Rozsáhlá rekonstrukce podstatné části dálnice D1 mezi Prahou a Brnem započala před pěti lety, 9. května 2013. Hotovo mělo být do roku 2020. Momentálně je opraveno zhruba 40 procent a ministr dopravy se vyjádřil, že dokončení se minimálně o rok zpozdí. A kdo že za to může?
Samozřejmě… ekologická sdružení. Podle šéfa resortu Dana Ťoka zahájení jednotlivých staveb zpožďuje organizace Děti Země tím, že napadá vydávání příslušných stavebních povolení. „Tím je zabráněno zlepšení stavu dálnice, zejména je bráněno urychlenému dokončení modernizace, zvýšení bezpečnosti dopravy a výraznému snížení negativního vlivu dálnice na její okolí,“ dodal k tomu pro ČTK Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Děti Země se pochopitelně hájí. Podle svého předsedy Miroslava Patrika organizace poukazuje na pochybení, jichž se stát při stavbě dopouští, a snaží se tak chránit životní prostředí.
Lze připustit, že podněty ekologických aktivistů nejsou vždy opodstatněné a na zpožďování prací mají větší či menší podíl. Současně ale ministerstvo dopravy a ŘSD nehrají s občany, tj. daňovými poplatníky, zrovna férovou hru. Je totiž evidentní, že stát při realizaci dopravních staveb opakovaně selhává, respektive nefunguje dostatečně flexibilně. Například tím, jak dlouho trvá stavební/povolovací řízení a případné vyřizování stížností s ním spojených.
Hodit vše na ekology je jednoduché, v dnešní době určitého tažení proti „neziskovkám, které jsou přisáty na veřejné rozpočty“, a „ekoteroristům“ je to navíc v módě. Odpovědní politici a potažmo státní úředníci by to ale dělat neměli. Naopak by měli být schopni pojmenovat reálné příčiny problému a usilovat o prosazení konkrétních kroků vedoucích k nápravě.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com