![ROZHOVOR: Logistika není selský rozum a kupecké počty](http://www.systemylogistiky.cz/wp-content/uploads/2019/04/DRBAL_Karel_Geis_b.jpg)
Full servis v logistice se dynamicky rozvíjí. Tahounem jsou nové služby, a především informační technologie. „Svět je založený na stálých technických inovacích,“ říká Karel Drbal, obchodní ředitel Geis CZ.
Co charakterizuje současný vývoj v oblasti full servisu?
Vývoj je ve velké míře ovlivněn dvěma hlavními faktory a záleží velmi na každém subjektu, jaký faktor převáží, a co je nakonec při vyhodnocení rozsahu spolupráce rozhodující. První, pozitivní pro firmy, které full servis zajišťují, je jasné určení odpovědnosti za toky zboží a procesy. Když to zjednoduším, tak na jedné straně je řada na sebe navazujících dodavatelů nebo zajištění části procesu vlastními silami. Za každou část řetězce je odpovědná jiná firma, což přináší do firemní logistiky nutnost řešit a smluvně ošetřit více dodavatelů, a to s přesným vymezením služeb. Pokud je tedy odpovědnost za zásadní část logistiky přenesena na jednoho dodavatele, je vše jednodušší a dá se tak i předejít některým chybám jak časovým, tak technologickým, a pokud nastanou, operativně je řešit. Full servis zjednodušuje datové toky, dělá je průhlednější a stabilnější.
A ten druhý faktor?
Tím je opatrnost firem, které uvažují nad tím, zda je dobré a bezpečné vázat se pouze na jednoho dodavatele. Tuto pochybnost chápeme. Proto je v našem zájmu připravit zákazníkům nabídku tak, aby si mohli vybrat produkt, který skutečně chtějí a potřebují zajistit. A je důležité chápat full servis právě v tomto smyslu.
Kdy se firma obrátí na logistického providera?
Výrobce nebo distributor se může ocitnout v situaci, kdy již neudrží krok s potřebnou legislativou, nemá dostatek personálu, či dostatečné investiční prostředky pro pořízení nových technologií. Logistický provider díky širokému portfoliu zákazníků může nabídnout značné zkušenosti, dokáže využít synergií, a zajistit ve svém zájmu nejnovější technologie, vyškolené profesionály a samozřejmě legislativní podmínky, které jsou v rámci logistického řetězce a různých komodit potřebné.
Které služby jsou nejžádanější a jaký je celkově zájem o komplexní řešení logistiky?
Nedá se říci, jaké služby jsou nejžádanější, protože každý segment, respektive každá firma může využívat jiné služby anebo jejich skladbu. Pro výrobní firmu je to například vedení skladu dílů a zásobování výrobních linek just-in-time, odběr hotových výrobků, jejich naskladnění, dodávka obalového materiálu, respektive obalového řešení a jeho realizace, vychystání a distribuce zásilek podle objednávek jejích zákazníků, nebo třeba jen outsourcing skladu hotových výrobků. Distribuční firma může chtít outsourcing skladu i napojení na distribuční sítě operátora a zajištění dopravy koncovým zákazníkům. Prodejní subjekty, hlavně z oblasti DIY, využívají velkou část našeho logistického řetězce včetně cross-dockového řešení přepravy zboží. Kombinací služeb je opravdu velké množství.
Silně rostoucím segmentem je e-commerce. Co vyžaduje od logistických providerů?
Logistický operátor zajišťuje například letecký nebo námořní import, celní služby, uskladnění, všechny skladové operace, služby s přidanou hodnotou včetně dodávky obalových materiálů a zajištění speciálního balení, vychystávání objednávek, následnou dopravu a distribuci zásilek (balíková, paletová i celovozová přeprava, a to jak v oblasti B2B, tak B2C), a reverzní logistiku, tedy svoz, uskladnění a požadované operace s vráceným zbožím a obaly. Menší zákazníci požadují zajistit pouze část řetězce, a můžeme potvrdit, že největší zájem je o využívání multi-user skladů s veškerým zajištěním a manipulacemi a následnou distribuci nebo přepravu zboží.
V souvislosti s nabídkou se musím zmínit i o obchodním týmu, protože nabídnout takovou komplexní službu vyžaduje úzkou spolupráci provozních specialistů a obchodních manažerů, kteří musí být schopni připravit řešení na míru tak, aby mělo dlouhodobou perspektivu a vyhovovalo oběma stranám.
Mílovými kroky kráčí dopředu informační technologie…
Logistika už velmi dlouho není jen selský rozum a kupecké počty. Globalizace, automatizace, robotizace, Logistika 4.0 – to je svět založený na stálých technických inovacích, propojování složitých informačních systémů a toku obrovského množství dat, která je třeba umět nejen zabezpečit, ale také optimálně využít ve všech procesech. Naše IT oddělení je velmi rozsáhlé a průběžně pracuje na rozvoji i zásadních inovacích ve všech oblastech, ať se to týká dopravních nebo skladových řešení, či optimalizací získávání a využití dat, či datové propojení se zákazníkem i jeho dodavateli.
Představili jste v poslední době nějaké novinky z kategorie full servisu?
Jedním z aktuálních projektů, které připravujeme pro jednoho našeho zákazníka, je nové řešení kontroly toku zboží do/ze/uvnitř skladu čistě jen přes RFID technologii. Kromě vyšší kvality sledování se tím ušetří i část pracovníků, kteří dnes zajišťují monitoring pomocí scannerů, což je v době nedostatku pracovních sil určitě přínos.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Geis
Full servis je hlavním tématem časopisu Systémy Logistiky 180 / březen-duben 2019, který vychází právě v těchto dnech.