V důsledku automatizace plánuje 86 % firem ve světě zachovat nebo dokonce zvýšit početní stav svých zaměstnanců. V Česku to předpokládá plných 93 % společností. Tato zjištění vyplývají z aktuálního průzkumu personální poradenské agentury ManpowerGroup. Zaměstnavatelé v něm odpovídali mj. na dotaz, jaký bude v následujících dvou letech dopad automatizace na počet pracovníků.
Jak vidno, rozšířená a často diskutovaná obava, že Průmysl 4.0 připraví mnoho lidí o práci, může být v zásadě lichá. Některá místa zaniknou, jiná naopak vzniknou, důležitá bude schopnost lidí adaptovat se na změny a neustále se učit novým věcem, vyvozuje ve své studii ManpowerGroup.
Odmyslíme-li si, že i to je dost náročné a zdaleka ne pro každého jedince samozřejmé, je třeba brát v potaz také fakt, že zažíváme období nebývalé konjunktury a růstu. V citovaném průzkumu se to nepochybně projevuje. Firmy řeší zásadní problém, kde brát lidi, a momentálně si těžko dokážou představit, že situace se může výrazně proměnit. Růst zpomalí, zakázek ubude a případná redukce počtu zaměstnanců přijde na pořad dne. Pravděpodobně i proto, že mzdy v současnosti mnohde prudce rostou, což nemusí být dlouhodobě únosné, jak upozorňuje řada analytiků a ekonomů.
Zajímavým zjištěním pak je, že z hlediska náborových plánů pro druhé čtvrtletí 2018 je ze všech sledovaných odvětví „nejopatrnější“ právě doprava a skladování. Zaměstnavatelé v tomto oboru očekávají nejslabší náborové aktivity od prvního kvartálu 2014, oproti stejnému období loňského roku jde o více než čtvrtinový pokles. Jsou tedy dopravní a logistické firmy skeptické k tomu, že je vůbec možné či smysluplné v době palčivého nedostatku pracovních sil rozvíjet rozsáhlé plány týkající se náboru? A stanou se průkopníky skutečně razantní automatizace?
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com