Na tuzemském pracovním trhu chybí podle kvalifikovaných odhadů 300.000 zaměstnanců. Problém eskaluje v souvislosti s blížícím se létem a počátkem sezonních prací, jež dnes často nemá kdo vykonávat.
Záležitost je citelná třeba ve veřejné dopravě – ruší či omezují se některé autobusové linky, za volant v současnosti nezřídka sedají různé „podivné existence“ či nezkušení řidiči… Nechceme se dotknout mnoha kvalitních a zodpovědných šoférů, ale my, kteří cestujeme autobusy opakovaně např. ve středních Čechách, víme o klesajícím standardu své. (Nemluvě o starých rozhrkaných karosách, které z domácích silnic nemizí, spíše naopak.)
Dramatický nedostatek pracovníků začíná ohrožovat ekonomický růst a prosperitu Česka. Jeden by čekal, že návrh programového prohlášení tak dlouho a komplikovaně vznikající koaliční vlády hnutí ANO plus ČSSD bude na aktuální situaci reagovat. Ale kdepak, tedy alespoň pokud jde dokument představený minulý týden.
Mluví se v něm sice o tom, že „vytvoříme nabídku netradičních forem práce a flexibilních úvazků v rámci celé státní správy, a podpoříme tak zaměstnávání rodičů, osob pečujících o jiného závislého člena rodiny, osob se zdravotním postižením, seniorů a dalších skupin“, to je však z hlediska řešení kritického stavu na trhu práce asi tak vše. Například ani slovo o tom, že by bylo zapotřebí pokračovat v přijímání pracovníků z Ukrajiny a tento proces zrychlit, zefektivnit, odbyrokratizovat. Příklad bychom si mohli vzít ze sousedního Polska.
Jenže tyto věci holt nepřinášejí žádoucí populisticko-politické body. Na rozdíl od vládou plánovaného zcela nekoncepčního zlevnění veřejné dopravy, které budou moci využívat studenti do 26 let a důchodci. Tím se mimochodem Andrej Babiš už chlubí i na reklamních billboardech. Jako doklad toho, že přece „makáme“.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com