Vánoční sezona znamená pro e-shopy nejvýznamnější období v roce, a to zejména proto, že pro některé z nich může tvořit až 40 % ročního obratu. A právě to je důvod, proč se české elektronické obchody na vánoční období připravují již během léta. Hlavní sezona pro obchodníky začíná podle průzkumů už v polovině září a vrcholí v polovině prosince. Nově založené e-shopy už s velkými zisky z letošní vánoční sezony počítat nemůžou, informuje společnost Shopsys.
Zatímco většina Čechů si aktuálně užívá či ještě dokonce plánuje letošní dovolenou, společnosti zabývající se vývojem e-commerce sféry žijí už teď přípravami na Vánoce včetně akce Black Friday, která se zabydlela na českém trhu. Vánoční sezona je pro e-shopy extrémně důležitá, může tvořit až 40 % ročního obratu, proto se na ni e-shopy připravují už během letních měsíců. Přípravy se odehrávají zejména na poli marketingu a logistiky, vymýšlejí se produktové novinky, mezi které patří například různé vánoční sety, přidávají se ale také nejrozmanitější nové funkce. „Načasování a pečlivá příprava s předstihem je pro toto období extrémně důležitá. Pro některé e-shopy může podcenění či špatně zvolená taktika mít dokonce i fatální následky,“ říká Lukáš Havlásek, CEO společnosti Shopsys, která se soustředí na technologický vývoj a kontinuální rozvoj velkých e-shopů na míru i komplexní klientskou péči.
Ze statistických údajů loňského roku je zřejmé, že Vánoce tvoří v průměru pětinu z celkového obratu v e-commerce za rok. Růst tržeb je závislý na tom, jaký typ sortimentu e-shop prodává. Například segment hraček roste v tomto období o více než 300 %, o 70 až 100 % rostou tržby e-shopů s módou a o něco vyšší růst vykazuje odvětví elektroniky a byznys s knihami.
Pokud by firmy chtěly spustit svůj e-shop ještě letos, nemůžou již počítat s vysokými tržbami spojenými s letošní vánoční sezonou. „Po spuštění zbrusu nového portálu trvá zpravidla několik měsíců než si funkčnost, obliba u zákazníků a dořešení problému takzvaně sednou, a to včetně zaindexování stránek nového e-shopu internetovými vyhledávači,“ dodává Havlásek. V případě, že firmy plánují spuštění zcela nového e-shopu či chtějí realizovat na svém stávajícím e-shopu razantní změny, je třeba vše začít řešit zhruba tři čtvrtě roku dopředu.
Ilustrační foto: Alza.cz