Sama Colese, senior viceprezidenta společnosti Toyota Material Handling Europe, jsme potkali na stánku veletrhu CeMAT. Od posledního hannoverského veletrhu v roce 2016 došlo k důležité změně. Rozmanitou techniku značky Totota nyní doprovázela prezentace společnosti Vanderlande. Nemluvili jsme tedy pouze o společnosti Toyota Material Handling, ale rovněž o nedávné akvizici Vanderlande.
Váš slogan na CeMATu byl Think:Like:Toyota. Co tím chcete říci?
Je to Think dvojtečka Like dvojtečka Toyota. Hrajeme si se slovy. Chtěli bychom, aby naši zákazníci ocenili DNA společnosti Toyota, která vychází z našeho výrobního prostředí a je přenosná i jinam. Tím mám na mysli Toyota Production System, který je důležitou součástí naší DNA. Pomáhá nám být efektivní ve způsobu, jakým vyrábíme své produkty a jak podnikáme. Snažíme se o sdílení naší DNA, aby i zákazníci mohli rychle získat výhody vycházející z naší efektivity.
A jak mohou zákazníci těžit z DNA Toyoty?
Všechno, o čem hovoříme, se týká zlepšení efektivity, vyhýbání se nákladům a zkvalitnění produkce. Je to otázka myšlení, jež se dotýká snižování neefektivity a kontinuálního zlepšování. To je podstata naší DNA.
Jaké trendy jsou důležité, pokud mluvíme o manipulaci s materiálem?
Myslím, že většina společností se snaží snížit své náklady, protože trh se v mnoha ohledech změnil: elektronický obchod ovládá zákazníkovo chování, a proto vidíme vysokorychlostní změny. Naši zákazníci neustále hledají nějakou formu automatizace – inteligentní automatizaci, základní automatizaci nebo plnou automatizaci. To je velký trend, který se nyní projevuje. Proto používáme data, abychom mohli přijímat správná rozhodnutí v rámci našich organizací. A také přemýšlíme, jak nejlépe vyjít vstříc potřebám našich zákazníků.
Tendence k nižším cenám vychází z e-commerce?
Je to záležitost celého trhu. Trh stižen vysokou konkurencí tlačí ceny dolů. Tato skutečnost je dobrá pro zákazníka, a může být dobrá i pro vaše podnikání, pokud se vám ji podaří řádně využít.
Když hovoříme o digitalizaci, jak Toyota pracuje s fenomény jako velká data nebo internet věcí?
V našich produktech se velmi zaměřujeme na telemetrii. Asi 60 000 našich vozíků v Evropě je nějak propojeno s vyšším řídicím systémem. Sledujeme místa, kde vozíky pracují, a proto máme k dispozici velké množství provozních údajů. Tato data využíváme k tomu, abychom mohli zpřehlednit a dále optimalizovat skladové operace. Můžeme pak dodat více strojů v čase potřeby, plánovat údržbu a vylepšovat specifikace vozíků. Díky managementu vozíků můžeme jako výrobce lépe porozumět výkonnostním limitům. Firmy mohou využívat několik našich aplikací a všechny se točí kolem konektivity, telemetrie a práce s daty.
K dispozici bývá spousta dat, ale musí být analyzována a použita. Jsou na to zákazníci připraveni?
Myslím, že jsou připraveni, ale nejsem si jist, zda každý ví, jak data správně používat. I když chápou důležitost dat, která se kolem nás pohybují, velkou výzvu představuje interpretace a následné rozhodnutí o prioritách. Připravenost využít data neznamená totéž jako schopnost efektivně s nimi pracovat.
Jak s tím může pomoci Toyota?
Pomáháme se sledováním a řízením smluv v rámci naší servisní organizace. K tomu potřebujeme data. Odborníci na manipulaci s materiálem mohou data získat a prověřit v rámci produktu, směny nebo konkrétní aplikace. To je jeden příklad. Dalším příkladem je použití nového logistického softwaru T-One, kterým jsme opravdu nadšeni a jehož schopnosti jsme si už dříve ověřili při nasazení v Toyotě. Umožňuje automatizovaným strojům pracovat inteligentním způsobem. Tento software zachycuje data každou sekundu, každou sekundu je systém v režimu sběru dat a analyzuje nejlepší cestu stroje, aby mohl realizovat další operaci. Systém tedy přemýšlí jako člověk, ale zároveň s povědomím o operacích dalších vozíků. Systém T-One pomáhá při rozhodování, jakou část práce upřednostnit.
T-One je pouze pro AGV, ale máte také I_Site…
T-One slouží pro automatické vozíky, zatímco I_Site je software pro řízení flotily.
Prochází také I_Site nějakým vývojem?
