Jeden milion tun. Přesně tolik svářečského materiálu už přepravilo železniční spojení mezi výrobním závodem společnosti ESAB ve Vamberku a distribučním centrem DB Schenker v Pardubicích. Spolupráce, díky které na české silnice nemuselo vyjet až 44.500 kamionů, letos slaví 9. výročí svého provozu.
Každý den vyjede po železnici na svou trať dlouhou 60 kilometrů mezi Vamberkem a Pardubicemi nákladní vlak s 8 až 10 vozy naloženými svářečským materiálem. DB Schenker tímto způsobem pro společnost ESAB přepravuje do svého skladu 2300 tun materiálu týdně. Původně se měla železnice používat pouze jako záložní řešení pro víkendové nebo sváteční zákazy jízdy, ale protože se rychle osvědčila, začala jezdit pravidelně v plném provozu 7 dní v týdnu, a tím plně nahradila přepravu kamiony. Železniční vozy se ve Vamberku nakládají 24 hodin, ve večerních hodinách jsou přepraveny do Pardubic a během noční směny vyloženy do skladu DB Schenker.
V květnu letošního roku se podařilo překonat hranici 1 milionu tun přepravených vlakem. Za tu dobu přijelo do Pardubic 23.250 naložených železničních vozů, vlak složený z nich by byl dlouhý 489 km. Díky tomuto projektu nemuselo vyjet na silnice ve východních Čechách 44.500 kamionů, což by byla pro představu kolona dlouhá 800 km, „Přeprava po železnici má pozitivní dopady na životní prostředí. V tomto případě se dá úspora vyčíslit na 1650 tun emisí CO2, nemluvě o snížení akustického smogu,“ dodává Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
Terminál v Pardubicích patří mezi nejmodernější logistické sklady DB Schenker v České republice a je nejvýznamnější ze dvou terminálů s vlastní železniční vlečkou. Kromě vlaku z Vamberka do něj denně přijíždí kamiony z Polska, Maďarska a Švédska. V terminálu se zboží odbavuje na cesty do celého světa. „V Evropě je to nejčastěji do okolních států střední Evropy, Itálie, Belgie, Švédska, Norska a samozřejmě i dále po České republice. Delším přepravám dominuje Rusko, Čína, Turecko, Saúdská Arábie, USA, Kanada nebo Jižní Afrika,“ popisuje Tomáš Holomoucký.
Železniční přepravy v Pardubicích jsou součástí komplexního logistického projektu pro společnost ESAB, která vyrábí svařovací a řezací techniku, zařízení a přídavné materiály. Jeho podstatou je vybudování tří evropských distribučních center, přes která jsou svářečské výrobky distribuovány k zákazníkům. Celkem 80 % silničních přeprav přesunula společnost DB Schenker v tomto terminálu na železnici, což kromě ekologického přínosu přineslo zákazníkovi další výhody – neomezený provoz o víkendech či svátcích, větší ložnou kapacitu používaných vagónů (až 2,5násobek silničního návěsu), bezpečnou přepravu bez poškození zboží, možnost skladování zboží „na kolejích“, méně administrativní práce a větší odolnost přepravy vůči výkyvům počasí. Na přepravách DB Schenker dlouhodobě spolupracuje s železničními dopravci ČD Cargo a Unipetrol Doprava.
„Velmi si vážíme naší dlouhodobé otevřené spolupráce, při které jsme se na obou stranách mnoho naučili, a i nyní se ji snažíme neustále vylepšovat. Náš společný projekt, který vznikl v roce 2010 v novém logistickém centru na kraji Pardubic, neměl úplně lehké začátky. Přeprava milionté tuny je důkazem toho, že i v České republice mohou udržitelně fungovat ekologické projekty bez dotací a podpory státu. Pro zajímavost jsem si spočítal, kam by dosáhla řada palet postavených za sebe. Bylo by to až do Říma,“ uvádí Petr Pavel, logistický manažer společnosti ESAB.
Tento dlouhodobě fungující projekt je důkazem toho, že železniční přeprava představuje kvalitní, a navíc ekologickou alternativu k přesunům velkých objemů zboží i na poměrně krátké vzdálenosti v rámci ČR. V roce 2011 byl projekt přepravy po železnici dvakrát oceněn. Společnost obdržela druhé místo v rámci soutěže Volná cesta Ministerstva dopravy ČR za integraci železniční přepravy do logistického řešení, a také zvláštní cenu Ministerstva životního prostředí ČR za efektivní využití rozsáhlé části brownfieldu výstavbou intermodálního logistického centra.