Zajistit spokojenost zákazníka, zvýšit prodeje a současně snížit ztráty vyplývající z nedostupnosti zboží na regále, to jsou oblasti, na které je zaměřena pozornost pracovní skupiny ECR Benchmarking & On-Shelf-Availability (OSA). V závěru roku 2018 byly oznámeny výsledky projektu OSA Barometr, připraveného členy této pracovní skupiny v rámci Česko-Slovenské ECR Iniciativy.
Cílem projektu bylo získat ucelený a neutrální pohled na problematiku dostupnosti zboží v rámci maloobchodní sítě ČR a identifikovat hlavní zdroje příčin a příležitosti ke spolupráci k dosažení zlepšení.
Monitoring dostupnosti byl realizován ve spolupráci s agenturou ppm factum přímo na prodejní ploše v síti hlavních retailerů – ve vybraných supermarketech a hypermarketech na celém území ČR ve třech měsíčních cyklech. Do sledování bylo zahrnuto zhruba 200 nejběžněji prodávaných položek v 20 kategoriích. Celkový výsledek 93,5 % představuje průměrnou hodnotu dostupnosti sledovaných položek, výpadky na prodejním regálu tedy byly na úrovni 6,5 %. Srovnání na základě dostupných dat z dalších zemí Evropy ukazuje okamžitý potenciál pro zlepšení ve výši 2-3 %, přičemž takové zlepšení může mít přímý dopad na zvýšení obratu až o 1 %.
Obchodník s nejlepším výsledkem dosáhl v rámci celého sledovaného období průměrnou hodnotu dostupnosti ve výši 96,7 %. Výsledná hodnota je o takřka 7 procentních bodů vyšší, než výsledek obchodníka, který dosáhl průměrné hodnoty dostupnosti ve výši 90 %.
Z hlediska sledovaných kategorií dosahovaly nejlepších výsledků dostupnosti kategorie výrobků zahrnující tabulkové čokolády, čokoládové tyčinky, sušenky a oplatky. Naopak nejhůře se vedlo kategoriím prací prášky, aviváže, prostředky na úklid.
Dostupnost zboží podle kategorií:
Český trh rychloobrátkového zboží je vysoce kompetitivní s vysokým podílem promočních aktivit,“ říká Torben Emborg, generální ředitel Nestlé Česko a spolupředsedající CZ-SK ECR Iniciativy, a pokračuje: „Tato situace před nás staví úkoly, které je možné nejlépe překonat jen pomocí efektivní spolupráce mezi dodavateli a obchodníky.“
V současné době probíhá sběr a vyhodnocování příčin výpadků dodávek zboží ze strany dodavatelů a celková agregace výsledků, včetně komunikace výsledků zástupcům obchodníků. Na začátku příštího roku plánuje pracovní skupina ECR uspořádat sérii workshopů s jednotlivými obchodníky, na kterých budou diskutovány možnosti společných aktivit pro dosažení zlepšení dostupnosti zboží.
„Pro nás, jako dodavatele, je v současné chvíli relativně snadné dosáhnout vysoké servisní úrovně a do jisté míry zde nepotřebujeme spolupráci s obchodníky,“ uvádí Pavel Kotýnek, customer logistic manager společnosti Coca-Cola HBC. A dodává: „Co ale sami bez obchodníků nezvládneme, je právě zajištění dostupnosti výrobků pro naše spotřebitele na regálech. Tady je klíčová ochota obchodníka spolupracovat a nastavení důvěry a otevřeného vztahu dodavatel – obchodník s jediným společným cílem – zamezit výpadkům výrobků na regálech a zvýšit tak spokojenost spotřebitelů.“
Inspirací pro projekt OSA Barometr byly zkušenosti z realizace podobných projektů a aktivit realizovaných národními iniciativami ECR v Itálii, Francii, Španělsku, Rakousku, Velké Británii a dalších zemích.
Ilustrační foto: Pixabay.com