Kamiony českých dopravců jezdí po stále kratších trasách, zejména v tuzemsku a do Německa. Vyplývá to údajů DKV Euro Service, poskytovatele služeb pro dopravce. Z dat zákazníků DKV, týkajících se plateb za tankování a mýto v loňském roce, je patrné omezení nákladní dopravy do vzdálenějších států Evropy, především do Francie a Španělska.
„V tomto případě se jedná o dlouhodobý jev. Dopravci omezují mezinárodní dopravu obzvláště na dlouhých trasách a zaměřují se více na okolní země a vnitrostátní přepravu. Důvodů je celá řada: od nedostatku řidičů přes konkurenci z východu až po například minimální mzdu ve Francii,“ vysvětluje Lukáš Ondráček, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.
Německo stále klíčové
Nejdůležitější zahraniční zemí, kam míří nejvíce českých dopravců, zůstalo i v loňském roce Německo. „Klesající objemy dopravy do Francie a Španělska vynahradil nárůst objemů do Německa. Podle výběru mýta jezdili naši zákazníci do Německa více než v předchozím roce,“ upozorňuje Ondráček. Německo má významný podíl mezi zahraničními zeměmi i co se týká tankování.
Omezení mezinárodní a posílení vnitrostátní dopravy potvrzuje i rostoucí podíl tankování v Česku a na Slovensku na úkor zahraničního. „Tankování v okolních zemích vykázalo buď stagnaci, nebo drobný pokles. Naopak domácí tankování roste již několik let po sobě. V loňském roce se objem zvýšil o téměř 10 procent, v lednu a únoru se nárůst blíží již k 15 procentům,“ konstatuje šéf DKV v ČR a na Slovensku.
Stejný trend je patrný také v letošním lednu a únoru. „Začátek roku přinesl na jedné straně zmíněný nárůst domácího tankování, na druhé straně ale poklesly v nižších jednotkách procent objemy v Rakousku a Německu. „Letos se oproti jiným rokům rozbíhá byznys pomaleji, což je patrně dáno zpomalováním ekonomického růstu v Německu. Vidíme to například u firem pracujících pro segment automotive,“ říká Ondráček.
Vozové parky se omezují
Na zpomalující růst ekonomiky jsou dopravci připraveni díky redukcím flotil, ke kterým je vedl především nedostatek řidičů. V meziročním srovnání oproti loňskému lednu došlo podle informací od zákazníků DKV k redukci vozových parků zhruba o 10 procent.
„V současné době mají dopravci dostatek zakázek na krátké vzdálenosti, a pokud bude česká a německá ekonomika v pořádku, budou v tomto režimu fungovat i nadále. V případě krize je pravděpodobné, že budou nuceni opět začít jezdit i na delších trasách. Vzhledem k současným velice nízkým maržím u dálkových přeprav, které stlačila především konkurence z východu, bude zapotřebí intervence státu například v podobě snížení spotřební daně nebo zavedení vratek spotřební daně pro dopravce. Při daních, jaké dopravci nyní odvádějí, je jinak může další krize vážně poškodit, některé až zlikvidovat,“ uzavírá Lukáš Ondráček.