
Smluvně uzavřené kontrakty za více než 100 milionů korun eviduje v současné době společnost NOPO ENGINEERING z Hradce Králové. Zhruba třetina z této částky připadá na projekty, které tento český dodavatel zdvihacích, transportních, skladovacích a dalších logistických systémů dokončí ještě letos, zbytek potom během příštího roku.
Informoval o tom obchodní ředitel firmy Jaromír Tlustý s tím, že k aktuálním technicky zajímavým zakázkám patří dva projekty pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi, výroba jeřábové techniky pro Goldbeck Vrdy nebo uzavření první etapy dodávek několika licích a standardních jeřábů do slévárny šedé a tvárné litiny Metalurgie Rumburk. Před dokončením je dále speciální manipulátor na role papíru, který si u hradecké NOPO ENGINEERING objednal výrobce balicí techniky Pragometal Praha pro svého klienta v Jihoafrické republice.
„Do konce roku ve slovenské zinkovně firmy Dhollandia Predmier uvedeme také do provozu specifický jeřáb s vidlemi, které jsou stabilizované teleskopem,“ říká Jaromír Tlustý. K významným realizacím roku 2019 potom patří výroba a montáž traverzového jeřábu s magnety o nosnosti 30 tun a s rozpětím až 30 metrů. Toto zařízení v celkové hodnotě přes 12 milionů korun si u hradecké společnosti objednala ocelárna Vítkovice Steel Ostrava.
Plošiny i přesuvny
Aktuálně NOPO ENGINEERING pociťuje výrazný nárůst zájmu o speciální zařízení ze strany výrobců železničních a dalších kolejových vozidel. „V současnosti máme potvrzené kontrakty za zhruba 40 milionů korun na dodávky plošin do lakovacích kabin pro lokomotivy. Doslova boom potom nastává v oblasti přesuven kolejových vozidel. V tomto specifickém segmentu jsme již vypracovali nabídky do výběrových řízení v celkové hodnotě až 50 milionů korun,“ konstatuje Jaromír Tlustý.
Ve vývoji a výrobě sofistikovaných zařízení pro efektivní, rychlou a bezpečnou manipulaci s železničními nebo tramvajovými vagony má NOPO ENGINEERING mnohaleté zkušenosti a patří ke špičce mezi evropskými producenty. Dvě přesuvny například v roce 2015 česká společnost zprovoznila v ruské vagonce TikhvinChemMash ve městě Tichvin v Leningradské oblasti. Obdobné technologie, vždy přizpůsobené specifickým provozním podmínkám, královéhradecká firma v minulosti dodala i řadě významných tuzemských zákazníků. Přesuvny kolejových vozidel, z nichž každá je díky rozdílným požadavkům odběratelů skutečný originál opatřený nejmodernějšími elektronickými systémy včetně software, spolehlivě pracují třeba v ČKD Vagonka v Ostravě, ve firmách CZ LOKO Česká Třebová a Pars nova Šumperk, v kvasinském závodě Škoda Auto nebo ve Škodě Transportation Plzeň.
„Plzeňské vagonce jsme už v roce 2007 předali do užívání ve své době zcela ojedinělou přesuvnu vlakových a tramvajových souprav,“ vzpomíná Jaromír Tlustý. Tehdy se jednalo o první drážní zařízení svého druhu v České republice a mělo hodnotu několika desítek milionů korun. Kromě nosnosti 135 tun, délky 35 metrů, počtu stanic a dalších technických parametrů musela přesuvna v plzeňské Škodě Transportation splňovat také specifické zadání architekta na tvar ocelové konstrukce a způsob zastřešení s ohledem na okolní budovy. “Po stránce technické jde vždy o vysoce sofistikované dílo, což je pro zákazníka důležité z hlediska splnění jeho specifických potřeb,” zdůrazňuje Tlustý.
Nedostatek lidských zdrojů brzdí některé projekty
Většinu tendrů na vývoj a výrobu vysoce specializované manipulační techniky NOPO ENGINEERING vyhrává originalitou řešení individuálních požadavků klientů, ale také díky zárukám krátkých dodacích lhůt. V této souvislosti ovšem letos v královéhradecké společnosti narážejí na stále se prohlubující obecný problém, ohrožující plynulost a včasnost dodávek. Jde o nedostatečnou stavební připravenost některých investorů na konečnou montáž technologie NOPO.
„Objednané zařízení, jako vždy, včas vyrobíme, avšak velmi často je už nemáme možnost ve stanoveném termínu u zákazníka zprovoznit. Na vině je přetíženost stavebních firem, které u klientů zabezpečují výstavbu nových provozních objektů, nebo nutné stavební úpravy pro umístění našich technologií. Na práci prostě nemají lidi, a tak se stavby dostávají mnohdy i do značného skluzu,“ vysvětluje Jaromír Tlustý. Současné vysoké tempo rozvoje podporované dostatkem financí a ochotou investorů utrácet tak podle něho naráží na limity lidských zdrojů v tuzemském stavebnictví i v průmyslu obecně. Tuto situaci by mohl vyřešit řízený příliv pracovníků z mimoevropských zemí.