V Systémech Logistiky 183 jste si mohli přečíst rozhovor s Petrem Závodným, head of business operations ze společnosti Dr. Max Pharma. Níže přinášíme jeho pokračování.
Co aktuálně hýbe farmaceutickou logistikou?
Cítíme obrovský tlak na kvalitu a včasnost informací. To, co se dříve řešilo kvartálně, dnes probíhá na úrovni jednoho týdne. Na místa, která se zavážela jednou týdně, se jezdí i dvakrát denně. Dochází ke snižování zásob na jedné straně a potřeby jejich dostupnosti v centrálních skladech. Zásoby se přesouvají z prodejních míst na distribuční.
Nastíníte logistické plány do budoucna?
Co se týká distribuce v jednotlivých zemích, uvažujeme o modernizaci stávajících staveb nebo výstavbě nových. Aktuálně čeká na dovybavení technologií nový sklad sesterské ViaPharmy u Pavlova. Plánujeme zlepšení distribuce v Polsku. Obecně usilujeme o rozšíření, abychom měli ve všech zemích významnou část portfolia vlastní značky. Z tohoto hlediska jsme na nejvyšší úrovni v Česku. Ostatní země by jí měly rovněž dosáhnout. Rádi bychom se posunuli k vyšší standardizaci obalů a omezili roztříštěnost velikostí a počtu kusů ve skupinových baleních a snížili chybovost. Zároveň by to znamenalo lepší uchopitelnost pro zákazníka.
Co konkrétně v tomto směru od dodavatelů očekáváte?
Potřebovali bychom standardizovat počet kusů v blistru a zavést jednotnou korporátní strukturu, abychom smazali rozdíly mezi zeměmi. Do budoucna uvažujeme o velkém rozšíření portfolia a řešíme kapacity balení. Se stávajícími dodavateli diskutujeme navýšení plánovacích kapacit pro výrobu a balení. Porozhlížíme se po dalších, kteří by případně uspokojili navýšenou poptávku.
Jak jinak lze docílit vyšší efektivity z hlediska obalů?
Čím jsou si krabice podobnější, tím lépe se mixují palety. S nestandardními baleními například čistě v plastové fólii, která nelze stohovat, se pracuje obtížněji. Bráníme se tlaku na růst počtu unikátních kusů, protože se tím zvyšují náklady nejen na manipulaci.
Objednávání dopravy spadá pod vás. Je potřeba něco změnit?
Nedávno jsme vnitrostátní dopravu dovnitř i ven konsolidovali pod jednoho partnera. Mají přesné informace, kdy, co a kam má jet, a sami si objednávají dopravu, což je pro nás komfortní. Do operativní logistiky se snažíme nezasahovat a využíváme třetí strany. Dovoz pro nás zajišťují speditérské společnosti.
Představuje pro vás e-commerce slibnou formu prodeje do budoucna?
E-shop začíná být oborově velmi zajímavý. Obraty se meziročně výrazně navyšují a v některých kategoriích jde opravdu o silný kanál. Z hlediska logistiky se pro nás nic nemění. Zatím není možné prodávat touto cestou léky na předpis, snahou ale je objednat lék na internetu a vyzvednout v lékárně. Místo zasílání domů vytěžujeme síť výdejen, řada lékáren má pro e-shop již samostatnou přepážku.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Petr Neckař