
V Systémech Logistiky č. 183/2019 jsme se věnovali tématu logistiky pro oblast e-commerce. V následujícím pokračování přinášíme další pohledy k tomuto tématu. Vybraní respondenti odpovídají na otázky: Uvedli jste v poslední době nějaké novinky? Jaký vnímáte další vývoj na trhu?
Martin Šauer, jednatel, Balíkobot:
V tomto roce jsme vytvořili napojení na celosvětové dopravce TNT a UPS, dále i Slovak Parcel Service. Zaměřujeme se více na slovenský trh, který chceme v příštím roce výrazně obsáhnout.
Dokončili jsme také napojení na dopravce GEBRÜDER WEISS, který je nyní v testování. Mezi novinkami z pohledu služeb u stávajících dopravců mohu zmínit rozšíření o výměnné/zpětné zásilky a také přepravu nebezpečných věcí ADR. Samozřejmě rozšiřujeme služby integrovaných dopravních společností.
Martin Hynčica, key account manager, BITO skladovací technika CZ:
V distribučních centrech je skladováno velké množství různých druhů zboží v plastových přepravkách. Z toho důvodu je třeba myslet i na úsporu místa při skladování prázdných vychystávacích boxů. Poměrně nedávno jsme na trh uvedli lehké, ale přitom robustní přepravky typu U-Turn, které jsou stohovací, ale po otočení o 180° také vkládací. Další boxy šetřící místo jsou například přepravky typu MB. V našem sortimentu plastových přepravek najdete jak malé regálové boxy pro uložení drobných předmětů, tak přepravky určené pro válečkové tratě, které jsou velmi často v distribučních centrech využívány. Ve věci skladů se zabýváme optimalizací skladování a logistických procesů. Řešení každého projektu je kombinací našeho know-how, nejnovějších trendů, požadavků zákazníka, efektivity a funkčnosti.
Lukáš Svobodník, senior associate Industrial, Colliers International:
Značné množství menších e-shopů se přibližuje místům s větší koncentrací obyvatel, aby měly snadnější dosah k primárním odběratelům. Máme několik takových klientů – start-upů, tedy menší e-shopy, které donedávna provozovaly svoje aktivity v rámci starších průmyslových areálů nebo nebytových prostor a které právě díky svému nárůstu objemu expandovaly do reprezentativnějších prostor třídy A. V tzv. áčkových prostorách mají i větší flexibilitu. Díky růstu malých e-shopů roste i objem donáškových a kurýrních služeb a dochází i ke vzniku nových. Tím pádem i k vyšší poptávce po nových prostorech. Česká republika díky své strategicky velmi výhodné poloze v centru Evropy nadále dokonale splňuje požadavky i těch nejvýznamnějších nadnárodních e-commerce hráčů i ze zahraničí. Výsledkem je pak každoroční nárůst průmyslových komerčních ploch zajišťující fungování tohoto sektoru.
Laurent Jechoux, business director, CONTERA Management:
Vývoj e-commerce se bude týkat druhu nabízených produktů. Mimo velké e-shopy, které nabízejí široký sortiment zboží, paralelně vznikají i specializované e-shopy, které poskytují zboží specifické a otevírají si i klasické kamenné prodejny či showroomy. Další vývoj e-commerce se bude určitě také týkat způsobu doručení zboží (drony, lokální drop boxy apod.).
Milan Loidl, business development & marketing director, DHL parcel CZ/SK:
Nedávno jsme zlevnili přímé doručení do našich výdejních míst – PPL Parcelshopů, kterých máme v současnosti více než 1640. Jejich síť budujeme přes šest let. Pro příjemce jde o vítanou alternativu, která nabízí časovou flexibilitu při vyzvednutí zásilky. Tento trend se proto snažíme podpořit. E-shopy, které nabízejí možnost doručení zásilek do PPL Parcelshopů, mají na každý balík, který je doručován přímo sem, slevu 10 korun na dopravném. Další stále čerstvou novinkou je pak služba Agecheck – kontrola věku příjemce při doručení zásilky. Existuje řada příkladů, kdy je potřeba ze zákona doručit zboží pouze osobě starší určitého věku. Našim zákazníkům nabízíme možnost si zvolit, jestli je pro jejich zboží vhodnější hranice 15 nebo 18 let. Řidič při doručení zásilky ověří doklad totožnosti příjemce a zboží vydá jen osobě s odpovídajícím věkem.
