Kvalita a spolehlivost patří pro české spotřebitele při výběru balíkové přepravy mezi nejdůležitější kritéria. Aktuální průzkum přepravní společnosti GLS ukázal, že je prioritou pro 74,5 % dotázaných. S přibývajícími možnostmi přepravy také spotřebitelé hledají nejvýhodnější varianty služeb, například různé možnosti výpočtu ceny. S doručováním objednaného zboží v nejvytíženějším období roku, tedy před Vánocemi, je spokojeno téměř stejné množství respondentů (72,3 %). Průzkum pro GLS zpracovala výzkumná agentura Ipsos na vzorku 1050 respondentů.
Podle letošních výsledků každoročního průzkumu přepravní společnosti GLS považují tři čtvrtiny Čechů (74,5 %) za nejdůležitější kritérium balíkové přepravy její kvalitu a spolehlivost. Podobný podíl respondentů (77,7 %) takto odpovídal i v loňském průzkumu. K dalším atributům, které jsou pro Čechy při posílání a přijímání balíků důležité, patří cena a rychlost přepravy. „Pro spotřebitele je podle průzkumu důležitá také možnost využívat ParcelShopy, tedy výdejní a podací místa přepravců. Díky tomu, že v nich nemusejí čekat ve frontách, šetří zákazníci svůj čas. A roli samozřejmě hrají i jejich předchozí zkušenosti s konkrétní službou,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Vážené zásilky jsou často levnější než měřené
Důraz na cenu balíkové přepravy odpovídá i údajům z portálu e-Balík, kde si zákazníci mohou zvolit kalkulaci ceny buď podle váhy balíků, anebo podle jejich rozměrů. Dle vlastního uvážení si tak mohou zvolit způsob, který je pro ně výhodnější. V období mezi loňským listopadem a letošním květnem se objem vážených balíků zvýšil o 45 % na úkor měřených dle rozměrů. Například přeprava lehkých, avšak rozměrnějších zásilek je totiž výhodnější podle jejich váhy než podle rozměrů. „Vážíme si našich zákazníků, a tak se snažíme průběžně přicházet se zlepšeními našich služeb podle jejich podnětů a aktuální poptávky. Cenotvorba podle hmotnosti i pro malé zákazníky je jedním z nich,“ vysvětluje Pavel Včela.
Vysoká spokojenost s doručováním v hlavní sezoně
S doručováním objednaného zboží z obchodů před loňskými Vánocemi jsou podle průzkumu GLS spokojeny téměř tři čtvrtiny Čechů (72,3 %). Svou úlohu sehrává i fakt, že přepravní firmy se na nápor v předvánočním období většinou připravují v průběhu celého roku. Sezona zpravidla kulminuje v druhém prosincovém týdnu. „V uplynulých letech se nám vždy dařilo doručit pod stromeček veškeré dárky. Neponecháváme nic náhodě, loni jsme otevřeli nová regionální depa, investujeme do nových třídicích technologií a stále navyšujeme počty ParcelShopů, tedy výdejních a podacích míst balíků,“ dodává Pavel Včela.