
V časopisu Systémy Logistiky 178 /prosinec 2018 se věnujeme tématu zelené logistiky. V této souvislosti jsme položili anketní otázku zástupcům vybraných firem: Co je podle vás důležité pro to, aby logistika mohla v budoucnosti „zezelenat“?
„Iniciativu by měli vyvinout i zákazníci dopravců“
Nejdůležitější je podle mě, aby nejen dopravci vyvíjeli iniciativu na ekologičtější logistiku, ale hlavně zákazníci dopravců, kteří tyto přepravy platí. V dnešních časech, kdy se počítá každá koruna na kilometr, to bez podpory samotných plátců našich přeprav nepůjde. Pořizovací ceny techniky na CNG a LPG, o elektromobilech ani nemluvím, jsou tak vysoké, že to dopravcům komplikuje zavádění těchto „zelených“ technologií. To je velká škoda pro nás všechny.
Jaroslav Mikuláško
ředitel
CEE Logistics SK
„Myslet na budoucnost“
Především přesvědčit zákazníky dopravních a logistických firem, že je nutné myslet na budoucnost a na to, v jakém prostředí budou za třicet let žít naše děti. Firmy, obzvláště v oblasti e-commerce, hledají nejlevnější řešení. Na druhou stranu se snaží svým zákazníkům maximálně vyhovět a zkracovat termíny dodání na minimum. Sklad se však již příliš zrychlit nedá, takže další rezervy pro zrychlování je nutné hledat v oblasti dopravy. A to bez zásadních změn rámcových podmínek především v městské logistice povede k dalšímu zhoršování neudržitelné situace z hlediska zatížení dopravní infrastruktury a znečišťování ovzduší ve městech.
Pavel Šubrt
obchodní ředitel
DHL Supply Chain Česká republika
„Co je ekologické, je i ekonomické“
Snažíme se v mnoha oblastech v praxi dokázat, že ekologické chování je nejen závazkem, ale že také zlepšuje efektivitu služeb. Pokud platí, že co je ekologické, je i ekonomické, mají firmy silnou motivaci k zavádění „zelených“ opatření do praxe. Důležité je také zapojit a motivovat k ochraně životního prostředí všechny zaměstnance firmy. Zmínil bych v této souvislosti jeden příklad: Neustále zlepšujeme dovednosti řidičů a dbáme o technický stav vozidel, což omezuje spotřebu pohonných hmot a exhalace. Za projekt sekundárního výcviku řidičů jsme počátkem listopadu získali ocenění EcoLogi 2018. Na reprezentativním vzorku řidičů proběhlo pětiměsíční školení hospodárné jízdy, a to formou jak teoretické přípravy, tak i průběžným sledováním výsledků vykazovaných jednotlivými vozidly v systému Tomtom a především sérií spolujízd s odbornými instruktory. V rámci náhodně vybrané pilotní skupiny řidičů došlo u poloviny z nich k dosažení průměrné úspory paliva 0,25 litru na 100 km u soupravy tahač + návěs a 0,8 litru na 100 kilometrů u lehkého nákladního vozidla. V celé flotile je tak prokazatelně možné v průběhu roku dosáhnout celkové úspory bezmála tří tun oxidu uhličitého a desítek kilogramů dalších sledovaných exhalací. V školeních řidičů budeme pokračovat.
Jindřich Karas
ředitel marketingu
ESA logistika
„Je třeba rozšiřovat povědomí o nových trendech“
Jakékoliv logistické řešení je právě tak rozšířené, jaká je po něm poptávka na trhu. Proto je naším hlavním úkolem rozšiřovat povědomí o nových trendech v logistice, o tom, že nějaké tzv. zelené možnosti existují, a tím pomáhat kultivovat prostředí. Každý totiž musí začít sám u sebe. Bylo by skvělé, pokud by nás, logistiky, v tomto úsilí podpořila i vláda tak, aby zelená logistika mohla začít i nákladově konkurovat konvenčním řešením.
Jiří Pichrt
business development manager
FM Logistic
„Nejen elektromobilita, ale také školení řidičů“
Zelenou logistiku nemůžeme zužovat pouze na vozidla s alternativními pohony, ze kterých upřednostňujeme spíše vodíkové technologie než elektromobilitu, je třeba snažit se ji rozšířit na všechno, co děláme. Přistoupili jsme například k projektu EkoLogis a školíme naše řidiče v oblastech snížení spotřeby a šetrného používání motorových vozidel, abychom snížili množství vyprodukovaných exhalací. V oblasti dopravní logistiky nabízíme produkty, které snižují přejezdy aut a jejich množství, například crossdockové řešení zásobování. Ve skladové logistice nabízíme řadu alternativních obalových materiálů šetrných k životnímu prostředí. To může být cesta do budoucnosti.
Eva Děkanová
manažerka marketingu
Geis
„Investice a procesní optimalizace“
Pomohou investice do nových technologií šetrných k životnímu prostředí, které jdou ruku v ruce s procesní optimalizací.
Marek Žemlička
business analytics & acquisition manager
HOPI
Ne „musím“, ale „chci“
Tlaky ze strany zpřísňování legislativy přirozeně jednotlivé firmy tlačí k „zeleným“ úsporným řešením. Samozřejmě že by stát nemusel přistupovat k represivním opatřením a mohl tuto oblast více podporovat a propagovat různými granty. To by následně fungovalo na firmy jako motivace. Pak by k tomu nepřistupovaly formou „musím“, ale „chci“ se chovat ekologicky. Důležitý pro zezelenání logistiky je především neustálý technický pokrok a jeho uplatňování v logistické praxi, kdy např. LED není dnes již velkou neznámou a výzkum tuto oblast posunul o obrovský krok dopředu (technologie jsou spolehlivé a cenově přístupné), firmy proto také postupně více investují. Návratnost se výrazně zkracuje se snižující pořizovací cenou, všem stranám to proto přináší mnoho výhod do budoucna.
Luděk Demel
facility manager
Šmídl
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Pixabay.com