Nedostatek profesionálních řidičů nabývá rozměrů, které se začínají dotýkat komfortu široké veřejnosti. Třeba vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy muselo kvůli tomu na vybraných linkách autobusů MHD zavést prázdninový provoz, v Hradci Králové zase v uplynulých dnech úplně zrušili jednu autobusovou linku a další omezili. Existují i jiné příklady redukce spojů ve veřejné dopravě právě kvůli chybějícím šoférům, nemluvě o dlouhodobých problémech nákladních přepravců.
V dané souvislosti působí až tragikomicky zaručené prognózy některých analytiků, že profesi řidiče „zvoní hrana“ a v blízké budoucnosti nebudou kvůli nástupu samořízených vozidel již potřeba. Přitom boom těchto vozů nemusí být samozřejmý a už vůbec ne rychlý. Svědčí o tom nedávný incident autonomního vozidla společnosti Uber, které v Arizoně smrtelně zranilo chodkyni, nebo kalifornská nehoda automobilu Tesla řízeného autopilotem, při níž v havarovaném voze zemřel muž.
I když je lidský faktor nezřídka chybující, v dopravním provozu dochází k řadě nepředvídaných událostí, při nichž je zkušený řidič nenahraditelný. Šoféry z povolání zkrátka potřebujeme a bude tomu tak určitě i v budoucnu. Výroky expertů predikujících vývoj na pracovním trhu by je neměly od volby právě této profese odrazovat.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com