Jsme v období další „průmyslové revoluce“, a změny tedy přicházejí. Základ ale vidím v dobrém a funkčním řešení IT, rozvoji aplikací a masivnějším nasazování moderních technologií v rámci všech logistických, hlavně skladových procesů, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis (CZ, SK, PL). Uvádí také, že nároky na investice a personální náklady strmě rostou a trh musí být připraven za logistické služby platit více, než tomu bylo v minulosti.
Jak z pohledu společnosti Geis hodnotíte dosavadní průběh letošního roku? Je na vašem podnikání „hmatatelně“ znát, že tuzemská ekonomika vydatně roste?
Ano, mohu konstatovat, že růst ekonomiky je „hmatatelný“. Obzvláště silné byly měsíce duben a květen, kdy objemy přeprav dosahovaly v mnoha dnech rekordních úrovní, zvláště v oblasti paletových a kusových přeprav.
Na trhu lze obecně pozorovat, že poptávka po přepravních službách občas převyšuje nabídku, a to nejen na českém trhu. Jedním z důvodů je až fatální nedostatek řidičů zvláště v některých regionech, ale i dalších profesí, které jsou třeba pro zajištění provozu. Náklady navíc skokově rostou, a ačkoliv se snažíme optimalizovat naše procesy tak, abychom využili veškerých synergií, bude opět muset dojít ke zvyšování cen. Takovou situaci, kdy se náklady takto dynamicky vyvíjejí, nepamatuji za celých 23 let, co jsem v oblasti logistiky aktivní. Nikdy v minulosti také nemusely přepravní firmy v takové míře regulovat nové zakázky, viz předvánoční limity objemů pro e-shopy, nebo dokonce některé nové zakázky odmítat.
Jaké plány či cíle máte pro druhou polovinu roku 2018? Hodláte otevřít nové pobočky?
Již nyní se začínáme připravovat vánoční sezonu. Předpokládáme, že vzhledem ke kondici české ekonomiky bude co do objemů opět vyšší než v předchozích letech. Zároveň nesmíme ustat v rozvoji služeb a technologií. Do těchto oblastí neustále investujeme.
Pokud chceme, aby naše přepravní síť dobře fungovala, musíme ji rozvíjet. Před dvěma měsíci jsme např. otevřeli novou pobočku pro systémové přepravy paletových a kusových zásilek v Klíčanech u Prahy. Připravujeme další změny, ať se to týká stavby nebo stěhování poboček, nebo nasazování nových přepravních a zákaznických aplikací. Intenzivně také dále rozvíjíme naši síť výdejních míst – parcelshopů.
Obraťme list a podívejme se na obecnější trendy… V poslední době se hovoří například o dronech a také o autonomních vozidlech, resp. jejich možném využití v logistice. Předpokládáte, že dojde k jejich masivnímu rozšíření?
V případě dronů je asi zcela férové říci, že je to ze strany přepravních firem spíše dobrý marketing, ale k nějakému většímu nasazení v dohledné době nedojde. Není to ani efektivní způsob doručení, ani není vyřešena legislativa a „letecký provoz“ většího množství dronů. Takže se spíše i nadále budeme setkávat s články, že ho ta či jiná firma vyzkoušela na doručení malého balíčku na odlehlý ostrov, než že by obyvatelé velkých měst brzo viděli množství dronů na obloze. Co se týká autonomních vozidel, tak zde jsem větší optimista, i když cesta k plně autonomním vozidlům, které by bylo možné nasadit např. do hustého městského provozu zcela bez lidské osádky, bude ještě daleká. Zatím nejsou technologie vyladěné ani pro použití v osobních vozech, natož v nákladní dopravě, kde by měli spolehlivě fungovat i pro kamion s 24 tunami nákladu.
Vývoj ale určitě směřuje k automatizaci. Ta je hlavním obsahem Průmyslu 4.0 a Logistiky 4.0. Jsme v období další „průmyslové revoluce“, a změny tedy přicházejí. Základ ale vidím v dobrém a funkčním řešení IT, rozvoji aplikací a masivnějším nasazování moderních technologií v rámci všech logistických, hlavně skladových procesů. My sami automatizaci podporujeme a byli jsme již v roce 2005 jedna z prvních balíkových služeb, která i přes tehdy relativně levnou a dostupnou pracovní sílu investovala do plně automatizovaného centrálního překladiště a nešli jsme levnější cestou ručního třídění. Před pár měsíci jsme otevřeli zcela nové a opět plně automatické centrální třídící balíkové centrum v Modleticích u Prahy.
