Drony v dohledné době nebudou rozšířeným prostředkem pro doručování zásilek, říká v exkluzivním rozhovoru Ken Allen, člen představenstva Deutsche Post DHL Group a CEO DHL Express. Hlavní překážkou jsou ekonomické důvody.
Jaké jsou možnosti zlepšení doručení na poslední míli?
Jedna z možností je upřesnit doručení, aby se odehrálo v ten správný čas. Dá se to řešit zprávami přes mobilní telefon nebo e-maily s otázkou na adresáta, kdy chce zboží doručit. Díváme se také na balíkové stanice nebo takzvané flip boxy. Obchodní domy mají rovněž potenciál pro doručení, lidé si tam mohou lehce dojít. Je také spousta inovativních věcí jako chytrá auta, která u adresáta otevřou kufr a bude možné si vzít balíček.
Toto je ale spíše otázka vzdálenější budoucnosti. Co lze zlepšit nyní?
Je pravda, že ještě nejsme tak daleko a musí proběhnout hodně testů. To, na čem aktuálně pracujeme, je uzavírání partnerství s garážemi, obchody nebo čerpacími stanicemi, abychom zde mohli nechat zásilky a usnadnit vyzvednutí pro zákazníky.
Budou drony doručovacím prostředkem příštích let?
Mám-li být upřímný, tak drony nikdy nebudou rozšířenou nabídkou na trhu s doručováním.
Proč ne? Vypadá to, že si spousta společností s takovou možností pohrává.
Jedna věc je ekonomika. Jeden balíček letí dronem určitou vzdálenost a dron se potom vrací prázdný zpět. Možná na nějakých vzdálených místech jako ostrovy, kam potřebujete učinit jednorázovou dodávku, to může fungovat. Další možností jsou místa katastrof. Ostatně v případě mnoha humanitárních situací drony už přinášejí revoluci. V případě dronů musíte být hodně opatrný, protože nesou balíčky o hmotnosti pěti nebo šesti kilogramů. A v případě poruchy mohou způsobit velkou škodu.
Deutsche Post už testuje drony?
Ano, díváme se na drony, máme je, ale zatím hlavně pro experimentování.
A co nějaká kombinace například s rozvozovým autem, ze kterého startuje dron a obsluhuje určitý počet adres v okolí?
V tuhle chvíli nevím, jestli ano, nebo ne. Ale dokážu si to představit, že člověk pojede po ulici s dodávkou a bude mít robotický prostředek, který jej bude sledovat, vždy odletí s balíčkem a vrátí se zpět.
Nabízejí se další řešení pro doručení na poslední míli?
Určitě. Třeba něco jako poštovní schránky. Možná bude mít více a více domů poštovní schránky na přijímání balíků. Protože v současnosti většina balíčků z elektronických obchodů váží méně než pět nebo šest kilogramů, mohlo by to být proveditelné, aby se vkládaly přímo do poštovních schránek. Ale je to otázka změny myšlení. V této souvislosti bude určitě zajímavé sledovat, jak se na to budou dívat výrobci dveří a poštovních schránek. Jsme na této cestě, sice zatím teprve na začátku, ale postupně se posouváme dopředu.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: DHL