
Nové logistické centrum pivovaru Budějovický Budvar získalo druhé místo v prestižní evropské soutěži ELA Awards za rok 2018. Soutěž organizuje Evropská logistická asociace (European Logistics Association) a může se jí účastnit pouze jeden nejlepší projekt z každého členského státu. Odborná porota je složena ze špičkových logistických odborníků z maloobchodu, průmyslu, konzultačních služeb i univerzit a jejími členy jsou také vítězové posledních tří ročníků ELA Awards.
Logistický areál Budvaru se dostal mezi šest nejlepších evropských projektů a nakonec mu porota udělila druhé místo. „Účast na slavnostním ceremoniálu pro nás byla velmi užitečná, neboť v přátelské a uvolněné atmosféře probíhala mimořádně aktivní výměna názorů a zkušeností. Domnívám se, že náš projekt i jeho prezentace zanechaly v Bruselu velmi pozitivní dojem,“ říká Pavel Pánek, ředitel logistiky Budějovického Budvaru.
Zakladačový sklad a technologický most
Areál zahájil zkušební provoz loni v dubnu a byl slavnostně otevřen 5. října 2018. Jeho srdcem je plně automatický zakladačový sklad pro 19.000 palet, který je s výrobní částí pivovaru propojen unikátním technologickým mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly. Technologický most elegantně a velmi efektivně propojuje výrobní areál pivovaru a logistické centrum, které historicky odděluje frekventovaná Kněžskodvorská ulice. Uvnitř technologického mostu putují po jednokolejnicové závěsné dráze (monorail) vozíky s paletami baleného piva (v láhvích nebo plechovkách) přímo od stáčíren. V opačném směru se na monorailu pohybují palety s vratnými obaly na výrobní linky. Palety s hotovými výrobky umisťují zakladače do regálového skladu s výškou regálů 34 metrů. Ze zakladačového skladu jsou palety s výrobky podle aktuálních objednávek dopravovány do doků, ve kterých probíhá nakládka kamionů. Doprava palet z výroby až na kamion probíhá prakticky bez dotyku lidské ruky. Z pohledu ochrany životního prostředí je velmi důležité, že logistický areál vznikl na brownfieldu a nevyžadoval tedy zabrání žádné nové plochy nebo dokonce zemědělské půdy.
„Mám velkou radost, že se nám podařilo realizovat řešení, které úzce propojuje tradiční výrobu s moderní logistikou, implementuje principy Průmyslu 4.0 a posiluje důležitost logistiky jako významného nástroje řízení celého podniku. Domnívám se, že naše nové logistické centrum je projektem výjimečným a do jisté míry vizionářským a představuje směr, kterým se logistika bude ubírat,“ shrnuje Pavel Pánek. Obrovským přínosem stavby logistického areálu je fakt, že na území pivovaru se uvolnily plochy, na kterých bude možné postavit nové budovy pro rozšíření výroby. Po dokončení všech investic do výrobních kapacit se roční produkce pivovaru zvýší o čtvrtinu na 2 miliony hektolitrů.
Všestranné benefity
Logistické centrum je přínosem i pro obyvatele města. Díky němu se totiž veškerá interní doprava pivovaru přesunula na nově postavený silniční most a tím došlo k odlehčení dopravy na Kněžskodvorské ulici. Součástí logistického areálu je i 70 parkovacích míst pro zaměstnance pivovaru, což zlepšilo parkování pro veřejnost v nejbližším okolí. „Jsem upřímně hrdý na výsledky, kterých se nám podařilo dosáhnout, i na tým lidí, který za tímto úspěchem stojí,“ uzavírá Pavel Pánek.
Logistický areál byl největší jednotlivou investicí v historii pivovaru. Hodnota investice dosáhla objemu 750 milionů korun (30 milionů eur). Plánovaná návratnost je šest let. Generálním dodavatelem řešení je SSI Schäfer, systémovým integrátorem a dodavatelem informačního systému pak ICZ. Na stavbě podle projektu Ateliéru EIS CZ se podílely společnosti Porr a Edikt.