Většina spotřebitelů využívajících balíkové přepravní služby požaduje doručení objednaného zboží ve standardních časech během všedních dnů. Podle průzkumu přepravce GLS meziročně stoupl nezájem o doručování zásilek ve večerních hodinách o čtvrtinu (z 16,4 % v roce 2018 na letošních 21,1 %). Víkendové doručování podle svých slov nevyužilo zhruba o pětinu (16,2 %) více lidí než loni (13,6 %). Tyto služby spotřebitelům vynahrazují výdejní místa s vlastní otevírací dobou i možnost přizpůsobit si doručení domů podle svých potřeb.
Podle průzkumu, který pro přepravce GLS zpracovala výzkumná agentura Ipsos, záleží Čechům u balíkové přepravy zejména na ceně, kvalitě a rychlosti doručení. Přes 80 % lidí si nechává balíky obvykle posílat domů. Většina příjemců přitom požaduje doručení přes den od pondělí do pátku, zájemců o víkendové nebo večerní doručování po 18. hodině naopak ubývá. „Většina lidí požaduje doručení balíku ve standardních časech ve všední den. Večerní a víkendové doručování představuje pouze doplněk, pokud balík nelze doručit jindy. Za víkendové doručení by si připlatilo jen sedm procent dotázaných, za večerní pouze pět procent,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Převzetí balíku usnadňují výdejny i lepší služby
Podle výsledků letošního průzkumu GLS připustilo 41,2 % dotázaných, že by si balík od kurýra ve večerních hodinách převzalo, ale pouze v případě, že zásilku nelze doručit jindy během dne. O víkendu by k tomu svolilo 30,6 % respondentů. Přepravní služby proto vylepšují možnosti, jak přizpůsobit doručení balíků během dne potřebám příjemců. „Se službou FlexDeliveryService si lze zásilku jednoduše přesměrovat na jinou adresu nebo její doručení odložit na jiný den. Součástí je i případný třetí pokus o doručení, namísto běžných dvou. Zákazník si také může zásilku přesměrovat do výdejního místa, tzv. ParcelShopu, kde si ji vyzvedne podle svých časových možností,“ vysvětluje Pavel Včela.