Jakým směrem se podle vás bude vyvíjet logistika e-shopů? Půjde cestou automatizace a robotizace?
V případě skladové logistiky jsou dva přístupy: jeden znamená velkou skladovou plochu bez větší automatizace a větší počet pracovníků a druhý optimálně navržený automatizovaný sklad, kde je využitý každý metr čtvereční včetně práce v několika nadzemních úrovních s menším počtem lidí. Ačkoliv je investice do automatizace vysoká, v dnešní době je to nejlepší cesta, jak být efektivní a jak zajistit spolehlivé fungování s menším počtem zaměstnanců. Dnes to již není jen o porovnání nákladů technologie vs. pracovníci, ale o tom, že pracovníci prostě na trhu nejsou Samozřejmě, že každý e-shop má jiné potřeby a možnosti, ale i pracovníci si dnes vybírají zaměstnavatele podle toho, jak je práce u něj těžká nebo naopak lehká a zda se musí pro každou položku ohýbat nebo je sklad vybaven např. válečkovým dopravníkem. Tedy nejen samotná efektivita práce, ale i ohled na potřeby zaměstnanců e-shopu se stává stále více důležitým činitelem.
Jakým směrem si myslíte, že se bude ubírat logistika v budoucnu?
Myslím si, že stále více e-shopů (hlavně menších a středních) bude svoje skladové operace outsourcovat kvůli udržení konkurenceschopnosti a efektivity. Malý nebo střední e-shop si nemůže dovolit investovat velké prostředky do sofistikovaného skladového softwaru, různých technologií typu pick by voice, pick by light, válečkových dopravníků apod. Pokud logistický operátor zajišťuje podobný servis pro vícero klientů, investice do těchto technologií již dává smysl. Obecně jsem také přesvědčen o tom, že logistika jako obor bude stále více nabírat na významu a že si více firem bude uvědomovat, že logistiku včetně té přepravní nelze dělat kvalitně a s investicemi do rozvoje za ceny, které negenerují dostatečný zisk. Zvláště nároky na investice a personální náklady strmě rostou a trh musí být připraven za logistické služby platit více, než tomu bylo v minulosti.
Existuje aktuálně nějaké další perspektivní odvětví, které se může rozvíjet podobně dynamicky jako e-commerce?
Zatím nevidím žádné odvětví, které by tak silně ovlivňovalo logistiku jako e-commerce v posledních letech. Růst e-commerce je opravdu impozantní.
Firmy v dnešní době čelí nezřídka zásadnímu nedostatku pracovních sil, např. řidičů nebo i skladníků. Máte podobný problém se sháněním nových pracovníkům, a jak jej případně řešíte?
Pracovní trh České republiky je opravdu vyčerpaný. Tento problém se dotýká prakticky všech firem, ale i státních organizací, oblasti sociálních služeb a úřadů. Firmy odmítají nové zakázky, protože je nemá kdo realizovat, úřady nestíhají vyřizovat v termínech různé úkony, protože jim chybí úřednicí apod. Personální náklady rostou a nutně se promítají i do finálních cen výrobků a služeb. U nás to není jinak a i my jsme byli nucení již zvednout ceny našich služeb. Vzhledem k vývoji to určitě nebylo poslední zvýšení. Vzhledem k situaci na pracovním trhu stále více zaměstnáváme pracovníky ze zahraničí, a to nejen na pozicích řidič nebo skladník, ale také na kvalifikovaných a odpovědných pozicích, běžně třeba jako dispečery.
Máme například dobrou zkušenost s lidmi ze států mimo EU, ale vyřizování pracovních povolení je velice zdlouhavé. Pro pracovníky ze států EU není Česká republika příliš atraktivním cílem. Rozhodně nezaměstnáváme zahraniční pracovníky kvůli nižším nákladům. Zahraniční pracovník nás ve finále stojí často i více než domácí. Ten ale k dispozici není nebo není ochoten některé profese vykonávat – jde např. o práce na nočním překladišti.
Otázky kladl: David Čapek
Foto: Geis