Přepravní společnost GLS zvažuje zavedení tzv. gigalinerů na některé svoje dálkové linky. Kamiony s dodatečným přívěsem a délkou 25 metrů uvezou o polovinu více balíků než běžně užívané soupravy se dvěma Jumbo kontejnery. Díky gigalinerům tak sníží emise oxidu uhličitého až o 40 %.
Nadnárodní přepravce balíků GLS testuje gigalinery na německých dálnicích hned z několika důvodů. Patří k nim efektivnější přeprava většího množství zásilek, redukce emisí CO2 a také nižší nároky na počet řidičů. Nadstandardně dlouhým kamionům se říká také megakamiony, silniční vlaky nebo eurokombi. Většinou mají délku 25,25 metru, v rámci Evropy jezdí nejdelší gigalinery ve Finsku.
Méně řidičů i emisí
Logistické společnosti od gigalinerů očekávají zejména zlepšení ekologických aspektů přepravy a řešení nedostatku řidičů. „Klasický kamion se dvěma kontejnery nyní umožňuje přepravit zhruba 95 kubických metrů balíků. Gigaliner oproti tomu uveze až 150 kubických metrů, tedy zhruba o polovinu více,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika. Evropské státy se gigalinerů původně obávaly. Statistiky týkající se jejich provozu ale ukázaly, že tyto dlouhé kamiony na pozemních komunikacích větší nehodovost nezpůsobují. „Do budoucna můžeme očekávat, že se s nimi na evropských dálnicích, kam jsou primárně určeny, budeme setkávat stále častěji,“ říká Pavel Včela.
Nejednotná unijní legislativa
Každá země EU má však pro provoz nadstandardně dlouhých kamionů svá pravidla. Proto aktuální evropská legislativa bohužel neumožňuje provoz gigalinerů v přeshraniční dopravě, kde by však jejich efektivita byla nejvyšší. České ministerstvo dopravy v současné době uděluje gigalinerům zvláštní povolení s tříměsíční platností. Podle nařízení se také musí pohybovat na dálnicích a čtyřproudých silnicích s tím, že za účelem nakládky a vykládky mohou sjet do místa vzdáleného maximálně 10 kilometrů. Zakázané ale mají například přejíždění přes železniční přejezdy. „V případě dopravních problémů na čtyřproudé komunikaci nesmí gigalinery využít alternativní trasy, což je u expresní balíkové logistiky velmi nepříjemné. Řešením by bylo zavedení podobného systému, jako mají v Německu, tzv. Pozitivní sítě, tedy sítě silnic, kde se mohou tyto soupravy pohybovat bez speciálních povolení,“ dodává Pavel Včela.