Každý třetí Čech (konkrétně 34,5 %) nakupující na internetu platí za objednané zboží online platební kartou hned při objednávce. Dobírku, která byla ještě v roce 2016 nejvyužívanějším způsobem platby, v současné době volí jen 28,7 % dotázaných. I přes rostoucí oblibu online platby kartou zůstává dobírka výhodnou službou pro e-shopy i jejich zákazníky. Údaje vyplývají z letošního průzkumu balíkového přepravce GLS.
Dobírka byla dlouhá léta nejvyužívanějším způsobem, kterým Češi platili za objednané zboží z e-shopů. Rok 2016 ale podle GLS přinesl zásadní změnu, objem nákupů zaplacených online platební kartou poprvé předčil využití dobírky. Od té doby platba kartou nadále posiluje právě na úkor dobírky. „Současný trend má dva hlavní důvody. Prvním je větší důvěra Čechů k e-shopům. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do 3 pracovních dnů od zadání objednávky. Druhým důvodem růstu využití platby kartou je početná skupina nejmladších kupujících, u kterých je dobírka spíše výjimkou,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Online ze zásady neplatí jen každý šestý
Podle každoročního průzkumu společnosti GLS rostlo využívání platby kartou z 24,7 % (rok 2016) přes 30,6 % (rok 2017) až na současných 34,5 %. Dobírka oslabovala z 34,3 % přes 29,9 % až na současných 28,7 %. „Více jak třetina dotázaných v současné době hradí každý měsíc nějaké zboží nebo službu pomocí online platebních nástrojů. Každý týden tak činí 13,5 % Čechů. Platbám přes internet se zásadně vyhýbá jen každý šestý dotázaný,“ říká Pavel Včela.
Dobírka je stále výhodným nástrojem
Reálný pokles podílu balíků na dobírku je však v síti GLS téměř neznatelný. Ze strany e-shopů se totiž stále jedná o nákladově výhodný způsob platby, na straně příjemce zase hraje důležitou roli pocit „nezávaznosti“, ale i možnost reagovat na rizika spojená s vyřízením objednávky. Na popularitě navíc získává možnost uhradit dobírku kartou u řidiče, která tak odstraňuje handicap hotovostní operace. „Podíl dobírek tradičně stoupá v předvánočním období, kdy s touto službou doručujeme téměř každý druhý balík,“ dokresluje situaci Pavel Včela, a dodává: „Vybrané peníze jsme navíc schopni převést odesílateli do 3 dnů po doručení.“