Studie city logistiky, kterou vypracoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, analyzuje aktuální stav logistiky v dopravně vytížené metropoli. V současnosti chybí například jednotná koncepce pro podporu ekologicky šetrnější přepravy včetně provozu elektrických vozidel. Centrum města navíc nenabízí cenově dostupné prostory pro vybudování dep, odkud by tato vozidla vyjížděla. Přepravci by také uvítali podobná zvýhodnění, jaká mají vozy MHD nebo taxislužby.
Pražský magistrát vede diskusi s přepravci i uživateli jejich služeb o tom, jak snížit negativní dopady dopravy zboží na životní prostředí. Úředníci vypracovali Studii city logistiky, která hovoří o nových parkovacích místech pro zásobovací vozy, budování tzv. městských dep nebo automatických výdejen balíků. Do centra města by měla vyjíždět jen vozidla s nulovými emisemi.
Rozvoji brání ceny i nejasná regulace
Zlepšování logistiky v hlavním městě brání několik problémů. Mezi ně patří absence vhodných a cenově dostupných prostor, které by bylo možné využít jako depa nebo balíkové výdejny. „Úmysl snížit ekologickou zátěž balíkové přepravy vítáme a nabízíme naše zkušenosti z jiných evropských měst, jako je Budapešť, Milán nebo Düsseldorf. Území hlavního města prozatím obsluhujeme ze tří dep na okraji Prahy a pomocí sítě výdejních a podacích míst, tzv. ParcelShopů. Již delší dobu hledáme vhodný prostor pro umístění city depa, který by umožnil nasazení ekologických dopravních prostředků, u nichž je bohužel omezený dojezd,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Registrační systém pro přepravce
Právě s provozem elektromobilů či elektrických nákladních kol a skútrů ale současná regulace logistiky nepočítá. Právě to by moderní pojetí dopravy mělo změnit. „K výraznějšímu nasazení bezemisních vozidel by mohla přispět například podpora hromadné systémové přepravy balíků. Registrovaná vozidla těchto společností by měla mít podobná povolení k vjezdu, stání nebo jízdě ve vyhrazených pruzích, jako mají vozy MHD nebo taxi služeb,“ doplňuje Pavel Včela. Provoz nákladních elektrokol ale omezuje i kopcovitý terén Prahy, ale také úvahy o zákazu vjezdu kol do centra hlavního města. Výraznějšímu nasazení elektrických dodávek zase brání jejich omezená nabídka.
O noční zásobování není zájem
Podle Studie city logistiky z pražského magistrátu zaplatí přepravní společnosti na území Prahy za rok průměrně 30 až 100 pokut za špatné parkování. Výrazně více kilometrů po městě potom najezdí ti přepravci, kteří nekonsolidují zásilky v depech. Právě tato možnost by v centru metropole ulevila dopravní situaci. Posloužit by mohlo i noční zásobování, obchody o něj však nemají zájem.