Filip Dřímalka ve své úvodní prezentaci upozornil na důležitost digitálních dovedností, ale také na posun ve vnímání požadavků na zaměstnance. Práce s informacemi a schopnost spolupráce, komunikace a řešení problémů jsou podle něho klíčové. Už nestačí být pouze skvělým odborníkem, je třeba mít také schopnosti inovace a leadershipu. Podle Dřímalky může být každý inovátorem, pokud se obklopí dalšími inovátory.
O strategii BMW Logistics Next hovořil Marco Prüglmeier z BMW Group. I on zdůraznil nutnost spolupráce. Cílem automobilky podle jeho slov nejsou továrny, kde nebudou pracovat lidé, ale továrny, kde budou mít lidé veškeré možné stroje k dispozici tak, aby byli efektivnější, rychlejší a výkonnější. Zdůraznil také potřebu pravidel pro autonomní vozítka a vznik standardu VDA 5050, který se právě tomuto tématu věnuje.
I další z hlavních řečníků, Jiří Cee ze ŠKODA AUTO, kladl důraz na týmovost. Lidé jsou podle jeho slov nejdůležitějším článkem logistiky, jakkoli je pokročilá a digitalizovaná. Dalším tématem, které otevřel, je zelená logistika. V rámci aktivit na ochranu životního prostředí využívá ŠKODA AUTO nástroj KALOGEMIS. Jde o kalkulátor logistických emisí, který umožňuje jednoduše vypočítat emise CO2 a porovnávat tak transportní koncepty z hlediska dopadu na životní prostředí. Vedoucí logistiky značky Škoda se na konferenci zároveň neoficiálně rozloučil se svou kariérou a oznámil jméno svého nástupce, kterým bude David Strnad.
Případové studie: Důraz na efektivitu a kritické myšlení
Velká část programu patřila případovým studiím a technologiím. Zazněly zkušenosti z digitalizace a automatizace ve společnostech Hella Innenleuchten-Systeme Bratislava, Webasto Roof & Components Czech Republic, Autoneum CZ nebo Fehrer Bohemia. Ve všech případech se ukázalo, že kromě technologií bylo třeba také kritické myšlení a obrovská vůle realizačních týmů. Tím se důležitost úlohy lidí při automatizaci logistických a výrobních procesů opět potvrdila. O budoucnosti automatizační techniky na podiu promluvil Faouzi Grebici ze společnosti OMRON. Jeden z modelů autonomního inteligentního vozítka této společnosti mohli navíc účastníci vidět i naživo.
Oslava jubilea i přeshraniční spolupráce
Konference TAL 2020 byla výjimečná také tím, že letos se konal její dvacátý ročník, a to byl důvod k oslavě během společenské části programu. Zástupci společnosti Aimtec společně s IHK Regensburg a Beratungsbüro Oberpfalz zdůraznili důležitost a přínosnost přeshraniční spolupráce regionů a ocenili úlohu konference TAL, která podporuje vzájemné sdílení zkušeností. Celkový dojem akce shrnuje Roman Žák, předseda představenstva společnosti Aimtec: „Letošní ročník konference TAL předčil všechny předchozí: ať už z hlediska nabité atmosféry, z pohledu návštěvnosti nebo úrovně řečníků. Ti přijeli z několika zemí a od všech jsme dostali tu nejlepší zpětnou vazbu k nosné myšlence akce ‚Who is the driver‛, k organizaci a profesionalitě konference. Věříme, že se nám i díky TALu daří vzbudit v manažerech odvahu nejen k nastartování dalších digitalizačních projektů, ale že si zároveň odnášejí inspiraci a sdílené zkušenosti, jak tyto projekty dotáhnout do úspěšného konce.“
Hlavními partnery konference TAL 2020 byly společnosti Deloitte a Zebra Technologies. Mediálním partnerem byl i časopis Systémy Logistiky.