V současné době na I_Site spolupracujeme se společností Microsoft. Doufáme, že tato spolupráce I_Site výrazně zlepší, aby byl lépe využitelný, pokud jde o škálovatelnost. Systém by měl poskytnout základní možnosti. Pokud však budete mít složitější a náročnější pracovní prostředí, systém nabídku rozšíří. Tímto směrem se I_Site dále vyvíjí.
Mohl byste komentovat výsledky prodeje za poslední rok?
Na úrovni EBT jsme dosáhli 130 milionů eur, což považuji za skvělé. Ziskovost je trochu pod tlakem, jak jsme o tom diskutovali dříve. Rovněž jsme silně investovali do logistických řešení a máme určitý čas na návratnost. Do budoucna očekáváme slibný efekt velkých investic. Aktuálně jsme velmi spokojeni a zároveň máme velmi dobrý budoucí výhled z hlediska počtu vozíků. Také jsme přesvědčeni, že podnikání našich zákazníků je ve velice dobré situaci.
Co plánujete pro tento a příští rok? Máte nějaké významné zlepšení ve svém portfoliu?
Chceme využít situace na trhu, protože se nám zná neuvěřitelně slibná. Budeme se snažit nadále posilovat vztahy se zákazníky. Naší prioritou je být u klientů, což se stane, jen budeme-li mít lepší nabídku s vyšším výkonem. Nemůžeme polevit, i když si můžeme myslet, že máme nejlepší značku na trhu. Proto masivně a strategicky investujeme do automatizace.
Co od vás v tomto směru očekávají zákazníci?
Naši zákazníci kladnou na společnost Toyota vysoké nároky. Očekávají, že jim poskytneme taková řešení, která jim pomohou uspět. Každý se ptá, co je nového v oblasti konektivity, jak můžete optimalizovat výkonnost našeho byznysu a co můžete udělat, abychom mohli být konkurenceschopnější? Nemůžeme jen dodávat produkty a služby, musíme být skutečně aktivní. To na nás zákazníci požadují.
Působíte ve velmi inovativní oblasti a nedávno jste získali Vanderlande…
Ano. Vanderlande, to bylo velmi strategické rozhodnutí. Výběru společnosti Vanderlande předcházel tříletý program, kdy jsme sledovali trh. Nyní bych řekl, že máme nejvhodnější řešení pro zákazníky. Řešení Vanderlande je skvělé zejména pro picking a balení.
V jaké fázi je spojení obou společností?
Nevidíme to jako sloučení, Vanderlande je sesterská společnost s jiným obchodním modelem. Neexistuje žádný plán sloučení s Vanderlande. Vanderlande má zajištěnu jedinečnou pozici v rámci Toyoty. Společně chceme být inovativní a chceme, aby si společnost Vanderlande udržela svůj svěží přístup k trhu. Jako Toyota jim poskytneme expertizu z hlediska výrobního procesu i konkurenceschopnosti. Vanderlande je opravdu pozitivním přínosem pro celou Toyotu.
Vanderlande bude tedy na trhu dále působit jako samostatná jednotka z pohledu prodeje i marketingu?
Ano. Toyota funguje „pouze“ jako jejich mateřská společnost. V této chvíli jsme navíc stále na začátku, od podpisu smlouvy uplynul teprve rok. Rád bych podotkl, že šlo o velmi hladkou akvizici, kterou provázela vzájemná spolupráce. Nešlo o žádné nepřátelské převzetí. Máme hodně společného z hlediska uvažování o byznysu a naše činnosti se velmi dobře doplňují.
Chcete tedy využít synergií v nabídce obou společností?
Synergie produktů orientovaných na zákazníka. Na stánku veletrhu CeMAT jsme měli globální klienty, kteří přišli, aby se informovali o naší společné strategii. A jak jim dohromady můžeme poskytnout lepší servis v různých zemích napříč kontinenty. Protože společnost Vanderlande i Toyota mají jako prioritu zákazníka, který stojí v centru celého řešení, věřím, že společně nabídneme klientům více.
Nebude Vanderlande konkurence pro váš systém Radioshuttle?
Spíše ne. Radioshuttle poskytuje selektivitu na každé úrovni FIFO. Vychystávací systém Vanderlande je sofistikovaný v celé šíři operací rychlého třídění a vychystávání. Řešení Toyoty a Vanderlande jsou spíše komplementární.
Sam Coles
Senior viceprezidentem společnosti Toyota Material Handling Europe pro oblast SME byl Sam Coles jmenován v roce 2017. Svou kariéru započal ve společnosti BT Rolatruc, později Toyota Material Handling UK, kde zastával mnoho vedoucích pozicí v oblasti prodeje a poprodejních služeb. Později se stal obchodním ředitelem pro Evropu
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Toyota Material Handling