Martin Marek, managing director, DoDo:
Start-up DoDo se rozrůstá i mimo hlavní město. Osobního kurýra nově v rámci pilotního provozu mohou využít obyvatelé Brna, kterým DoDo zajistí jakoukoli pochůzku a dovezení jakékoli zásilky. Kurýrní služba za rok 2018 vykázala meziroční více než 500% růst a obrat ve výši 60 milionů korun. DoDo chce dále zvyšovat počet odbavených zásilek, který v minulém roce vzrostl na čtyřnásobek a dosáhl téměř půl milionu.
Romain Guillaud, business development manager, FM Logistic:
FM Logistic se zaměřuje na vývoj multikanálového distribučního řešení pro své současné partnery. Cílem je nabídnout logistické služby v oblasti e-commerce v rámci multiklientských distribučních center společnosti. Svým zákazníkům FM Logistic umožňuje zásobovat ze stejného skladu B2B i B2C trh. To je možné díky inovativním IT řešením a fyzické reorganizaci skladů. Ve střednědobém horizontu je záměrem FM Logistic nabídnout sdílené řešení pro doručování poslední míle zpod jedné střechy. Myšlenkou je optimalizace dopravy do centra měst omezující znečištění, hlukovou zátěž a přetížení silnic. FM Logistic také rozvíjí partnerství s inovativními společnostmi. Spolupracuje s nimi na řešeních pro oblast e-commerce logistiky. Jako příklad může sloužit nedávné nasazení dvou strojů od společnosti Packsize na jedno z logistických center společnosti v České republice. Tyto stroje jsou schopny vyříznout vlnitou lepenku podle rozměrů konkrétního produktu.
Libor Hudeček, last mile chief officer, Mall Group:
V blízké době chystáme otevřít nové formáty prodejen v Bratislavě a slovinské Lublani. V Praze a Brně budou zákazníkům sloužit další Mall boxy a do konce roku vznikne dalších minimálně 50 partnerských výdejen pod značkou Mall Point. Mezi prodejny a výdejní místa v Česku a na Slovensku patří Mall Shopy, Mall Pointy a Mall Boxy – tedy automatizované výdejní schránky dostupné v režimu 24/7 a vlastní doprava Mall Comfort, čítající flotilu pěti vozů zajišťujících nejvytíženější oblasti v Praze a Středočeském kraji. Do konce roku se počítá se zdvojnásobením celé sítě v Česku a cíleným rozvojem na Slovensku.
Jaroslav Kaizr, ředitel oddělení pronájmu průmyslových nemovitostí, Savills pro ČR a SR:
Poptávka ze strany e-commerce společností se postupně posouvá mimo Prahu a západ Čech na východ a do regionů. Její růst zaznamenáváme zejména v oblastech jako Ostrava, Pardubice a Hradec Králové, ale i na severu Čech v regionu Teplice a Ústí nad Labem. Při hledání nových prostor hraje pro klienty významnou roli možnost konsolidace podnikatelských aktivit v jedné oblasti či v jednom parku – a maximální možné zefektivnění logistiky. V tomto ohledu musí developeři reagovat flexibilně a svým zákazníkům spolu s prostorami nabídnout fyzická i softwarová řešení pro účinnou správu nemovitostí, díky nimž se budou moci věnovat primárně svému podnikání, nikoli provozování nemovitosti.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Mall Group