Hektický závěr roku klade na logistické firmy i jejich pracovníky každoročně vysoké nároky. O specifikách předvánočního zásobování jsme rozmlouvali s Jiřím Matesem, manažerem obchodní jednotky Forwarding a členem představenstva ve společnosti C.S.CARGO.
Můžete se podělit o „recept“, jak vaše společnost zvládá období předvánoční špičky? Čemu konkrétně je zapotřebí věnovat maximální pozornost, aby vše fungovalo?
„Recept“ na předvánoční špičku každoročně vylepšujeme, protože se nikdy zcela neopakuje situace z předešlého roku, takže musíme být připraveni takřka na cokoliv.
Nesmíme podlehnout panice, která v našem odvětví s příchodem předvánoční doby nastává a kdy procházejí všechny zaběhnuté logistické procesy takovou zkouškou ohněm. Maximální pozornost věnujeme každému kroku v logistickém procesu, ovšem určitě nejvíce je to celková komunikace. Ve všech směrech využíváme také on-line propojení s našimi zákazníky, a to až na úroveň informací řidiči „do kabiny kamionu“. K tomu všemu využíváme zákaznický portál C.S.CARGO a další námi vyvinuté aplikace.
Jedině tak se vyvarujeme zbytečných chyb, protože každý ví přesně, co má dělat.
Je možné uvést konkrétní čísla ohledně předvánočního zásobování, např. množství odbavených zásilek průměrně za den nebo počet sezonních brigádníků v C.S.CARGO?
V předvánočním období naroste počet přeprav zhruba o 15 procent. Záleží na přepravovaném zboží. Doprava mnoho sezónních brigádníků nevyužívá, v současnosti prostě nejsou. Jiné je to u skladování či servisu kontroly kvality, kde zvýšenou poptávku brigádníků po možnosti předvánočního přivýdělku každoročně evidujeme.
Můžete porovnat předvánoční zásobování v České republice se Slovenskem a Polskem, kde také působíte? Ve které z těchto zemí je před svátky největší „frmol“?
Z tohoto pohledu nemohu jednoznačně vybrat jednu zemi, řekl bych, že „frmol“ má celá skupina C.S.CARGO. V každé zemi je to totiž trochu jiné. V České republice má C.S.CARGO nejširší záběr. Vozíme automotive, kde s nadcházejícími odstávkami během svátků vrcholí tlak na dodávky, ale i food & brewery, kde zase nastává před Vánoci nákupní horečka. Podobné je to i na Slovensku a v Polsku v oblasti automotive.
Před Vánoci narůstá také dovoz zboží z oblastí mimo Evropu po moři i letecky. Zájem je nyní enormní a tlak na rychlost dodání zboží je značný, takže se naše divize Air & Sea rozhodně nenudí.
Znamená uvedené období i výrazně zvýšené nároky na fungování IT? Pokud ano, v jakém smyslu?
V tomto období jsou zvýšené nároky téměř na vše, fungování IT nevyjímaje. Především náš CRM systém musí být nastaven tak, aby byl pro všechny uživatele co nejjednodušší a fungoval na sto procent. Na vánoční období jsme připraveni vždy s předstihem a všechny systémy jsou prověřeny ještě před vypuknutím předvánočního shonu.
Můžete zmínit nějaké zajímavé zboží, které převážíte pouze v tomto období?
Určitě nejzajímavější je rozvoz zábavní pyrotechniky. Tu rozvážíme přímo koncovým zákazníkům, jednotlivým supermarketům, na rozdíl od centrálních skladů. Rozvážka vyžaduje přísný režim, tj. proškoleného řidiče, speciálně vybavené kamiony, přesně dohodnutý čas rozvozu a předání zboží. Vše je naplánováno téměř na minutu, protože kamion převáží vlastně rizikový náklad.
Zde platí dvojnásob, že kamion je pod stoprocentním dohledem dispečera, který monitoruje celý průběh přepravy. Ta je zařazena do prioritního sledování „OCC – Operation Control Centre“, kde sledujeme všechny nějak specifické přepravy, a dispečink pracuje v nepřetržitém režimu.
Otázky kladl: David Čapek
Foto: C.S.CARGO