Podle celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup dávají Evropané při nakupování online stále častěji přednost čínským e-shopům před těmi evropskými nebo americkými. Češi nejsou výjimkou. Stejně jako ostatní evropské národy je k tomu vedou zejména nižší ceny. V zahraničních e-shopech utrácejí nejčastěji mladí muži s vyššími příjmy.
V Evropě průměrně online nákupy loni představovaly zhruba stejný podíl z celkového počtu nákupů jako v roce 2016 (pokles o 0,2 % na 11,3 %). Zhruba pětinu zboží si pak Evropané nechali dovézt ze zahraničních e-shopů (19,2 %). Vedla je k tomu hlavně nedostupnost daného produktu na domácím trhu a také lepší cena. Právě kvůli lepší ceně dalo loni mnohem více lidí přednost čínským e-shopům. Pro specifické produkty či lokálně nedostupné značky ale Evropané stále zavítají raději na ty evropské nebo americké. Doručení je kratší a případná reklamace jednodušší.
Čeští uživatelé v popředí
Na čínských e-shopech nakupuje oproti evropskému průměru neobvykle mnoho Čechů a jejich počet stále roste. Alespoň jednou nakupovalo na čínských stránkách 36 % respondentů, což je o desetinu více než v roce 2016. Až 8 % zboží objednaného na zahraničních e-shopech putovalo z čínského AliExpressu, což je oproti roku 2016 dvojnásobek. Po Rusku, Lotyšsku, Litvě a Estonsku jsme se tak stali pátou evropskou zemí, která na AliExpressu nejvíce nakupuje.
„Očekáváme, že Češi budou s příchodem mladé generace, která umí dobře anglicky, nakupovat na zahraničních e-shopech stále častěji. Podle nákupních zvyklostí a očekávání zákazníků inovujeme nabídku našich služeb – u mezinárodních přeprav to je doručení v konkrétní čas, adresování balíčku na výdejní místo a teď nově od jara jednoduchá možnost vrácení nevhodné zásilky zpět do zahraničí pod jejím původním číslem přes tzv. Return portal,” říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.
Roste popularita hraček
Češi na zahraničních e-shopech nejčastěji kupovali módu (27 %), volnočasové zboží (18 %) a elektroniku (14 %). Oproti roku 2016 nakoupili mnohem více hraček, které se tak dostaly na čtvrté místo (na 10 %). Následují boty (9 %), zdraví a krása (5 %), vybavení pro auta (4 %) a až na osmém místě jsou knihy (3 %), které byly v celkovém online obchodu na třetím místě.
V evropském průměru nakupují na zahraničních e-shopech spíše mladí muži (54 %) mezi 18 až 34 lety, kteří mají vyšší příjmy, nakupují online často a už delší dobu. V zahraničních e-shopech už nakupoval každý druhý Čech (51 %) a většina dalších lidí nad tím uvažuje (45 %).
Ilustrační foto: DPD