Zásadní premisou celé oblasti e-commerce je, že každý, respektive každý, kdo má možnost jakéhokoliv online připojení, může nakupovat kdykoliv. To je samozřejmě velkou výhodou pro téměř neomezené možnosti prodejních a marketingových aktivit. Tyto dvě věci jsou také důvodem, proč se e-commerce rychle rozvíjí.
Dynamika e-commerce je řízena sales, brand, marketing a IT manažery napříč obory. Tito odborníci jsou velmi kreativní, mají myšlení vizionářů a přicházejí s novými nápady jak v technologické oblasti, tak v oblasti zvýšení nákupní aktivity spotřebitelů.
Bohužel mnohdy opomíjejí reálný náhled na možnosti logistického řetězce od nákupu a dodání zboží do skladu přes skladování a skladové manipulace, obalový materiál a dopravu, respektive distribuci ke koncovým zákazníkům. Proto dochází k tomu, že proveditelnost ze strany logistických operátorů se od přání a plánů jejich zákazníků z oblasti e-commerce liší nebo je nad možnosti udržitelných logistických nákladů.
Co představuje výhody pro obchod, je výzvou pro logistické operátory:
– Zákazník si nakoupí, respektive vybere zboží v kamenné prodejně (showroomu nebo zkušebně). Stejné zboží objedná kdykoliv online s doručením na soukromou adresu, do práce, do prodejny, do výdejních míst pro balíky z e-shopů včetně míst, která provozují přepravci.
– Využívá možnost různých plateb za zboží (kartou online, kartou přímo, dobírkou, platbou online přes svůj účet či dokonce kryptoměnami).
– Chce dostat své zboží krásně, nerozbitně, ale přitom ekologicky zabalené.
– Chce být informován o pohybu zboží a znát co nejpřesnější dobu doručení s tím, že do poslední chvíle může změnit místo doručení.
– Má možnost vrátit zboží, aniž by řešil náklady dodavatele nebo přepravce.
Trendem poslední doby také je, že řada společností převádí své menší a střední zákazníky do e-shopu a vzniká tak další typ velkoobchodního prodeje, který využívá původní B2C kanál.
Logistický operátor musí tedy reagovat na značné výkyvy, a to nejen na ty sezonní v rámci roku, ale i v rámci jednoho týdne, kdy dochází v některých dnech k nárazovému přetlaku objemů. Co se tedy děje:
– Snaha o snižování počtu závozů do distribučních regionálních skladů (velké objemy ve stejný čas).
– Požadavky na vychystání a doručení zboží v určité pracovní dny (objednávky vložené do e-shopu nejčastěji o víkendu a požadavek zpracování pondělí).
– Enormní tlak na servis ve velmi krátkém období během předvánoční nebo jarní sezony (není ojedinělé, že klient prodá v průběhu prosince až 40 % svých celoročních objemů).
– Nárazové a nedojednané marketingové akce klienta (několikanásobné navýšení objemů během krátké doby).
– Neúměrné zatížení přepravních kapacit operátorů, ale i city logistiky se všemi důsledky.
Není novinkou, že celý logistický trh již delší dobu bojuje s nedostatkem pracovní síly. Souhrn zmiňovaných podmínek může mít pro rozvoj e-commerce negativní důsledky. Dynamika on-line prodeje může narazit na provozní limity stejně jako ostatní segmenty.
Řešením je určitě automatizace skladových procesů a nové způsoby doručení. Zde však narážíme na značné investice, které zákazník nemůže nebo nechce zaplatit. Na druhé straně je logistický operátor ochotný investovat, ale jednou z podmínek je délka kontraktu se zákazníkem.
Doporučení:
– Užší propojení a spolupráce zákazníka s logistickým operátorem (součástí je dlouhodobější plánování) a hlubší rozbor prozákaznicky orientovaného přístupu, který v případě špatného řízení může mít negativní dopad na celkovou ekonomiku firmy: nekoordinované aktivity často mají za následek to, že atraktivní prodejní akce způsobí ztráty a zpomalení provozu.
– Zlepšení predikce prodeje/obrátky, respektive jejich zpětné vyhodnocování: nabídka co nejširšího sortimentu za účelem přilákání nových klientů ne vždy zohledňuje jeho reálnou prodejnost, což se pak může odrazit na cash-flow, protože peníze leží v dlouhodobých skladových zásobách zboží.
– Podpora využití výdejních míst pro balíky z e-shopů: efektivní doručení koncovým příjemcům, zlepšení dopravní situace ve městech.
– Využívání multi-user skladů logistických operátorů: využití synergií například mezi klienty s různou sezonností.
Text: David Peterka, obchodní ředitel pro oblast developmentu kontraktní logistiky společnosti Geis
Ilustrační foto: Pixabay.com